InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kan je dementie voorkomen?

Hoe kan je dementie voorkomen?

Hoe kan je dementie voorkomen? Het aantal mensen met dementie zal de komende twintig jaar alleen maar toenemen. De verwachting is dat de toename maar liefst vijfenveertig procent zal zijn. Natuurlijk is dementie niet te voorkomen maar je kan er zelf wel aan bijdrage dat het jou niet of pas op hoge leeftijd overkomt. Door een gezonde en actieve levensstijl zou je dementie ongeveer vijf jaar kunnen uitstellen. Wees hierbij bereid om kritisch naar jezelf te kijken, veel mensen denken al snel dat zij gezond leven, terwijl dit in de praktijk niet het geval is.
In Nederland lijden ongeveer 180.000 mensen aan dementie. Hiervan is ongeveer twee derde vrouw.

Welke soorten dementie kennen we?

De meest voorkomende soort van dementie is de Ziekte van Alzheimer. Daarnaast leiden ook veel mensen aan vasculaire dementie. Vasculaire dementie hangt samen met hart en vaatziekten. De minst voorkomende vorm van dementie hangt samen met alcoholmisbruik en wordt de Ziekte van Korsakov genoemd.

Is dementie erfelijk?

Het erfelijkheidscomponent bij dementie is niet zo groot. Alleen wanneer dementie op jonge leeftijd (40, 50 jaar) in de familie voorkomt, is er sprake van een groot erfelijkheidscomponent. Voor 75% is dementie dus niet erfelijk en door de juiste levensstijl uit te stellen naar een hoge leeftijd.

Waardoor wordt het risico op dementie verhoogd?

Mensen met suikerziekte, een hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte lopen een hogere kans op het krijgen van dementie.
Ook chronische stress pleegt een flinke aanslag op de doorbloeding van de hersenen, verder verhoogt het de bloeddruk. Daarnaast plegen ook stresshormonen zoals Cortisol en Adrenaline een aanslag op je hersenen. Het is dus niet verwonderlijk dat mensen die lijden of hebben geleden aan chronische stress, een grotere kans lopen op dementie.

Hoe verklein je de kans op dementie?

  • Drink maximaal één glas alcohol per dag.
  • Niet roken.
  • Veel verse groenten, fruit, noten en zaden eten.
  • Matig met zout.
  • Eet één a twee keer per week vis, waarvan één keer per week vette vis.
  • Wees matig met vlees, en kies het liefst voor kip of kalkoen.
  • Zorg voor een gezond lichaamsgewicht.
  • Slaap 's nachts zes tot acht uur.
  • Probeer stress zoveel mogelijk te voorkomen. Wanneer je vaak last hebt van stress kan je overwegen om een cursus yoga of mindfullness te volgen. Volgens Braziliaans onderzoek hebben mensen die dergelijke cursussen volgen of hebben gevolgd een aantoonbaar lager niveau Cortisol (stresshormoon) in hun bloed. Meer lezen hierover in het artikel: Spiritualiteit, new age en zingeving.
  • Beweeg iedere dag minstens dertig minuten. Dit zorgt voor een beter doorbloeding, ook in de hersenen. Dit wil niet zeggen dat je iedere dag naar de sportschool moet, maar dagelijks een stevige wandeling, een half uur dansen en springen op muziek, werken in de tuin of een lichamelijk intensief spelletje op de WII of Xbox is genoeg.
  • Blijf zolang mogelijk geestelijk actief.

Beginfase dementie

Veel mensen die last krijgen met hun geheugen en zich er van bewust zijn dat ze steeds meer dingen beginnen te vergeten maken zich druk over de toekomst. Ze denken dat ze verdere achteruitgang van het geheugen niet kunnen voorkomen. Dat is niet helemaal waar.
Wat kan je dan nog doen:
  • Zorg voor beweging.
  • Gebruik Salie. Dit heeft een positief effect op het geheugen, zowel van gezonde mensen als van mensen met beginnende Alzheimer. Kijk wel uit met teveel Salie wanneer je last hebt van een hoge bloeddruk.
  • Zoek de zon op. Zonlicht zorgt voor een beter geheugen en beter oriëntatievermogen.
  • Hoe een agenda bij en plan je activiteiten goed. Zo heb je een goed overzicht en moet je minder onthouden.
  • Ook bij beginnende geheugenproblemen kan meditatie, yoga of mindfullness helpen. Geregeld je hoofd leegmaken, verbetert je geheugen. Bovendien wordt je bij mindfulness geleerd om je te concentreren op het moment en hoe beter je je concentreert op hetgeen je doet, hoe beter je het je zal herinneren.
  • Houd je hersens actief. Doe geregeld iets nieuws, blijf sociaal actief en zorg voor een vaste dagindeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dementie: ErfelijkheidOnderzoek naar de erfelijkheid van dementie heeft de laatste tijd nieuwe inzichten opgeleverd. Erfelijke factoren zijn b…
Vasculaire dementie of multi-infarct dementie: symptomenVasculaire dementie of multi-infarct dementie: symptomenBij vasculaire dementie, ook wel multi-infarct dementie genoemd, is er sprake van verstoring van de intellectuele vermog…
Verschillende vormen van dementieDementie is onder te verdelen in verschillende vormen. De bekendste vormen zijn Alzheimer, Vasculaire dementie, Lewy Bod…
Dementie, wat is het en hoe ga je er mee om?Dementie betekent letterlijk vergeetachtigheid. Maar dementie betekent meer dan alleen geheugenverlies. De meeste mensen…
Bronnen en referenties
  • 50plus.blog.nl

Reageer op het artikel "Hoe kan je dementie voorkomen?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voeding en ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!