InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, hals

Rosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, hals

Rosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, hals Rosacea is een frequent voorkomende chronische huidaandoening, met als belangrijkste symptomen: een brandend of tintelend gevoel in het gezicht, een erythemateuze uitslag (rode vlekken) in het gezicht, met blozen (flushes). Dit kan gepaard gaan met puistjes, papels, bulten of pustels op het gezicht. De kleine zichtbare bloedvaten onder de huid noemt men 'couperose' (adertjes op de wangen). Het is een aandoening waarvan niet bekend is hoe deze precies ontstaat. Behandeling is gericht op het onder controle krijgen van de verschijnselen en klachten en de huid een beter aanzien geven. Dit kan onder meer door uitlokkende factoren te vermijden, maar ook door het plaatselijk aanbrengen van een zalf.

Rosacea

Wat is rosacea?

Rosacea is een chronische inflammatoire huidaandoening, die wordt gekenmerkt door rode vlekken in het gezicht, vooral de wangen, neus, kin, voorhoofd of oogleden. Soms kan de huiduitslag zich ook manifesteren op de borst, de oren, in de nek of op de haargrens. Verder kunnen chronisch verwijde vaatjes in het gelaat (teleangiëctasieën), papels en papulopustels (puistjes) te zien zijn. Dit heeft wel wat weg van acne.

Rosacea heeft een progressief verloop en onbehandeld wordt het steeds erger, maar ook ondanks behandeling komt het steeds terug. Rosacea kan overslaan op de ogen en ontstekingsreacties veroorzaken.

Waardoor wordt rosacea veroorzaakt?

Het is niet duidelijk hoe de aandoening ontstaat. Wel heeft Engels onderzoek in 2007 uitgewezen dat Rosacea nauw samenhangt met een te grote concentratie van twee enzymen in de huid. Deze enzymen horen er wél thuis, maar niet in die hoge concentraties die men heeft aangetroffen bij rosacea-patiënten wat aanleiding geeft tot de symptomen.

De precieze oorzaak van rosacea is nog niet bekend, maar bepaalde factoren zorgen er voor dat de aandoening verergert. Dit worden wel 'triggers' genoemd. Hete voeding en drank, emoties en sterk gekruid voedsel en alcohol, kunnen aanleiding geven tot flushes. Andere factoren die rosacea mogelijk kunnen verergeren zijn blootstelling aan hoge of lage temperaturen en weersomstandigheden, wind en zonlichtexpositie. Lichamelijke oefeningen of inspanning met een hoge intensiteit kunnen ook tot verergering van de klachten zorgen.

Wat zijn de symptomen van rosacea?

Rosacea kenmerkt zich door een rode huid, blozen (flushes), teleangiëctasieën (couperose, er zijn dan kleine zichtbare bloedvaten onder de huid zichtbaar) tot papulopustels (puistjes), furunkels (huidabcessen) en cysten. Bij rosacea zijn er geen comedonen (mee-eters), zoals bij acne wel het geval is. De patiënt kan last hebben van een brandend of tintelend gevoel in het gezicht.

Bij ongeveer de helft van de patiënten treden er complicaties aan de ogen op, zoals blefaritis (ontsteking van de ooglidrand), conjunctivitis (bindvliesontsteking), iritis (ontsteking van de iris, regenboogvlies) of keratitis (ontsteking van het hoornvlies).

Rhinophyma, ook wel 'bloemkoolneus', 'knobbelneus' of het 'rode neussyndroom' genoemd, in feite alleen optredend bij oudere mannen, wordt als variant van rosacea beschouwd.

Rosacea komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Mannen hebben vaak ernstigere symptomen. Vaak hebben mensen met rosacea een lichte huid, de ziekte komt zelden voor bij mensen met een donkere huidskleur. Het treft meestal mensen tussen 30 en 60 jaar oud.

Hoe wordt rosacea behandeld?

Rosacea kan niet worden genezen, maar wel onder controle kan worden gehouden. Allereerst is het van belang om uitlokkende factoren voor flushes te vermijden, door het vermijden van hete voeding en drank, alcohol en sterk gekruid voedsel. Voorts beschermen of mijden van hete of koude omgevingstemperatuur en blootstelling aan wind of zonlicht.

Afhankelijk van uitgebreidheid en de klachten, kan men overgaan tot het lokaal aanbrengen van zalf (metronidazol in niet-vette basis). Bij ernstige verschijnselen kan een antibioticum worden voorgeschreven. De vaatafwijkingen kunnen behandeld worden met pulsed dye laser, waarbij het huidoppervlak nooit beschadigd wordt. Bij rhinophyma kan overtollig weefsel operatief verwijderd worden, waardoor de neus een beter aanzien krijgt.

Lees verder

© 2012 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rode vlekken of couperoseRode vlekken of couperoseWie last heeft van rode vlekken of couperose in het gezicht lijkt iets onschuldigs te hebben, maar deze vlekken lijken v…
Enkele soorten KoiEnkele soorten KoiIn de wereld van de Japanse Koi karper zijn er een heleboel variëteiten. Hier kun je een omschrijving van enkele soorten…
Hoe tapijt reinigen?Als je een tapijt hebt in je living of een andere belangrijke plaats in het huis, is het meer dan waarschijnlijk dat er…
Waterpokken bij kinderenWaterpokken bij kinderenWaterpokken een zeer bekend virus waar je allemaal een keer last van krijgen. Hoe onderscheid het zich van andere viruss…
Infectieziekten bij kinderen Vijfde ziekteStel; een kindje heeft grote en kleine rode vlekken die in het gezicht beginnen en zich verspreiden over het hele lichaa…
Bronnen en referenties
  • Kenshi Yamasaki, Anna Di Nardo, Antonella Bardan, Masamoto Murakami, Takaaki Ohtake, Alvin Coda, Robert A Dorschner, Chrystelle Bonnart, Pascal Descargues, Alain Hovnanian, Vera B Morhenn and Richard L Gallo. Increased serine protease activity and cathelicidin promotes skin inflammation in rosacea. Nature Medicine Published online: 05 August 2007. doi:10.1038/nm1616

Reageer op het artikel "Rosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, hals"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!