InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Subdurale en extradurale bloeding

Subdurale en extradurale bloeding

Subdurale en extradurale bloeding Bij een subdurale bloeding of extra durale bloeding komt er bloed vrij aan de binnenzijde of de buitenzijde van de hersenen. Dit kan leiden tot een soort beroerte. Lees in dit artikel wat te doen bij één van deze bloedingen.

Subdurale en extradurale bloeding

Subdurale bloeding

Mensen die net op de één of andere manier een hoofdletsel hebben opgelopen, hebben kans op een subdurale bloeding die binnen enkele minuten optreedt. Bij een subdurale bloeding liggen de gescheurde bloedvaten aan de buitenzijde en zijn de aderen wat dikker waardoor de ruimtes vol lopen met bloed. Het kan zelfs enkele weken duren voordat er een druk ontstaat en er klachten kunnen ontstaan.

Extradurale bloeding

Bij mensen met een extra durale bloeding liggen de bloedvaten die gescheurd zijn aan de binnenzijde. Doordat de aderen wat dunner zijn aan de binnenzijde, zal het lang duren voor er een aantal symptomen uiteindelijk op gaan spelen. Hoe je een extra durale bloeding op kan lopen en de symptomen, is hetzelfde als bij een subdurale bloeding.

Hoe loop je het op?

  • Harde klap op het hoofd door sporten
  • Oudere mensen die een klap tegen het hoofd gehad hebben
  • Verkeersongeluk

Symptomen

Diagnose

Als de huisarts het niet vertrouwd, wordt je meestal meteen doorgestuurd naar een neuroloog. Deze laat in het ziekenhuis een CT-scan of een MRI-scan maken om te kijken of er een ophoping van bloed in het hoofd zit.

Wat te doen?

Een subdurale en extradurale bloeding is levensbedreigend. Dit komt doordat als er door het hoofdletsel zich steeds meer bloed gaat ophopen, het steeds meer tegen het weefsel van de hersenen aan gaat drukken. De symptomen zullen als ze over zijn steeds weer druk komen in een steeds ergere mate. Als men zijn/haar niet vertrouwd, dient hij/zij zo spoedig mogelijk naar een arts te gaan. De behandeling voor een extradurale bloeding in het ziekenhuis is meestal een operatie. Hierbij wordt een stuk schedel weggenomen en wordt het bloed verwijdert. Wanneer de operatie goed is verlopen, is de kans op herstel zeer groot.

Behandeling voor herstel

  • Fysiotherapie
  • Logopedie
  • Diëtiste
  • Ergotherapie
  • Medisch Maatschappelijk Werk
  • Revalidatiearts
© 2012 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezondheid/medische-encyclopedie/subdurale-bloeding/
  • http://www.neuro-chirurgie.org/BENL/site/hs-subduraal-hematoom.aspx

Reageer op het artikel "Subdurale en extradurale bloeding"

Reactie

Riet M. A., 27-08-2013 22:37 #1
Ik ben in april heel hard met mijn hoofd tegen de muur gevallen. Eerst veel gerust maar na 6 weken naar de neuroloog die een CT-scan gemaakt heeft. Er is niets te zien maar ik heb nog steeds een zere schedel niet altijd maar het is nog niet over. Moet ik mij ongerust maken? Groet riet.

Infoteur: Rozanne
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!