InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een gebroken teen

Een gebroken teen

Een gebroken teen Een gebroken teen kun je oplopen door bijvoorbeeld je teen erg hard te stoten of er iets op te laten vallen. Een gebroken teen kan zeer pijnlijk zijn, maar meestal geneest het zonder complicaties. Je kunt wel iets doen om de pijn te verlichten.

Tenen

Een mens heeft aan elke voet vijf tenen. Ze spelen een rol bij het lopen en bij het corrigeren van je evenwicht. De binneste teen is je grote teen en de buitenste teen is je kleine teen. De tussenliggende tenen hebben geen eigen naam. In totaal heb je aan elke voet 14 teenkootjes. In je grote teen zitten er twee, in de andere tenen zitten er drie. Verder heeft elke teen een nagel.

Gebroken teen

Tenen zijn vaak het slachtoffer van vallende voorwerpen of flink stoten aan bijvoorbeeld een deur of een tafelpoot. In de meeste gevallen is er dan sprake van een pijnlijke kneuzing, maar er kan ook een botbreuk zijn onstaan. Tevens kan er een bloedblaar onder de nagel onstaan. Als alleen het laatste teenkootje geblesseerd is hoeft er niet altijd een dokter te worden geraadpleegd. Wanneer er 1 of meerdere teengewrichtjes zijn geraakt, wanneer er sprake is van een flinke wond en/of de teen er ernstig misvormd uitziet, is het verstandig om het letsel door een arts te laten beoordelen. De arts kan met lichamelijk onderzoek vaststellen of de teen gebroken is, een röntgenfoto is dan ook meestal niet nodig.

Klachten en verschijnselen

Een gebroken teen kan de volgende klachten en verschijnselen opleveren:
  • Pijn
  • Roodheid
  • Zwelling
  • Bloedbaar onder de nagel
  • Bloeduitstorting
  • Tintelingen
  • Geen gevoel in de teen
  • Niet of nauwelijks kunnen bewegen

Behandeling

Je kunt altijd het beste beginnen met koelen. Zowel bij een kneuzing als een breuk kan dit de zwelling verminderen. Bij een gebroken teen is een operatie eigenlijk nooit nodig. Wat heel belangrijk is, is dat de teen rust krijgt. De teen zal dan ook met een pleisterspalk aan de naastliggende teen geplakt worden. Let erop dat de pleisterspalk niet nat wordt. Als dit wel gebeurt, breng dan eventueel zelf een nieuwe spalk aan. In de douche kun je een plastic zak om je voet doen om hem droog te houden.

Je tenen spelen een belangrijke rol bij het lopen. Vlak voordat je je voet optilt, steun je op je tenen. Het lopen met een gebroken teen is hierdoor altijd gevoelig. Het is prettig om stevige schoenen met een harde zool te dragen, zodat de teen bij het lopen weinig hoeft te buigen. Je tenen corrigeren trouwens ook je evenwicht bij het lopen.

De eerste dagen na het oplopen van een gebroken teen kan deze nog flink gezwollen zijn, en is het goed om je teen/ voet hoog te houden. Dit vermindert de pijn, doordat de doorbloeding gestimuleerd wordt. Ook kun je paracetamol of ibuprofen gebruiken tegen de pijn.

Naverzorging

Zodra de pijn bijna weg is mag de spalk eraf. Meestal is dat na ongeveer twee weken. Na drie weken is de breuk al bijna geheel vastgegroeid. De teen kan dan nog wel gevoelig zijn. Dat verdwijnt na een week of zes. Een nacontrole bij de arts is in het geval van een gebroken teen niet nodig en er hoeft ook geen controlefoto gemaakt te worden. In uitzonderlijke gevallen, wanneer bijvoorbeeld de pijn niet verdwijnt, is het wel van belang om nog contact op te nemen met een arts.

Een gebroken teen voorkomen

Het voorkomen van een gebroken teen is niet geheel mogelijk. Vaak gebeurt het in een klein ogenblik van domme pech. Toch kun je er wel wat aan doen om de kans op een gebroken teen te verkleinen.

Niet op je sokken lopen
Loop zo min mogelijk op je sokken of op blote voeten in huis. Op je sokken kun je flink glijden als je een gladde vloer hebt. Ook kun je je flink stoten aan een tafelpoot, kast of een deur. Draag je schoenen of pantoffels met een verharde voorkant dan is de kans op een breuk in zo'n geval veel kleiner.

Draag veiligheidschoenen
Doe je werk waarbij de kans op letsel groot is draag dan speciale veiligheidsschoenen. Ook kun je schoenen met stalen neus dragen als je bezig bent met paarden. Een paardenhoef met ijzer op je teen kan een behoorlijk letsel veroorzaken. Bij de ruiterportwinkel zijn speciale jodphurs met stalen neus te koop.
© 2012 - 2014 Jettix, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gebroken teen: symptomen en behandeling gebroken teenGebroken teen: symptomen en behandeling gebroken teenEen gebroken teen of teenfractuur komt relatief vaak voor. Vaak is het een gevolg van een verwonding of trauma. Symptome…
Een gebroken vinger of teen zet men meestal niet in het gipsEen gebroken vinger of teen zet men meestal niet in het gipsEen gebroken vinger of teen kan in het begin enorm veel last veroorzaken. Een teken voor een breuk is het niet minderen…
Wat zeggen je tenen?Wat zeggen je tenen?Ontdek wat jouw tenen jou te zeggen hebben. De stand en de vorm van de tenen onthullen namelijk iemands karakter, gedrag…
De meest voorkomende teenafwijkingen op een rijtjeDe meest voorkomende teenafwijkingen op een rijtjeAfwijkingen aan de tenen komen veel voor. Meestal gaat om het kromme tenen, hamertenen, klauwtenen, vergroeide tenen of…
Hamertenen; van oorzaak tot behandelingHamertenen; van oorzaak tot behandelingHamertenen is een afwijking aan je tenen. Een hamerteen is een teen die afwijkend staat en verschillende oorzaken kan he…
Bronnen en referenties
  • Informatie gebroken teen - Albert Schweizer ziekenhuis
  • www.nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Een gebroken teen"

Reacties

Marieke, 13-03-2014 13:05 #6
Hoi allemaal,
Ik heb 3 jaar geleden tijdens een potje voetbal bij een meer met mijn blote voet tegen iemands scheen aan geschopt. Mijn grote teen deed heel veel pijn daarna. Ik kon er niet meer op staan of lopen en ben naar de EHBO gegaan. Daar zeiden ze dat hij gekneusd was. Mijn grote teen werd vrij blauw.

Een flink aantal maanden of zelfs een jaar verder (ik weet het niet meer), ben ik weer naar de huisarts gegaan en die zei dat hij niks kon doen. Gister ging ik weer omdat ik er nog steeds last van had. Vandaag hebben ze een echo gemaakt en nu blijkt dat er een breuk in zit en dat ik iets van een topje mis.

Ik moet volgende week een foto maken en naar een orthopeed, en ik moet waarschijnlijk geopereerd worden. Ik ben ook hypermobiel in mijn hele lichaam dus dat speelt ook mee.

Nou is mijn vraag, heeft iemand daar ervaring mee?
Het zal namelijk nog wel een paar maand duren voordat er iets gedaan kan worden en ik ben benieuwd wat ervaringen zijn. Alvast bedankt voor de hulp!

gr. Marieke

Leen, 28-06-2013 21:48 #5
Vandaag heeft mijn zoon zijn grote teen gebroken en hij kreeg inderdaad net dezelfde raad. De dokter heeft zijn teen met een naastliggende teen gebonden en hij moet tot morgen zo veel mogelijk zijn voet zeer hoog houden, met ijs erop, om het zwellen te voorkomen. En zo ook te vermijden dat zijn nagel later uitvalt. Hij moet de eerste 3 weken op zijn hiel lopen en heel goed opletten. Geen sport, zelfs niet zwemmen. Tot 6 a 8 weken nog op zijn hoede zijn en dan moet het volledig in orde zijn.

Ellen, 14-05-2013 11:57 #4
Dank voor het duidelijke artikel, ik zat al enorm te twijfelen of ik hiermee naar de dokter moest, maar kan goed 'uit de voeten' met de behandeltips. Helaas is het lopen echt pijnlijk en zelfs al ik in bed lig is het nog erg gevoelig en slaap ik er slecht door. Nooit geweten dat je tenen kneuzen/breken zo'n pijn doet…

Cedric, 22-04-2013 18:52 #3
Mijn teen is ook gebroken het is nu al een maand geleden hij is naast de andere teen gespalkt nu mocht het er af maar doed nog zeer ik probeer de teen steeds te plooien en wandel er al mee. maar lopen kan ik nog niet of springen want al de voet te hard neer komt voel ik pijn

Simone, 20-03-2013 11:25 #2
Ik heb 8 weken geleden mijn teen naast de kleine gebroken. T bot is in de lengte gebroken eerste kootje (va voet gezien). De teen is sindsdien ingetaped. Nu nog steeds want zonder tape is t een slappe blauwige zeer pijnlijke teen. Met tape heb ik stevigheid en kan sinds een week iets normaler lopen maar doet ongelofelijk veel pijn nog bij aanraking. Is dat normaal. De ha zegt het gaat vanzelf over. Vier weken geleden nog een extra foto gemaakt en teen had nog precies dezelfde breuk. Ik vind het allemaal wel erg lang duren. Of moet ik meer geduld hebben?

Demi, 13-01-2013 11:19 #1
Hey.
Al deze dingen herken ik.
Maar bij mij doet het vooral pijn op mijn nagel. en mijn teen is ook dik, en die bloedblaar enzo heb ik ook. Maar wat kan ik nou het beste doen? Reactie infoteur, 17-01-2013
Beste Demi,

Probeer als je schoenen draagt, iets te dragen dat niet knelt of drukt op je teen. Verder kun je zelf voorzichtig proberen een spalkje aan te brengen. Mocht het niet verbeteren of juist verslechteren, of vertrouw je het niet helemaal, neem dan zeker contact op met je huisarts voor overleg.

Succes!

Infoteur: Jettix
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!