InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kinderen met astma

Kinderen met astma

Kinderen met astma In Nederland hebben 115.000 kinderen astma. Dit treft twee keer zo vaak jongens als meisjes. Astma is de meest voorkomende chronische ziekte onder Nederlandse kinderen. Het woordje astma komt van het Griekse woord asthma, wat verstikking betekent. Astma bij kinderen is een serieus probleem. Bij astma zijn de luchtwegen extreem gevoelig voor prikkels en vrijwel voortdurend ontstoken (zonder virus of bacterie, maar wel met zwelling, aanspanning van spieren en verhoogde slijmproductie).
Een mens haalt per dag 20.000 keer adem. Dit omdat een mens per dag 10.000 liter lucht nodig heeft. Bij astma-patiënten gaat hier iets mis. Bij hen is sprake van hyperreactiviteit van de luchtwegen. Astma-patiënten kosten de Nederlandse gezondheidszorg veel geld, daarom wil de overheid dat deze patiënten zo lang mogelijk bij de huisarts onder behandeling blijven. Dit om kosten te besparen.

Algemene richtlijnen voor kinderen met astma:

  • Rook niet in de buurt van de kinderen en ook niet op plaatsen waar ze vaak komen. Dus ook niet in huis of in de auto.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht door regelmatig te luchten en de roosters open en schoon te houden.
  • Maak regelmatig schoon, vooral in de slaapkamer van het kind. Zorg voor zoveel mogelijk gladde vloeren.
  • Zorg dat het kind zo min mogelijk in contact komt met stoffen waarvoor hij of zij allergisch is.
  • Laat het kind veel buiten spelen en sporten. Sporten kan een astma-aanval uitlokken, maar een goede lichamelijke conditie is erg belangrijk voor astma patiënten. Wanneer het kind problemen blijft houden met bewegen kan kinderfysiotherapie soms hulp bieden.
  • Let op de voeding en laat het kind weinig snoepen. Kinderen met overgewicht lopen meer kans op astma.
  • Laat frisdrank staan. Volgens onderzoekers van de University of Adelaide verhoogt het consumeren van frisdrank de kans op astma en COPD.
  • Vermijd prikkels. Zo kan het zijn dat het beter is om een huisdier weg te doen of een bepaald soort parfum niet meer te dragen. Probeer zelf allert te zijn op prikkels die een aanval lijken uit te lokken.
  • Zonlicht heeft een positieve invloed op astma-patiënten. Veel buiten spelen en vakanties in het warme zuiden, maar ook extra vitamine D helpt volgens onderzoekers uit Valencia om astma te voorkomen.

Astma en Paracetamol

Uit Spaans onderzoek blijkt een relatie tussen astmatische klachten bij kinderen en het gebruik van Paracetamol. Hoe de klachten met elkaar in verband staan is niet duidelijk, maar kinderen die tijdens hun eerste levensjaar Paracetamol hadden gebruikt, hadden twee maal zo vaak astmatische klachten, dan kinderen die geen Paracetamol gebruikten. Ook bij oudere kinderen en jongeren verhoogde het gebruik van Paracetamol de kans op astma.

Astma en voeding

  • Gember helpt bij een snellere genezing van infecties van de longen en luchtwegen.
  • Verder is gebleken dat Kurkuma een positief effect heeft of astma patiënten. Kurkuma vermindert namelijk de hoeveelheid slijm in de luchtwegen.
  • Vitamines zoals Vitamine B6, B12 en C verhogen de weerstand en verminderen ontstekingen, ook in de longen.
  • Van oudsher worden ook aan honing longzuiverende kwaliteiten toegeschreven. Honing zou heilzaam werken bij pollenallergieën en astma. Kinderen jonger dan één jaar mogen nog geen honing hebben in verband met de mogelijke aanwezigheid van de bacterie Clostridium Botulinum in honing.
  • Magnesium vergemakkelijkt het uitzetten van de bronchiën en voorkomt hierdoor verkrampingen. Ook magnesium heeft dus een positieve invloed op de ademhaling.
  • Volgens onderzoek lijkt de consumptie van melk een negatief effect te hebben bij astma. Melk verhoogd de slijmproductie en verergert hierdoor de aanvallen.

De toekomst voor astma-patiënten

Nederlandse onderzoekers verwachten dat er over 10 tot 20 jaar een vaccin is tegen astma. Dit omdat Nederlandse wetenschappers uit Leiden, Amsterdam en Rotterdam hebben ontdekt dat bepaalde stoffen lichaamscellen zo kunnen manipuleren dat deze niet meer reageren op allergische prikkels. “We willen vaccinmoleculen ontwerpen, waarin de allergische stof wordt gecombineerd met de remmende stof die de poortwachters beïnvloedt. Als in het lab blijkt dat ze goed werken, dan zijn we dichter bij een echt vaccin” zegt Hermelijn Smits van het LUMC in Leiden. Wanneer dit inderdaad zo is, is dit goed nieuws voor de astma patiëntjes in de toekomst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: AstmaAandoening: AstmaAstma is een chronische ziekte, en is een ontsteking aan de luchtwegen. Als mensen astma hebben worden ze kortademig en…
Astma (chronische ontsteking van de luchtwegen)Astma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Niet iedereen die astma heeft, heeft dezelfde symptomen. De ene pa…
Astma: wat te doen bij een acute astma aanvalAstma: wat te doen bij een acute astma aanvalBij een astma aanval voelt men een voortdurende belemmering van een vrije ademhaling. Dit is meestal door een overgevoel…
Astma en overgewichtAstma en overgewichtAstma en overgewicht: het is al langer duidelijk dat die twee vaak samengaan. Astma is een chronische ontsteking van de…
Bronnen en referenties
  • www.nu.nl/binnenland/2799740/vaccin-astma-flinke-stap-dichterbij.html
  • www.astmafonds.nl

Reageer op het artikel "Kinderen met astma"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 27-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voeding en ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!