InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gebroken enkel, en nu?

Gebroken enkel, en nu?

Na een val, verstuiking of een hevige overtreding kan het zijn dat je enkel flink is aangetast. In sommige gevallen is je enkel zelfs gebroken. Dit kan enorm veel pijn doen en je zult direct na het ongeval niet meer kunnen lopen. Lees hieronder over de symptomen, diagnose, behandeling en het herstel van een gebroken enkel.

Een gebroken enkel

Een enkel kan op verschillende plekken breken. De enkel kan breken aan de binnenkant en aan de buitenkant. Een breuk aan de binnenkant is een breuk van het onderste gedeelte het scheenbeen. Een breuk aan de buitenkant is een breuk van het onderste gedeelte van het kuitbeen. Het komt niet zelden voor dat zowel het kuitbeen als het scheenbeen is gebroken. Meest voorkomend is een breuk van het kuitbeen. Dit kan komen door een heftige trap op de enkel, een val of het verzwikken van de enkel.

Symptomen

Er zijn verschillende symptomen die kunnen duiden op een gebroken enkel. Hieronder staat een lijstje met deze symptomen.
  • Een paar minuten na het ongeval is de enkel nog erg pijnlijk en totaal onbelastbaar.
  • Er is een drukkende, intense pijn rondom de enkel.
  • De enkel is direct na het ongeval flink opgezwollen.
  • De enkel is meestal flink blauw gekleurd, hetgeen duidt op een bloeduitstorting.

Diagnose

De symptomen van een gebroken enkel zijn erg duidelijk, maar er is ook nog steeds een zware verstuiking van de enkel mogelijk. De belangrijkste aanwijzing dat de enkel gebroken is, is het feit dat de patiënt er na een paar minuten op geen enkele manier meer op kan lopen. Als een patiënt er namelijk voorzichtig op kan lopen, dan ligt een zware kneuzing meer voor de hand. Er wordt ter controle altijd een röntgenfoto gemaakt. Men weet dan wat er aan de had is met de enkel en waar de enkel gebroken is.

Behandeling

De behandeling van een gebroken enkel hangt af van de ernst van de situatie. Als een enkel op meerdere plekken is gebroken, is de kans dat je moet opereren groter. Het kan dan namelijk zijn dat de 'enkelvork' niet meer recht staat. Er is geen haast bij deze operatie. Meestal moet men eerst in het gips zodat de zwelling afneemt, waarna men de operatie makkelijker uit kan voeren. Het kan ook zijn dat men direct in het gips moet en geen operatieve ingreep hoeft te ondergaan. Dergelijke gipsbehandeling duurt zo'n 4 tot 6 weken.

Herstel

Na de gipsbehandeling is de enkel ernstig verzwakt. In het dagelijks leven gebruik je de enkel immers geregeld. De enkel moet dus weer op sterke worden gebracht. De breuk is na de gipsbehandeling in de meeste gevallen weer volledig hersteld, maar nog erg zwak. Meestal krijgt de patiënt fysiotherapie. Men moet opnieuw leren lopen. Het kan 3 tot 6 maanden duren voordat de enkel weer op volle sterkte is. Bij een ernstige breuk waarbij operatief ingrijpen noodzakelijk was kan het zelfs nog langer duren. In zeldzame gevallen is de enkel zo erg aangetast dat die blijvend verzwakt is.
© 2012 - 2014 B-bbergkamp, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ongevalstichting.nl

Reageer op het artikel "Gebroken enkel, en nu?"

Infoteur: B-bbergkamp
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!