InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waardoor wordt een blauwe plek veroorzaakt?

Waardoor wordt een blauwe plek veroorzaakt?

Waardoor wordt een blauwe plek veroorzaakt? Een blauwe plek ontwikkelt zich onder de huid zich indien er plaatselijk teveel druk is ontstaan door een stoot of val. De zeer kleine bloedvaatjes scheuren waardoor bloed lekt onder de huid. Daardoor verkleurt de huid naar de bekende blauwe, paarse en zwarte kleur. Normaal herstellen deze plekken in twee tot vier weken en kunnen daarbij van kleur veranderen. Builen die lager op het lichaam voorkomen herstellen trager omdat daar de bloeddruk relatief hoger is. Hoe worden blauwe plekken of bloedvlekken veroorzaakt?

Blauwe plek

Verschillende gradaties

De meeste blauwe plekken worden vaak genegeerd, omdat ze geen pijn doen en vanzelf herstellen. Vaak weten we niet eens waarom we een blauwe plek hebben, omdat we ons simpelweg niet meer herinneren of we ons ergens hebben gestoten. We zijn vaak afgeleid door andere aspecten van het leven, waardoor we niet weten of we ons hebben bezeerd. Is er sprake van een ernstige stoot of val dan kan een blauwe plek gaan opzwellen en aanvullend pijn doen. Start ernstige zwelling en pijn binnen dertig minuten nadat er iets is voorgevallen, dan kan er mogelijk een ernstige verzwikking of breuk zijn.

Snel krijgen van de aandoening

Krijg je snel blauwe plekken dan herinner je het voorval waarschijnlijk niet eens. Heb je snel blauwe plekken dan betekent dit niet dat je een gezondheidsprobleem hebt. Sommige mensen hebben nu eenmaal sneller blauwe plekken. Vooral ouderen krijgen snel een blauwe plek voornamelijk voorkomend op het hoofd, de handen en voeten. Dit komt doordat bij hogere leeftijd de huid dunner wordt en minder flexibel. De hoeveelheid vet onder de huid neemt af en daarmee neemt ook de veerkracht of buffer van de huid af. Deze veranderingen in de huid gepaard gaande met de invloed van zonnestraling zorgt ervoor dat bloedvaten sneller kunnen breken. Daarnaast geldt dat vrouwen er sneller last van hebben dan mannen.

Misbruik en huiselijk geweld

Sommige blauwe plekken of builen zijn niet duidelijk toe te schrijven aan een ongelukje of val, maar kunnen worden veroorzaakt door misbruik of huiselijk geweld. Er dient in dat geval goed naar het patroon van de plekken te worden gekeken. Meerdere bij elkaar staande blauwe plekken op de armen kan betekenen, dat iemand er te hard in heeft geknepen. Maar ook blauwe plekken bij het oog of op de rug kunnen een indicatie zijn van misbruik of huiselijk geweld. Constateer je deze feiten bij een persoon schakel dan hulp in om verder misbruik te voorkomen.

Bloedvlekjes door purpura

Het ontstaan van bloedvlekjes kan liggen aan purpura of petechiën. Petechiën zijn onschadelijke zeer kleine verkleuringen van de huid tot op 3 millimeter in grootte. Purpura (paars) daarentegen wordt veroorzaakt door meer ernstige bloedingen in de huid. De huid verkleurt daarbij van rood tot paars en de vlekken zijn tot een centimeter groot. Deze vlekken kunnen geconcentreerd bij elkaar staan, zodat het lijkt alsof er een groot deel van de huid mee is bezaaid. Is er sprake van ecchymose dan zijn de vlekken groter. Deze aandoening ontstaat door typhus maar kan ook komen door hersenvliesontsteking. Heb je meerdere bij elkaar staande rode tot paarse huidvlekken laat je dan altijd medisch onderzoeken.

Blauwe plek op de enkel

Speciale aandacht moet er worden gegeven aan de blauwe plek op de enkel. Deze plek wordt normaal niet veroorzaakt door een val of stoot maar ontstaat in het lichaam zelf. Men heeft dan diepe veneuze trombose, waardoor bloed in de benen traag stroomt. De aderen in de benen zijn zwak en zetten uit. Rode bloedlichaampjes kunnen uit het bloedvat ontsnappen en lekken naar de huid waar deze accumuleren. De huid kleurt met de tijd van rood naar bruin of zwart en is zeer teer. Indien er een wondje ontstaat zal deze zeer moeilijk herstellen. Men moet dan soms maanden worden behandeld, waarbij altijd een drukverband of zwachtel moet worden gedragen om te herstellen van het zwerende been.

Onverklaarbare bloedvlekken

Krijg je zomaar uit het niets bloedvlekken onder de huid, dan wel een sterke toename van het voorkomen van builen dan kan dit worden veroorzaakt door:
  • bloedverdunners, aspirine of alcoholmisbruik;
  • een infectie in het lichaam waardoor gifstoffen in het lichaam opbouwt;
  • trombose en diepe veneuze trombose. Deze kunnen leiden tot een hartinfarct, herseninfarct of longembolie;
  • een ziekte aan de lever, kanker, acute myeloïde leukemie;
  • een vaatziekte;
  • een tekort aan vitaminen, mineralen of slecht voedsel.
Laat je bij het frequent voorkomen van onverklaarbare bloedvlekken in de huid altijd medisch onderzoeken omdat er sprake kan zijn van een levensbedreigende ziekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blauwe plekken (hematoom), oorzaken, symptomen, behandelingBij een blauwe plek raken de bloedvaatjes in de huid beschadigd door een stomp trauma. Doordat de bloedvaatjes beschadig…
Hematomen, blauwe plekkenEen blauwe plek is het meest voorkomende type bloeduitstorting. Blauwe plekken worden veroorzaakt door je bijvoorbeeld e…
Tips bij blauwe plekken: wat te doen tegen een blauwe plek?Tips bij blauwe plekken: wat te doen tegen een blauwe plek?Wie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is…
Blauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek onder de nagel, onder het oog, na bloedprikken, geel van kleur en andere kleuren. Een blauwe plek is een blo…
Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenSnel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenHoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Purpura
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Diepe_veneuze_trombose
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_plek

Reageer op het artikel "Waardoor wordt een blauwe plek veroorzaakt?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!