InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zijn je ogen snel moe? Tips tegen zware, vermoeide ogen

Zijn je ogen snel moe? Tips tegen zware, vermoeide ogen

Zijn je ogen snel moe? Tips tegen zware, vermoeide ogen Ogen die snel moe worden: veel mensen hebben er al eens last van gehad. Je oogleden kunnen zwaar worden en je ogen branderig aanvoelen. Doordat we zoveel tijd achter een computer of smartphone doorbrengen, lijkt het hebben van vermoeide, zware ogen een typische kwaal van de moderne tijd. Ook een slaaptekort kan ervoor zorgen dat je last krijgt van vermoeide en prikkende ogen. Eventueel kunnen oogdruppels tegen vermoeide ogen zorgen voor een verlichting van de klachten, maar ook moet een tekort aan vitamine A vermeden worden. Wat zijn de oorzaken van vermoeide, zware oogleden en wat kan je ertegen doen?

Oorzaken vermoeide ogen

Beeldschermen

De moderne samenleving heeft in de eenentwintigste eeuw een zodanig snelle technologische evolutie doorgemaakt, dat ons lichaam het moeilijk heeft zich daar aan aan te passen. Door wonderlijke technologische uitvindingen als laptop, iPhone en iPad is het doodnormaal geworden om grote delen van de dag naar een beeldscherm te kijken, niet alleen voor ons werk, maar ook privé. Smartphones, pc's en andere snufjes hebben dus ook negatieve kantjes. Door die voortdurende inspanning vermoeien we onze ogen haast ononderbroken waardoor de kans op klachten aan de ogen groter wordt.

Teveel kunstmatig licht

Bovenop het inspannende werk voor je ogen aan de computer, laptop en dergelijke meer, komt nog dat het omgevingslicht daarbij kunstmatig is. Het gebruik van deze technologische middelen gebeurt doorgaans binnenshuis, waar kunstmatig licht is. Hierdoor missen de ogen de vitaminen van het zonlicht en moeten ze moeite doen om zich aan te passen als je weer het huis uitgaat.

Slaaptekort

Nachtrust is uiterst belangrijk om je lichaam te laten bijkomen van de inspanningen van de dag. Dit geldt trouwens voor je hele lichaam: ook je rug, je benen en je hoofd zullen snel gaan protesteren als je te weinig nachtrust hebt gehad. Bij slaapgebrek zullen je ogen zwaar worden en er kan zich een lichte pijn achter de ogen manifesteren.

Allergie

Ook bij allergieën zoals bijvoorbeeld hooikoorts en huisstofmijtallergie worden de ogen erg op de proef gesteld. Doordat de allergie de ogen prikkelt kunnen deze gaan jeuken en tranen, waardoor ze vermoeid en zwaar zullen aanvoelen.

Symptomen vermoeide ogen

  • zware oogleden
  • tranende ogen
  • troebel zicht
  • hoofdpijn
  • droge, prikkende of branderig aanvoelende ogen
  • 'sterretjes' zien
  • moeilijke aanpassing aan daglicht

Behandeling met oogdruppels

Ogen die zwaar aanvoelen en je de indruk geven niet lang meer wakker te kunnen blijven, zenden in feite een alarmsignaal uit. Dat signaal komt erop neer dat je ogen niet uitgerust zijn, en dit omwille van uiteenlopende redenen. Daarom kan het nuttig zijn om dit tekort aan rust te behandelen met oogdruppels tegen vermoeide ogen. Die oogdruppels hebben een kalmerend of verfrissend effect en kunnen de klachten verlichten.

Zware ogen voorkomen: tips

Verlichting

Verlichting en lichtinval is erg belangrijk als je achter een beeldscherm werkt. Voor wie rechtshandig is, is het beter dat het licht over zijn of haar linkerschouder op het scherm komt. Voor linkshandigen is dit de rechterschouder. Dit is nuttig omdat de ogen
dan geen rekening hoeven te houden met schaduwen, waardoor ze minder snel vermoeid raken.

Rust

Als je voelt dat je je niet meer zo goed kan concentreren, luister dan naar de signalen van je lichaam. Leg die laptop of tablet even aan de kant, laat je ogen rusten en maak een wandeling zodat je ogen van buitenlicht en je lichaam van de buitenlucht kunnen genieten.

Vitamine A

Vitamine A is erg belangrijk voor de ogen en het is dan ook belangrijk om er voldoende van te gebruiken in je dagelijkse voeding. Vitaminen A zitten onder meer in vis, boter, wortelen, spinazie, en lever. Dit is erg belangrijk, want een tekort aan vitamine A kan leiden tot nachtblindheid.

Knipper voldoende met de ogen

Als je achter een scherm zit, doe dan regelmatig de oefening om met je ogen te knipperen: dit zorgt er voor dat er oogvocht wordt aangemaakt. Hierdoor kan je ook droge ogen voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Middeltjes tegen vermoeide ogenMiddeltjes tegen vermoeide ogenVermoeide ogen komen veel voor. Meestal veroorzaken ze hoofdpijn, of een wazig zicht. Tegenwoordig krijgen onze ogen hee…
Wat te doen bij droge, rode of gezwollen ogen?Niemand vindt het leuk om er altijd moe of zelfs ziek uit te zien. Of om continu rond te moeten lopen met rode, geïrrite…
Hoe gebruik ik oogdruppels?Hoe gebruik ik oogdruppels?Veel mensen die oogdruppels moeten gebruiken hebben hier moeite mee. Wat kan helpen om de ogen goed te druppelen?
Last van de ogen: jeuk en branderig gevoelLast van de ogen: jeuk en branderig gevoelEen branderig gevoel aan je ogen is geen pretje. Je ogen zijn extreem belangrijk in de maatschappij van vandaag. Autorij…
Ogen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoeningOgen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoeningNiet alleen over je persoonlijkheid kunnen je ogen heelwat vertellen, maar ook over de toestand van je gezondheid. Een o…
Bronnen en referenties
  • http://www.abcgezondheid.be/nl/keyword/eenvoudige_tips_tegen_vermoeide_ogen/
  • http://volzicht.nl/oogklachten/vermoeide-ogen/oorzaak-vermoeide-ogen/ (bronnen geraadpleegd op 11/10/2015).

Reageer op het artikel "Zijn je ogen snel moe? Tips tegen zware, vermoeide ogen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!