InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaak van veel problemen; de Atlas

Oorzaak van veel problemen; de Atlas

Bij heel veel mensen zit de Atlas (eerste nekwervel) niet zoals het hoort. Dat kan vanaf de geboorte al zo zijn, maar het kan ook een andere oorzaak hebben, waardoor er allerlei klachten kunnen ontstaan, die helaas lang niet altijd onderkend worden.

Oorzaak meerdere problemen

De hersenen communiceren met het lichaam via het centrale zenuwstelsel, dat de opening vindt bij de basis van de schedel.
De eerste halswervel wordt ook wel de Atlas of C1 genoemd. Deze wervel speelt de meest gevoelige en ook primaire rol voor de ruggengraat.
Als er een storing in dit gebied (door verplaatsing van de Atlas, waardoor de interactieve communicatie tussen de hersenen en de rest van het lichaam verstoord wordt) ontstaat, kan er een ‘domino-effect’ optreden op het hele bewegingsapparaat, zenuwstelsel en evenwichtsstoornissen in verschillende delen van het lichaam.
Deze effecten kunnen na verloop van tijd leiden tot ernstige gezondheidsproblemen en men weet vaak niet waar het vandaan komt. Het lichaam functioneert niet zoals het hoort. De kwaliteit van leven gaat hard achteruit, maar een duidelijke oorzaak kan niet gevonden worden.

Psychosomatisch

Vaak zeggen artsen dat de oorzaak van de problemen onbekend is en dat ze dan waarschijnlijk een psychosomatische oorsprong hebben. Het is echter waarschijnlijker dat een arts niet weet dat een niet goed uitgelijnde Atlas de oorzaak van de problemen kan zijn.
Zo kan dit een oorzaak zijn van steeds maar terugkerende migraine-aanvallen en hoofdpijn. Als dit probleem gecorrigeerd wordt, zal dat meestal een langdurige, duurzame oplossing bieden zonder steeds medicijnen te hoeven slikken.
Bovendien is correctie van de Atlas de ideale manier om lichaamshouding te verbeteren.

Verkeerde uitlijning van de atlas

Als de wervelkolom in evenwicht is, wordt het gewicht eerlijk verdeeld over de twee zijkanten van het skelet. Het hoofd heeft een gewicht van ongeveer 5-6 kg en wordt volledig ondersteund door de Atlas. Wanneer de Atlas goed is uitgelijnd, zal de schedel niet loodrecht op de wervelkolom staan. Als de Atlas niet goed is uitgelijnd, ontstaat er een verschuiving in het centrum van het lichaam, wat weer zorgt voor een totale onbalans. Een gevolg hiervan kan spier-disfunctie zijn. Hierbij is de ene kant van het lichaam meer gespannen dan de andere kant. Dit is ook de reden dat de pijn zich vaak maar aan één kant uit.
Als de Atlas verkeerd is uitgelijnd, kunnen de negatieve effecten zich dus over het lichaam laten zien. Corrigeren van de atlas is geen wondermiddel dat alle problemen op lost.
Problemen die kunnen ontstaan door verkeerde uitlijning van de Atlas zijn:

  • Migraine
  • Hoofdpijn
  • Chronische pijn als gevolg van een whiplash
  • Ziekte van Meniere
  • Kaakgewricht syndroom
  • Astma
  • Pijn bij buigen van het hoofd
  • Pijn bij draaien van het hoofd
  • Stijve nek
  • Pijn in de schouder
  • Gevoelloosheid van de arm
  • Terugkerende peesontsteking
  • Tenniselleboog
  • Permanente spierspanning
  • Chronische spierpijn
  • Pijn in de rug
  • Scoliose
  • Spit
  • Hernia
  • A-symmetrie van de bekken
  • Artrose (als gevolg van een verkeerde houding)
  • Blokkeren van het SI-gewricht
  • Ontsteking van de ischias-zenuw
  • Pijn in de heup
  • Beenlengte verschil
  • Pijn in de benen, knieën of voeten
  • Neiging tot koude handen/voeten
  • Chronische oogontsteking/visuele problemen
  • Zoemen of piep in de oren
  • Chronische middenoorontsteking
  • Abnormaal hartritme
  • Verandering van bloeddruk
  • Problemen met de spijsvertering
  • Maagreflux
  • Chronische diarree of constipatie
  • Vermoeidheidssyndroom
  • Allergieën (zoals hooikoorts)
  • Leermoeilijkheden (bijv. dyslectie)
  • Epilepsie

Atlastherapie

Tussen 1993 en 1996 heeft de Zwitser René Claudius een methode ontwikkeld, die revolutionair bleek te zijn. Deze methode zorgt ervoor dat de Atlas weer veilig en definitief op de juiste plaats wordt gezet. De heer Claudius heeft vanaf 1996 zijn methode bekend gemaakt en diverse mensen opgeleid om deze methode wereldwijd te kunnen toepassen.
Deze methode zorgt dat de atlas in één keer wordt gecorrigeerd, doordat de korte nekspieren worden behandeld. Hierdoor krijgt de Atlas de ruimte om weer naar zijn oorspronkelijke plek terug te gaan. Na de eerste behandeling moet er een periode van ongeveer 6 weken in acht worden genomen, waardoor het lichaam de tijd heeft zich aan de ‘nieuwe situatie aan te passen.
Bij een tweede sessie wordt de stand van de Atlas gecontroleerd en wanneer nodig volgt er nog een behandeling en de daarbij behorende adviezen. Vaak is een tweede behandeling echter niet nodig en zijn de klachten helemaal verdwenen.
© 2012 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn door nekklachtenHoofdpijn door nekklachtenAan het ontstaan van nekklachten kunnen allerlei oorzaken ontleend worden, zoals een ongeval waardoor een whiplash ontst…
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…
Bronnen en referenties
  • www.atlasprofs.nl

Reageer op het artikel "Oorzaak van veel problemen; de Atlas"

Reacties

Christl Kop, 21-09-2016 11:17 #5
U schrijft een interessant stukje over René Claudius, de Zwitser die een 'Atlas-therapie' heeft ontwikkeld. Ik miste echter aanvullende informatie over waar en door wie deze therapie in Nederland wordt toegepast. Wilt u mij daarover informeren? Met dank en vriendelijke groet.

Janny Schuiten, 17-06-2016 12:09 #4
Ik heb al een paar jaar last van keelpijn/ stekende keel erg vatbaar voor tocht… mijn huisarts zegt dat mijn tongbot iets uitsteekt en er niets aan te doen is. dit weiger ik te geloven. ook verschillende mijn benen 2 cm van elkaar, waardoor ik iet wat scheef loop.
Dus kan het zo maar zijn dat het de atlasspier is die hier voor verantwoordelijk is… Waar moet ik zijn om dit te laten onderzoeken?
vr groet
Janny

Marcel Denoo, 08-02-2015 12:30 #3
De laatste week had ik veel nekpijn. Het was niet mogelijk het hoofd te verdraaien zonder veel pijn te hebben in de nek en de schouders. Eerst was het aan de linkse kant, dan aan de rechtse kant. Slapen was heel moeilijk, het hoofd op het hoofdkussen
leggen was weer een oorzaak van veel pijn.De huisdokter stelde vast dat het een ontsteking was van de Atlasspier. De koude wind was een bijkomende oorzaak van toenemende pijn. Ik had polio op eenjarige leeftijd. Door een medische ingreep aan mijn rechtse knie, die niet volgens de toen reeds bekende speciale zorgen werd uitgevoerd, heeft me postpolio doen oplopen.Daardoor had ik erge spierpijn in beide benen, en een verhoogde gevoeligheid voor spierpijn over het ganse lichaam. Wat kan hieraan gedaan worden om gevrijwaard te worden van deze erge pijn?

Ikrame, 26-01-2014 20:51 #2
Ik herken me zelf wel heel goed bij de hierboven aangegeven klachten, maar hiernaast heb ook last van Fybromyalgie en verlaagde schildklier. Waar kan ik terecht voor het onderzoeken voor Atlasnekwervel problemen? Is het gewoon via de huisarts, of een MRI scan?

Ingrid1968, 16-02-2013 09:55 #1
Dit verhaal klopt hlemaal bij mijn klachten, alleen mis ik de aangezichtspijn, pijn in het gehemelte en tongbeen. Het zijn helse pijnen die een prettig leven gewoon letterlijk belemmert. Ikzelf heb de klachten gekregen na vastzetting van cervicaal c4 tm c7. Spondylodese. De kwalitiet van leven dendert achteruit en de pijn is vaak niet te doen. Ik ben onder behandeling bij chiropractie, pijnbestrijding, accupunctuur.

Gaarne te horen wat er voor mogelijkheden zijn om deze recht te laten zetten.

mvg,

Ingrid 1968

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 18-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!