InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in heup, heuppijn (coxalgie): oorzaken en klachten

Pijn in heup, heuppijn (coxalgie): oorzaken en klachten

Pijn in heup, heuppijn (coxalgie): oorzaken en klachten Pijn in heup en heuppijn: klachten en oorzaken. Het heupgewricht bestaat uit de heupkop en de heupkom, welke onderdeel is van het bekken en het bovenbeen. Coxalgie is pijn in de heup door een aandoening van het heupgewricht en het weefsel rond het heupgewricht. De meest voorkomende oorzaken van heuppijn zijn heupartrose en slijmbeursontsteking. Andere mogelijke oorzaken zijn tumoren, botbreuken, heupkopafwijkingen en infecties. Bij artrose staat pijn meestal op de voorgrond, vooral bij het starten van een beweging en bij belasting. Een slijmbeursontsteking in de heup geeft pijn aan de buitenzijde van de heup, waarbij de pijn kan uitstralen naar de zijkant van het been richting de knie. Dit kan gepaard gaan met lokale roodheid, zwelling en warmte.

Wat is coxalgie?

Coxalgie is pijn in de heup door een aandoening van het heupgewricht en het weefsel rond het heupgewricht.

Wat zijn de mogelijke oorzaken van heuppijn?

Heuppijn kan allerlei oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken zijn:
  • heupartrose (coxartrose); en
  • slijmbeursontsteking (bursitis trochanterica).

Andere oorzaken zijn:
  • tumoren (zeldzaam);
  • botbreuken;
  • heupkopafwijkingen; en
  • infecties.

Heupartrose
Wanneer het kraakbeen van het heupgewricht wordt aangetast door slijtage, dan spreekt men van 'artrose'. Hierbij neemt de hoogte van de kraakbeenlaag af, als gevolg waarvan het gewricht meer op elkaar komt te zitten.

Er worden twee typen artrose van de heup onderscheiden:
  • primaire artrose; en
  • secundaire artrose.

Secundair artrose kan al op jongere leeftijd optreden en is het gevolg van een reeds bestaande afwijking, zoals:
  • aangeboren heupafwijkingen (bijvoorbeeld een afwijking van de vorm van de heupkom, waarbij deze te ondiep is aangelegd wat 'dysplasie' wordt genoemd);
  • doorgemaakte heupontstekingen;
  • bepaalde ziekten van de heup op de kinderleeftijd (bijvoorbeeld de ziekte van Perthes en de epifysiolysis capitis femoris);
  • een doorgemaakt trauma zoals een gebroken heup (fractuur) of een uit de kom schieten van de heup (luxatie);
  • een heupkopnecrose, ook wel osteonecrose van de heupkop genoemd of avasculaire necrose (het afsterven van de heupkop).

Bij een geleidelijke, regelmatige vermindering van de hoogte van de kraakbeenlaag van de heupkop, spreekt men van primaire artrose. Vooral oudere vrouwen hebben hier last van. Er treedt bij secundaire artrose niet alleen een vermindering van de hoogte van het kraakbeen op, maar er wordt ook botwoekeringen aan het gewricht (osteofyten) gezien.

Slijmbeursontsteking
Een slijmbeurs is een met vloeistof gevuld zakje, een soort stootkussen dat op uitstekend botdelen zit en helpt de wrijving tussen botten en pezen te verminderen, hetgeen de beweging versoepelt. Ontsteking van de slijmbeurs –gelegen tussen spier en bot–ontstaat meestal door overbelasting door bijvoorbeeld (trap)lopen of als gevolg van een hardloopblessure door bijvoorbeeld een verkeerde trainingsopbouw of een verkeerde looptechniek.

Bij vrouwen van middelbare leeftijd komt een slijmbeursontsteking van de heup vaker voor. Dit komt doordat vrouwen normaliter een breder bekken hebben dan mannen en hun voeten staan iets dichter bij elkaar, waardoor ter hoogte van de slijmbeurs iets meer druk ontstaat.

Door een val op de heup kan ook een slijmbeursontsteking ontstaan. Het herstel hiervan is vaak een langdurige zaak.

Wat zijn de klachten en symptomen?

Een slijmbeursontsteking geeft pijn aan de buitenzijde van de heup, waarbij de pijn kan uitstralen naar de zijkant van het been richting de knie. Dit kan gepaard gaan met lokale roodheid, zwelling en warmte. De pijn in de heup neemt toe wanneer je loop of trap loopt, maar ook in rust is de pijn aanwezig. Meestal wordt de pijn erger bij het naar buiten brengen van de been.

Heupartrose kan pijn en stijfheid veroorzaken, vooral bij de volgende activiteiten:
  • het opstaan uit bed of van een stoel;
  • bij het instappen van een auto;
  • bij het traplopen.

Pijn bij heupartrose wordt vaak ervaren in de lies en bovenbeen, met uitstralingspijn naar de bil en de knie. Het bewegen van het gewricht wordt langzaamaan steeds pijnlijker en moeilijker. Er ontstaat een mankend looppatroon. Handelingen als aandoen van schoenen en veters strikken wordt een steeds zwaardere opgave. Op een gegeven ogenblik kan de pijn zodanig zijn dat je slaap erdoor verstoord wordt. Bij artrose kunnen vooral 's ochtends de gewrichten stijf zijn. Dit wordt ook wel 'ochtendstijfheid' genoemd.

Raadpleeg je huisarts bij aanhoudende heuppijn of pijn in heup.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heupartrose (slijtage van de heup, coxartrose)Heupartrose (slijtage van de heup, coxartrose)Artrose van de heup, ook wel coxartrose genoemd, is een veel voorkomend probleem, met name bij oudere mensen. Heupartros…
Pijn in de liesPijn in de liesPijn in de lies kan veroorzaakt worden door een liesblessure of een liesbreuk. Ook komt dit vaker voor tijdens de zwange…
Luxatie van de heup: Oorzaken, symptomen en behandelingLuxatie van de heup: Oorzaken, symptomen en behandelingEen heupluxatie is een aandoening waarbij de heupkop van de femur (bovenbeen) uit de heupkom 'schiet', meestal ten gevol…
Ziekte van Perthes: symptomen, diagnose en behandelingZiekte van Perthes: symptomen, diagnose en behandelingBij de ziekte van Perth wordt de kop van het dijbeen geleidelijk zacht. Dat gebeurt door de afbraak van bot. Het lichaam…
Kneuzing genezenKneuzing genezenEen kneuzing ontstaat door een val, slag of stoot tegen een lichaamsdeel, waarbij er grote druk komt te staan op de huid…
Bronnen en referenties
  • Universitair Pijn Centrum Maastricht

Reageer op het artikel "Pijn in heup, heuppijn (coxalgie): oorzaken en klachten"

Reacties

David, 18-04-2014 06:34 #5
Ben al een tijdje aan het zoeken op internet wat ik precies heb, maar kan niet echt een antwoord vinden. Ik heb pijn in mijn rechterbeen. Het begon met wat steken af en toe in mijn heup, maar nu wordt ik met pijn in mijn hele been wakker. Mijn been is alleen niet stijf en ik heb ook geen moeite met lopen, het doet gewoon zeer en het is een zeurderige pijn. Hoop dat je weet wat het is.

MVG,

David

An, 06-02-2014 23:59 #4
Ik heb aan de buitenzijde van beide bovenbenen een brandende pijn, startend van de aanhechting van het been tot ongeveer 15 cm lager. Volgens de arts is dit zenuwpijn ten gevolge van de ontsteking van het heiligbeen + ontsteking peesplaat onder hiel linker voet. Die "zenuwpijn" startte 2 dagen nadat de 10 injecties met ontstekingsremmer Diclofenac eindigden. Wat is deze pijn? Hoe verhelp je dit? heeft iemand anders dit ook meegemaakt? Nu ik geen ontstekingsremmers meer neem doet 't meer pijn vind ik, vooral als ik 's nachts op mijn zij lig. De osteopaat denkt dat 't misschien slijmbeursontsteking is. Wat denken jullie?

Hermie, 06-02-2014 09:09 #3
Ik heb (al jaren) bij tijd en wijle een zeurende, brandende pijn rond de heupkop (soms rechts, soms links), die voelt als zenuwpijn. Deze pijn duurt meestal enkele dagen en trekt dan vanzelf weer weg. Een andere houding, beweging of stilstand helpen niet; pijnstillers wel enigszins. Volgens de verhalen zit deze pijn 'in de familie', daar zowel mijn moeder, tante, oma en nichtje er ook last van hebben/hadden. Sinds kort word ik soms 's nachts wakker met dezelfde pijn, maar dan véél heviger. Vreemd genoeg helpt het dan wel als ik recht ga staan. Zo gauw ik weer lig is de pijn in alle hevigheid terug. Deze pijn is van kortere duur, aangezien ze weg trekt als ik op ben gestaan en aan mijn dag begin. Maar het verstoort wel ernstig mijn nachtrust, en ik voel overdag ook wel een behoorlijke napijn, in die zin dat ik een beurs, blauwe-plekken-gevoel heb. Er is geen sprake van bursitis, artrose o.i.d.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Bij voorbaat dank.

Max, 04-01-2014 16:53 #2
Zoals 'Hendriks' omschrijft: ik heb precies hetzelfde. Ik had er echter wel minder last van toen ik in een bungalow sliep met een ander(zacht matras). Echter was het nog steeds aanwezig. Het voelt alsof de kom waar het bovenbeen in hangt pijn doet. En dit komt altijd naar voren NA het slapen en is na 1-2 uur weer weg. Maar bij het opstaan of wakker worden voelt het qua pijn als erge spierpijn! Ik hoor graag wat ik hier aan kan doen, bij voorbaat dank Reactie infoteur, 05-01-2014
Mogelijk biedt een orthopedische matras uitkomst. Vraag uw huisarts om advies.

Hendriks, 22-12-2013 10:59 #1
Hallo, mijn vrouw en ik hebben al jaren last op dezelfde plaats nl het bot ad buitenkant vh bovenbeen vooral nachts en bij het opstaan, het is soms zo erg dat we er niet van kunnen slapen en moeilijk lopen.we hebben al 4 nieuwe matrassen gekocht maar het blijft hetzelfde.het lijkt ons niet te gaan over atrose want het is toch wel toevallig dat we het op dezelfde plaats hebben,
na een poosje ong 2 uur zakt de pijn wel weer maar dit is toch niet normaal?
in afwachting en mvg hendriks

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!