InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat bij nierklachten? Tips om nierproblemen te voorkomen

Wat bij nierklachten? Tips om nierproblemen te voorkomen

Wat bij nierklachten? Tips om nierproblemen te voorkomen De nieren zijn samen met de lever cruciale organen om het lichaam te zuiveren van afvalstoffen. Als de nieren zwaar op de proef gesteld worden, dan kunnen er nierklachten ontstaan. Die klachten kunnen verder uitmonden in aandoeningen zoals nierstenen of nierontsteking. Daarom is het nuttig om mogelijke nierproblemen te voorkomen door op enkele dingen te letten. Een aangepast drinkpatroon met bijzondere aandacht voor bepaalde dranken kan nuttig zijn bij nierklachten, eventueel aangevuld met voedingssupplementen ter ondersteuning van de nieren. Wat is goed voor je nieren en wat slecht? Welke thee werkt zuiverend en wat is de rol van medicijnen bij nierklachten?

Problemen aan de nieren: oorzaken

Onschuldig

Problemen aan de nieren kunnen met meerdere oorzaken te maken hebben. Zo kan een kortstondige pijn in de zij bijvoorbeeld te maken hebben met een vochttekort, bijvoorbeeld wanneer je 's zomers te weinig water hebt gedronken. Dit is onschuldig en voorbijgaand en kan snel opgelost worden door het drinken van water.

Ernstig

Bij ernstige problemen aan de nieren kunnen de volgende oorzaken aan de basis liggen:
  • niersteen
  • nierfalen
  • nierontsteking
  • ziekte van het auto-immuunsysteem
  • slechte doorbloeding van de bloedvaten van de nieren
  • hartfalen: het hart kan de nieren niet van voldoende bloed voorzien
  • aantasting van de nieren door het slecht functioneren van andere organen

Nierproblemen voorkomen: tips

Water

Water drinken is essentieel voor het helpen voorkomen van nierproblemen. Het principe is vrij eenvoudig: de nieren zorgen voor de verwerking van de afvalstoffen die het lichaam produceert. Hoe meer vocht je opneemt, hoe makkelijker de nieren het zullen hebben om die afvalstoffen weg te spoelen. Hoe minder water je drinkt, hoe moeilijker ze het zullen hebben. Mogelijk voel je in dat geval een stekende pijn in de zij (links of rechts), net onder je ribben: dit is de plaats waar de nieren gelegen zijn. Bij te weinig vocht kunnen afvalstoffen gaan "samentroepen" en verharden, wat het risico op nierstenen vergroot. Is je urine geel van kleur, dan heb je waarschijnlijk te weinig water gedronken. Hoe witter de urine, hoe vlotter de afvalstoffen weggevoerd worden.

Zuiverende thee

Thee is in het algemeen goed voor de gezondheid. Vermits de nieren het lichaam zuiveren van stoffen die het niet nodig heeft, kan het goed zijn om thee te drinken met bloedzuiverende kenmerken. Een voorbeeld is rooibosthee: deze zal de afvoer van afvalstoffen stimuleren. Niet voor niets heb je na het drinken van deze thee vrij snel het gevoel dat je moet gaan plassen.

Koffie

Koffie en alcohol zijn dranken die het lichaam uitdrogen, althans bij veelvuldig gebruik. Als je na het nuttigen van enkele kopjes koffie een droge mond krijgt, vergeet dan niet om meteen water te drinken. Op die manier voorzie je de nieren snel weer van nieuw vocht (Het is geen toeval dat je in sommige landen steeds een glas water krijgt opgediend als je een kopje koffie bestelt).

Alcohol

Alcohol is een stof die niet alleen de hersencellen aantast. Het is in feite een giftige stof die het lichaam zo snel als mogelijk wil afvoeren. Dit gebeurt via de lever en de nieren. Als je veel alcohol gebruikt op korte tijd, hebben je nieren dus veel werk. Hiertoe gebruiken de nieren al het beschikbare vocht dat ze maar kunnen vinden in je lichaam. Dit proces van uitdroging is dus een van de oorzaken van je kater, omdat de hersenen minder zuurstof ter beschikking hebben.

Medicijnen en pijnstillers

Pijnstillers en medicijnen hebben de functie om pijn te stillen en ziektesymptomen te verminderen. Maar naast die positieve functies van medicijnen kunnen er ook negatieve zijn, met name de neveneffecten. Medicijnen zijn immers producten die door lever en nieren moeten worden afgebroken en verwijderd uit het lichaam. Bij langdurig en intens gebruik van medicijnen staan de nieren dan ook zwaar onder druk. Onder meer NSAID's ([nonsteroidale ontstekingsremmers) als Ibuprofen in combinatie met medicijnen tegen hartfalen kunnen nadelig zijn voor de nieren. Voorts stellen ook sterke pijnstillers de nieren zwaar op de proef.

Behandeling nierklachten

Medisch

Nieraandoeningen kunnen op verschillende manieren behandeld worden. Aanvankelijk kan er een behandeling met medicijnen voorgeschreven tegen een bacteriële infectie. De behandelingen in een verder stadium kunnen bestaan uit niersteenverbrijzeling en nierdialyse. In extreme gevallen kan het nodig zijn om een nier te verwijderen en te vervangen door een andere nier via niertransplantatie.

Voedingssupplementen nieren

Een bijkomende tip om mogelijke nierproblemen tegen te gaan is het innemen van voedingssupplementen. Naast een gezond drinkpatroon kunnen voedingssupplementen ter ondersteuning van de nieren de kans op nierklachten verkleinen. Sommige voedingssupplementen helpen de nieren hun zuiverende functie beter te vervullen waardoor afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen voor de nieren zijn Balance Pharma Nier Detox en Nieren Regenoplex.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn in de zij? Oorzaken en tips bij pijnklachten in de zijPijn in de zij? Oorzaken en tips bij pijnklachten in de zijHeb je last van een zeurende of stekende pijn in de zij en heb je geen enkel idee van de reden hiervan? Dan is het belan…
Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen kan samengaan met een branderig, stekend gevoel dat erg hinderlijk is. Plasklachten bij de man kunn…
Pijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandelingPijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandelingPijn bij het plassen is een probleem waar een heleboel vrouwen regelmatig last van hebben. Plasklachten bij de vrouw bes…
Bloed in de urine: oorzaken en behandeling van bloedplassenBloed in de urine: oorzaken en behandeling van bloedplassenHet is een erg vervelend en verontrustend gevoel als je opeens merkt dat er bloed in je plas zit. Bloedplassen kan versc…
Jicht oorzaken, symptomen en behandelingBij jicht (artritis urica) is er sprake van een ontsteking in een gewricht. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door urine…
Bronnen en referenties
  • http://www.maguza.be/dossiers/p/artikel-dossier/oorzaken-verminderde-nierwerking
  • http://www.allesovernieren.be/index.php/alles_over_nieren/ziek_acute_aan/ (bronnen geraadpleegd op 25/06/2015).

Reageer op het artikel "Wat bij nierklachten? Tips om nierproblemen te voorkomen"

Reacties

Meys Alfred, 11-04-2016 17:04 #2
Wat kan ik ondernemen als antibiotica meer last geeft bij nierontsteking en verhoogde leveraandoening?
Mvg. Reactie infoteur, 12-04-2016
Beste Alfred,

De rol van antibiotica bij nierontsteking en een samengaande leveraandoening dient, net als de gevolgen van het gebruik ervan, medisch beoordeeld te worden door een arts. Dit is nodig omdat iedere patiënt in een specifieke medische toestand is die apart moet geanalyseerd en gediagnosticeerd worden. Ook heeft het gebruik van antibiotica niet voor iedereen dezelfde gevolgen, bijvoorbeeld op het vlak van efficiëntie en neveneffecten.
Best neemt u dus even contact op met uw behandelende arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Rita Thung, 02-07-2014 13:00 #1
Ik ben een vrouw van 75 jaar. Vorige week heb ik 5 ochtenden achtereen een tablet Ibuprofen 200 mg ingenomen om van de arthrosepijn af te komen. inderdaad hielp dit, maar daarna kreeg ik koorts en pijn in de nierstreek (flanken en rug). Ik drink veel en houd me rustig. Hoe moet ik me 'ontgiften'? op dit moment is mijn eigen huisarts wegens overspannenheid reeds sinds 1 jaar niet bereikbaar en zitten de patienten helaas opgescheept met jonge vervangers. Wil graag andere huisarts zoeken, maar dit schijnt lastig te zijn?
Kunt u raad geven?
Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 02-07-2014
Hallo Rita,

Het kan inderdaad vervelend zijn om met een nieuwe huisarts van start te gaan als je vertrouwde arts niet beschikbaar is. Toch hoeft dit niet onmogelijk te zijn; ook jonge artsen zijn deskundig genoeg om je te helpen.
Wat Ibuprofen aangaat moet je altijd rekening houden met mogelijke bijwerkingen. Het is aan de arts om hierover te oordelen.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nierproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!