InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat zijn de oorzaken van gevoelige borsten?

Wat zijn de oorzaken van gevoelige borsten?

Wat zijn de oorzaken van gevoelige borsten? Het hebben van gevoelige tot pijnlijke borsten komt bij iedere vrouw weleens in het leven voor. Toch heeft de ene vrouw er meer en langer last van dan de ander. Pijnlijke borsten kunnen een ingrijpende invloed hebben in het leven van de vrouw. Eerste gedachte bij gevoelige en pijnlijke borsten is snel borstkanker, echter er zijn vele andere redenen waarom de borsten kunnen opspelen. Het is bijvoorbeeld gerelateerd aan de menstruatieperiode, omdat na de eisprong progesteron wordt aangemaakt om de invloed van oestrogeen te verminderen. Maar ook andere redenen kunnen ten grondslag liggen aan gevoelige borsten. De borsten kunnen daarbij dermate pijnlijk aanvoelen dat het zelfs onmogelijk is om op de buik te gaan liggen of om een bustehouder te dragen. Waardoor kunnen gevoelige tot pijnlijke borsten ontstaan en hoe komt men ervan af?

Gevoelige borsten

Oestrogeen en progesteron

Progesteron heeft een temperend effect op de invloed van oestrogeen. Indien het vrouwelijke lichaam te weinig progesteron aanmaakt neemt de invloed van oestrogeen toe waardoor de hoeveelheid borstweefsel toeneemt. Oestrogeen zorgt er normaal voor dat de vrouwelijke eigenschappen van het lichaam in stand worden gehouden, zonder dat testosteron de overhand neemt. Zodra de eisprong is geweest neemt de productie van progesteron toe. Progesteron is nodig om het baarmoederweefsel in topconditie te maken voor de innesteling van een eventueel bevrucht eitje. Gebeurt dit niet dan dient het baarmoederslijmvlies vernieuwd te worden. De hoeveelheid progesteron neemt af zodat de menstruatie op gang komt. Een teveel aan oestrogeen kan dus door de continue borststimulering leiden tot pijnlijke borsten, waarnaast mogelijk de menstruatie ontregeld is. U kunt ook tijdens de menstruatie gevoelige borsten krijgen, doordat de menstruatie stopt door het innemen van kokosnootmelk.

Jonge meisjes en hormoontherapie

Een geregeld voorkomend fenomeen is dat puberende meisjes pijnlijke borsten hebben. De hoge concentraties oestrogeen vormen de vrouwelijke kenmerken tijdens de puberteit in hoog tempo groeien, waardoor de borsten pijn kunnen doen. Dit kan eveneens worden versterkt door de eerste en vroege menstruaties van het puberende meisje, vaak net voordat de menstruatie opgang moet worden gebracht door de toename van progesteron. Oftewel de oorzaak ligt dan aan een hormonale onbalans, welke natuurlijk voorkomt bij het veranderende lichaam van het puberende meisje. Hiernaast kan een hormoontherapie eveneens de veroorzaker van de aandoening zijn.

Medische ingrepen en therapieën

Het kan zijn dat er in het verleden een medische ingreep is geweest aan de borsten, waardoor deze nu gevoelig kunnen zijn. Zeker indien weefsel in de borsten is gaan verkleven of innerlijk herstel niet optimaal is geweest. Denk daarnaast aan het hebben van gevoelige borsten door de invloed van borstvergroting middels borstvulling. Er is reeds gebleken dat sommige borstvergrotingsmiddelen van minder matige kwaliteit is. De vulling kan scheuren en lekken. Heeft u een borstvergroting ondergaan en heeft u gevoelige of pijnlijke borsten dan is het noodzaak om een medische beoordeling te ondergaan.

Stress en olie

Heeft u veel stress op het werk dan kan dit gepaard gaan met gevoelige borsten. Het gehele lichaam is gespannen en spieren kunnen een verhoogde melkzuurgraad hebben, waardoor ook de borsten gevoelig zijn. Dit zal dan een algehele lichaamsvermoeidheid zijn en uit zich primair in gevoelige borsten. Sommige oliën zoals primair de lijnzaadolie hebben linoleenzuur in zich. Dit zuur werkt net als melkzuur en heeft een verslechterend effect op de spieren in de borsten. Ook het smeren van deze olie op het lichaam verslechtert de gevoeligheid van de borsten.

Een gezwel of knobbel

Bij gevoelige borsten die gepaard gaan met verhardingen of knobbeltjes in de borsten dient aanvullende waakzaamheid in acht genomen te worden. Het is noodzaak om altijd direct medisch onderzocht te worden. Bij tijdig ingrijpen bij vermoedelijke borstkanker kunnen de resultaten gunstig zijn. Indien u niet ongesteld bent of niet zwanger terwijl de borsten knobbelig en gevoelig aanvoelen dan dient direct de arts ingeschakeld te worden. Ook mannen kunnen borstkanker krijgen met als symptomen verhardingen en gevoelige tepels mogelijk resulterend in bloedende tepels.

Zwangerschap

Een bevruchte eicel nestelt zich in de baarmoederslijmvlieswand, waardoor een reeks aan hormonen worden geactiveerd. Door de overvloed aan hormonen in het lichaam kunnen de borsten geruime tijd gevoelig tot pijnlijk zijn. Dit geldt eveneens voor de periode wanneer de moeder borstvoeding geeft aan het net geboren kind. De borsten moeten moedermelk aanmaken, waardoor de borsten groter worden en gevoelig zijn. Deze conditie verdwijnt met de tijd.

Tips bij gevoelige borsten

Het is altijd noodzakelijk dat de borsten voldoende ondersteuning hebben. Groeien de borsten door de puberteit of door de zwangerschap dan dienen de borsten in passende bustehouders te zitten. Te klein of juist te groot kan tot gevoeligheid leiden. Vermijd altijd de inname van koffie, omdat deze de bloeddruk verhogen en dus ook de gevoeligheid. Het is eerder aan te bevelen om rooibosthee te drinken, omdat dit gunstig is voor de bloeddruk waarnaast men rustig wordt. Rooibosthee is daarbij geschikt om lekker mee in slaap te komen. Neem zo af en toe een pauze om te ontstressen. Borstmassage met speciale massage-olie kan ook uitkomst bieden omdat de borsten daardoor soepeler worden. Biedt dit geen uitkomst laat u dan informeren door de huisarts voor aanvullende tips.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke borsten  Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Mammografie: waarom en is het pijnlijkMammografie: waarom en is het pijnlijkMammografie is het maken van röntgenfoto's van de borst. Dit is soms nodig voor nader onderzoek. Een mammografie kan pij…
Pijnlijke borsten: wat kun je ertegen doen?Pijnlijke borsten: wat kun je ertegen doen?Veel vrouwen hebben last van pijnlijke of gevoelige borsten rondom de menstruatie. Hoewel dit vervelend kan zijn, kan he…
Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?Pijnlijke borsten is pijn die in een of twee borsten wordt ervaren, en mag niet verward worden met pijn op de borst. Pij…

Reageer op het artikel "Wat zijn de oorzaken van gevoelige borsten?"

Reacties

Maris, 06-10-2015 11:06 #4
Als ik in een wellniscentrum in de sauna zit krijg ik soms zwaar aan voelende borsten heel onprettig gevoel. Hoe kan dit? Reactie infoteur, 09-10-2015
Hier kan ik niet een goed antwoord op geven. Mogelijk reageert het borstweefsel iets op de hoge temperatuur en geeft het een beklemmend gevoel. Het kan bijvoorbeeld komen doordat zweetporien niet optimaal werken, waardoor de huid (lokaal tpv de borsten) niet goed kunnen zweten.

Anoniempje, 17-05-2015 22:47 #3
Sinds een paar dagen heb ik gevoelige borsten. Ene kant meer dan de andere. Nu is mijn hormoonhuishouding al een tijdje in de war, dus vraag me af of dit met elkaar te maken heeft? Heb geen bobbels oid, het is gevoelig/pijnlijk. Moet ik nu de ha bellen of moet ik het nog een paar dagen aankijken? Reactie infoteur, 18-05-2015
Beste,
Het kan zeker door de veranderende hormoonhuishouding komen. Het is ook de vraag of je qua gewicht bent toegenomen. Meer gewicht betekent ook grotere borsten. Dan kan de beha iets te klein zijn. Mocht de pijn aanhouden dan is een bezoek aan de huisarts aan te raden, om zekerheid te krijgen.

Lisa, 21-03-2014 19:21 #2
Menstruatie stopt door drinken van kokosmelk? Verklaar u nader, volgens mij is hier iets finaal misgegaan. Kokosmelk is erg goed voor het reguleren van de menstruele cyclus en een menstruatie kan echt niet stoppen door het drinken van kokosmelk. Als dit wel zo is dan zou ik graag willen weten hoe dit kan en waar de bron van deze informatie is. Reactie infoteur, 23-03-2014
Kokosmelk bevat stoffen waarmee de menstruatie cyclus kan worden beinvloed. Het is de ervaring van de auteur dat bij het innemen van deze melk tijdens menstruatie de cyclus tijdelijk wordt ontregeld. De menstruatie wordt onderbroken en zal na enkele dagen of soms weken weer op gang komen.

Antoinet, 27-11-2012 12:42 #1
Ik ben 73 jaar en heb de laatste maanden gevoelige borsten en steken erin. De borsten zijn altijd gevoelig geweest ik heb mijn twee kinderen lang borstvoeding gegeven.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 12-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menstruatieproblemen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!