InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe voorkom je oorpijn?

Hoe voorkom je oorpijn?

Hoe voorkom je oorpijn? Sommige mensen hebben nooit last van oorpijn en oorontstekingen en voor anderen is dit een veelvuldig terugkerend probleem. Vooral kinderen hebben er vaker last van. Waarom krijgt de één zoveel vaker last van oorontstekingen dan de ander en wat kan je er aan doen? Zijn er methodes waarmee je oorpijn kan voorkomen?

Oorpijn en kinderen

Oorpijnen en oorontstekingen komen vaker voor bij kinderen dan bij volwassenen. Dit komt door het nog niet volgroeid zijn van de buis van Eustachius. Na het zevende levensjaar nemen oorpijnen bij kinderen vaak af. Voor die tijd is de kans aanwezig dat het kind bij iedere verkoudheid een middenoorontsteking oploopt. Vooral zwembaden zijn een beruchte veroorzaker van oorinfecties. Wanneer je kind bezig is met zwemlessen, maar ook voortdurend oorpijnen en infecties heeft, kan het een idee zijn om de zwemlessen tijdelijk te onderbreken. Zwemmen is belangrijk, maar veelvuldige oorontstekingen zorgen voor veelvuldige perioden van doofheid en slechthorendheid bij je kindje. Zo kan het zijn dat je kind op een ander gebied een ontwikkelingsachterstand oploopt en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Het enige wat je als ouder kan doen om veelvuldige verkoudheden en oorinfecties te voorkomen is zorgen voor een goede lichamelijke conditie van het kind. Zorg dat hij zijn vezels en vitaminen binnenkrijgt en zorg voor voldoende slaap. Zorg ook dat het kind voldoende drinkt. Maak na het douchen of bad de oortjes goed droog met een handdoek of tissue (geen watten of wattenstaafje). Wanneer het kind verkouden is, kan je eventueel proberen de oorpijn te voorkomen door gelijk te beginnen met homeopathische behandeling. Start dan direct met het geven van Echinaforce. Dit middel zou het immuunsysteem moeten beïnvloeden, waardoor het kind sneller herstelt. Ga bij langdurige oorpijn en hoge koorts altijd even langs de huisarts.

Duidelijk aantoonbare oorzaken van oorpijn

Soms zijn er duidelijke oorzaken voor de oorpijn aan te wijzen zoals ontstoken amandelen of een slecht gebit. In deze gevallen is het zaak om de oorzaak weg te nemen, zodat de oorpijnen en oorontstekingen op termijn uitblijven. Nog een duidelijke oorzaak van oorpijn is een steenpuist in de gehoorgang of de schimmelinfectie. Hierbij heeft de patiënt vaak last van hevige pijnen en ernstige jeuk. De schimmelinfectie is meestal niet met het blote oog waarneembaar, maar voor de specialist en ook voor veel huisartsen tijdens het medisch onderzoek wel duidelijk zichtbaar.

Oorpijn en allergieën

Er zijn aanwijzingen dat er een verband bestaat tussen oorpijn en voedselallergie. Mensen met een bepaalde voedselallergie lopen meer kans op oorpijnen en oorontstekingen wanneer ze hiervan niet op de hoogte zijn en de voedingsmiddelen gewoon nuttigen. Wanneer ze deze voedingsmiddelen vermijden, neemt ook de kans op oorpijn en oorontstekingen af. Beruchte allergieën in dit verband zijn koemelk, tarwe, eiwit en pinda-allergie. Wanneer je kind vaak oorpijn of oorontstekingen heeft, kan het geen kwaad om eens onderzoek te laten doen naar mogelijk aanwezige allergieën.

Wat kan je doen wanneer je oorpijn voelt aankomen?

Hak een ui in kleine stukjes en stop deze uisnippers in een schoon gaasje. Bevestig dit met behulp van pleisters voor de gehoorgang. Wanneer je dit 's avonds voor het slapen gaan bevestigt, heb je grote kans dat de oorpijn de volgende dag minder is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je oorpijn?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 06-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!