InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De schouder uit de kom!

De schouder uit de kom!

De schouder uit de kom! Je valt of je maakt een vreemde beweging, waardoor de arm te ver zijdelings ten opzichte van het lichaam wordt bewogen. Door die snel schokkende beweging of val schiet het gewricht van de arm deels of geheel uit de schouder. Gewoonlijk zorgen de spieren welke aan het schouderblad, bovenarm en gewrichtsdelen vastzitten ervoor dat de gewrichtskop altijd in de schouderkom blijft. Soms kan het zijn dat de schouder uit de kom gaat. Waardoor gaat een schouder uit de kom, wat zijn de symptomen en hoe kan de schouder weer worden teruggezet?

Schouder uit de kom

Twee typen schouder uit de kom

Er bestaan twee vormen van een schouder uit de kom.
  • de schouder gaat zijdelings uit de kom en schiet naar voren. Deze vorm is van toepassing in meer dan 96% van de gevallen. Deze vorm is zeer pijnlijk en kan daarmee snel worden herkend;
  • de schouder kan ook naar achteren schieten. In dat geval wordt het vaak niet herkend dat er sprake is van een schouder uit de kom. Deze variant is minder pijnlijk of men heeft totaal geen pijn. Daardoor kan het voorkomen dat men er jaren mee rondloopt. Dit treft veelal mensen waarbij de spieren reeds verzwakken oftewel bij mensen vanaf een jaar of veertig.

Hoe ontstaat de aandoening?

Normaal gaat de schouder uit de kom indien er een gestreste omstandigheid voordoet zoals een verkeersongeval, val van een bepaalde hoogte of verkeerde beweging. Indien de meest voorkomende variant voorkomt dan gaat dit veelal tezamen met beschadiging van omliggend weefsel, spieren en kapsel van kom of kop. Ook het terugzetten van de schouder door niet geoefende personen kan schade opleveren. Sommige mensen hebben van nature slappe spieren en/ of een ruime kom, waardoor de schouder geregeld uit de kom raakt.

Symptomen

Belangrijkste symptoom van een schouder uit de kom is het niet meer kunnen bewegen van de arm, omdat het ontzettend veel pijn doet. Vaak wordt de aandoening snel herkend door de arts door de beschrijving van de omstandigheden in combinatie met de ernstige pijn. Bij twijfel wordt er een foto gemaakt om te zien hoe de schouder uit de kom is gegaan. Let wel als de schouder achteruit de kom is gegaan dan zijn er mogelijk geen aanwijsbare symptomen.

Het terug zetten en behandelen

Om een schouder terug te zetten moet men wel weten wat er moet gebeuren. Er treedt namelijk snel aanvullende schade op indien niet opgeleide mensen een repositie gaan uitvoeren. Er dient altijd voorzichtig gehandeld te worden om de kop weer in de kom te krijgen. Om de eerste pijn te verminderen worden pijnstillers gebruikt in combinatie met spierverslappers. Middels een behendige beweging en het trekken aan de arm schiet de kop weer in de kom. De schouder kan daarna langdurig problemen hebben wegens pijn of stugheid. Indien de schouder wel vaker uit de kom schiet dan kan een corrigerende operatie nodig zijn, behoudens een naar achteren uit de kom geschoten schouder.

Herstelperiode

Is de schouder middels een handige beweging teruggezet door iemand van de EHBO dan kan een mogelijke check van de schouder door een medisch specialist nodig zijn. Ook omdat de schouder de eerste paar dagen rust nodig heeft wordt vaak een mitella gebruikt. Is de schouder echter operatief teruggezet dan is er langdurige rust nodig. De eerste maand dient een mitella noodzakelijkerwijs de arm te dragen. De spieren en het gewricht herstellen slechts met rust. Na een maand wordt een fysiotherapie programma afgewikkeld om de kwaliteit van de spieren en het gewricht te verbeteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tacluda / Rgbstock
  • http://www.werkendlichaam.nl/10083/1/schouder-uit-de-kom.html

Reageer op het artikel "De schouder uit de kom!"

Reactie

Jan, 12-01-2016 20:19 #1
Ik kan zelf mijn rechter arm in en uit de kom zetten. Ik gebruik het vaak als een soort pijnstiller, bijvoorbeeld na het vallen ofzo. Het doet bij mij geen pijn, ik hoef alleen mijn arm recht naar boven te wijzen, en dan weer terug nemen.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Gepubliceerd: 28-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schouderpijn
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!