InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doen tegen pijnlijke knieën? Tips tegen kniepijn

Wat doen tegen pijnlijke knieën? Tips tegen kniepijn

Wat doen tegen pijnlijke knieën? Tips tegen kniepijn Pijnlijke, zere knieën kunnen erg veel ongemak met zich meebrengen, vooral 's winters bij kou en vochtigheid. Ook na een verkeerde beweging of door overbelasting bij sport kunnen knieklachten ontstaan. Mogelijk is er dan sprake van een knieontsteking. Je kan knieklachten zowel met ontstekingsremmers (bv. cortisone) als met pijnstillers (bv. ibuprofen) laten behandelen, maar tegelijk moet je ook de nodige rust in acht nemen. Wat kan je doen tegen kniepijn en hoe kan je knieklachten helpen voorkomen? Een overzicht met behandelingsmogelijkheden en tips.

Kniepijn: mogelijke behandelingen

Als je pijn in de knie hebt, dan kan dit wijzen op verschillende oorzaken. Pijn door een plotse, verkeerde beweging kan ontstaan bij sport of lichaamsbeweging en kan bijvoorbeeld wijzen op een beschadiging van de meniscus of de kruisbanden. Ook langdurige kniepijn is mogelijk; in dat geval kan het gaan om aandoeningen zoals artrose of reuma. Knieklachten zijn in het algemeen frequenter bij kou, regen en vochtigheid. Afhankelijk van de precieze klachten aan de knie, zijn er verschillende behandelingen mogelijk.

Behandeling kniepijn

IJs op de knie
In de sportwereld is het leggen van ijszakjes op de knie een klassieke behandeling van plotse kniepijn. Doorgaans gaat het dan om een blessure door fysiek contact of een verkeerde beweging. Ijs of koude kompressen kunnen de kniepijn verlichten doordat ze de blessure tijdelijk kunnen "verdoven". Vaak is aanvullend ook het nemen van rust aan te raden.

Ontstekingsremmers tegen kniepijn
Kniepijn heeft vaak te maken met een ontsteking van het kniegewricht, zoals bijvoorbeeld slijmbeursontsteking, reuma of artrose. De arts zal ontstekingsremmers voorschrijven afhankelijk van de oorzaak van de pijn. Veel voorgeschreven ontstekingsremmers zijn bijvoorbeeld cortisone of niet-steroïde anti-inflammatore medicijnen. Vrij bekend is de cortisone injectie in de knie. Bijkomend kan eventueel een verzachtende zalf of gel toegediend worden.

Pijnstillers tegen knieklachten
Knieklachten kunnen erg verschillen qua ernst en qua pijnbeleving. Als de pijn moeilijk te dragen is, zal de arts pijnstillers voorschrijven. Pijnstillers worden beschouwd als een manier om het dagelijks leven van de patiënt draaglijker te maken en dienen stopgezet te worden bij verbetering of verdwijning van de klachten. Pijnstillers zijn vooral een aanvullende behandeling naast de ontstekingsremmende behandeling, die zich richt op de bestrijding van oorzaken en symptomen. Eventueel kunnen ook medicijnen die tegelijk ontstekingsremmend én pijnstillend werken voorgeschreven worden, denk bijvoorbeeld aan ibuprofen.

Knieklachten voorkomen: tips

Knieklachten kan je niet altijd voorkomen of vermijden. Denk bijvoorbeeld aan knieartrose, een aandoening die optreedt als een gevolg van het vorderen van de jaren en neerkomt op een slijtage van het kniegewricht. Mensen in dat geval hebben bij koude en vochtigheid extra veel last van zere knieën. Toch zijn er manieren om je knieën op zoveel mogelijk manieren te sparen, waardoor eventuele klachten op latere leeftijd kunnen beperkt worden. Een overzicht van enkele tips tegen kniepijn:

  • beperk het lopen op hoge hakken
  • beperk het blootstellen aan extreme koude en vochtigheid
  • vermijd obesitas of overgewicht (de knieën moeten in dat geval veel lichaamsgewicht dragen)
  • vermijd sporten waarbij de knieën veel schokken moeten opvangen, zoals bijvoorbeeld joggen, tennis of squash
  • blijf je kniegewrichten oefenen om ze soepel te houden, maar overdrijf niet (fiets bijvoorbeeld op een hometrainer)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn is een veelgehoorde klacht; het is immers de grootste en één van de meest gebruikte gewrichten van het lichaam.…
Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?Naarmate men ouder wordt, kan het zijn dat de knieën gevoelig, of pijnlijk gaan worden. Meestal heeft dit met wat slijta…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Aandoeningen: KnieklachtenKnieklachten komen veel voor. De belangrijkste klacht bij knieklachten is vaak pijn. Daarnaast kunnen er verschillende k…
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/kniepijn-zou-het-geen-knieartrose-zijn/2/actueel/816
  • http://www.prettyhealthy.nl/pijn-in-knie-oorzaak-behandeling-kniepijn/

Reageer op het artikel "Wat doen tegen pijnlijke knieën? Tips tegen kniepijn"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Knieproblemen behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!