InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Perforatie van het neustussenschot

Perforatie van het neustussenschot

Perforatie van het neustussenschot Perforatie van het neustussenschot (het septum nasale) is een hinderlijke aandoening. Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor het ontstaan van een perforatie van het neustussenschot, maar de bekendste en meest voorkomende oorzaak is toch wel cocaïnegebruik. Er zijn ook beroemdheden bekend met een perforatie van het neustussenschot. Er worden er een aantal genoemd.

Het neustussenschot

Het neustussenschot wordt ook wel het septum nasale genoemd. Het schot verdeelt de neus in twee delen, de linker- en de rechterhelft. Het schot is deels benig en deel kraakbenig en bestaat uit de verticale plaat van het zeefbeen en uit het ploegschaarbeen. Het voorste deel van het neustussenschot is het kraakbenig deel en dit wordt de Locus Kiesselbachi genoemd. Het neustussenschot geeft steun aan de neus, waardoor hij zijn vorm behoudt.

Oorzaken neusperforatie

  • Cocaïnegebruik. Cocaïne is een drugs dat veelal wordt gesnoven. Bij veelvuldig gebruik kan chronische ontsteking van het neusslijmvlies ontstaan en dat kan een gat in het neustussenschot veroorzaken. Het snuiven van pep en speed geeft dezelfde problemen. De chronische ontsteking van het neusslijmvlies wordt ook wel de Colombiaanse verkoudheid genoemd.
  • Neuspeuteren. Veel neuspeuteren met kleine bloedinkjes en korstvorming in de neus tot gevolg kan ook een neustussenschot perforatie veroorzaken.
  • Syfilis. Deze geslachtsziekte wordt veroorzaakt door een bacterie (Treponema Pallidum). Deze bacterie komt via de slijmvliezen van de vagina, penis, anus of mond naar binnen en kan zich daar uiten in het ontstaan van een pijnloze harde zweer, harde sjanker genoemd. Deze zweer kan ook in de neus ontstaan en hierna een gat in het neustussenschot veroorzaken.
  • Overmatig of verkeerd gebruik van neussprays. Kijk dus uit bij overmatig gebruik van neussprays. Wanneer je geregeld bloedneuzen krijgt in de periodes dat je neusspray gebruikt, kan je het gebruik beter stoppen. Wanneer je de neussprays gebruikt op doktersadvies, altijd even overleggen met de arts over een mogelijk alternatief.
  • Verkeerd uitgevoerde cauterisatie. Een cauterisatie is het dichtbranden van de bloedvaatjes bij een neusbloeding. Wanneer dit via beide neusgaten wordt uitgevoerd of bij een zeer dun neustussenschot, kan dit een perforatie van het neustussenschot tot gevolg hebben.
  • Lepra en tuberculose. Deze aandoeningen worden veroorzaakt door aan elkaar verwante bacteriën die zich nestelen in de slijmvliezen van de neus, mond, keel en huid en deze slijmvliezen aantasten en zich daarna door het kraakbeen van het neustussenschot kunnen vreten.
  • Tumoren.

Valt een perforatie van het neustussenschot te voorkomen?

Door neuszalf vermindert de korstvorming in de neus die veroorzaakt door bijvoorbeeld cocaïne (of andere drugs) te snuiven of neussprays. Minder korstvorming en minder droge slijmvlies vermindert ook de neiging tot neuspeuteren. Voorbeelden van een goede neuszalf zijn NasuMel (verkrijgbaar bij de apotheek), Nisita (drogist) en Bactroban (uitsluitend op recept verkrijgbaar). Ook bij een kleine neusperforatie die geen klachten geeft wordt het gebruik van neuszalf aanbevolen om erger te voorkomen.

Neustussenschot perforatie opereren

Meestal is herstellen van het neustussenschot niet nodig omdat de patiënt weinig hinder ondervindt van de perforatie. Herstellen wordt wel gedaan wanneer er bij een ademhaling sprake is van een hinderlijk fluitend geluid in de neus en wanneer de patiënt veel hinder ondervindt van korstvorming en bloedingen. Meestal kan een neustussenschot perforatie onder locale anesthesie door middel van een siliconenprop worden hersteld door een KNO-arts. Het herstellen gebeurt in uitzonderlijke gevallen onder algehele narcose met een prothese van zacht buigzaam kunststof (siliconen), bedekt met slijmvlies afkomstig uit een ander deel van de neus. Hoe kleiner de perforatie is, hoe groter de kans op een geslaagde operatie.

Bekende mensen die een gat in hun neustussenschot hebben gesnoven

Er zijn vele artiesten en miljonairs bekend, die een gat in hun neustussenschot hebben opgelopen door cocaïnegebruik. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Ron Wood van de Rolling Stones
  • Miljonair James Brown
  • Kunstenaar Jean-Michel Basquiat
  • Zangeres Whitney Houston
  • Zangeres Stevie Nicks van Fleetwood Mac
  • Zangeres Kerry Katona van Actomic Kitten
  • Zanger Sly Stone
  • Zanger Ike Turner.
Gerelateerde artikelen
Neusverstopping, oorzaak en behandelingNeusverstopping, oorzaak en behandelingEen neusverstopping wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheid of een allergie als hooikoorts. Een verstopte neus ka…
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Gebroken neus: symptomen, herkennen, operatie en herstelGebroken neus: symptomen, herkennen, operatie en herstelEen gebroken neus kun je oplopen door een ongeval, slag of stoot. Een kneuzing is dan ook mogelijk. Een gebroken neus ge…
Plastische chirurgie - neuscorrectie of rhinoplastiekEen neuscorrectie (ook rhinoplastie of rhinoplastiek) is voor iedereen die zijn neus te groot, te klein of te dik vindt.…
Bronnen en referenties
  • http://www.flashcardexchange.com/cards/gnk-kno-de-neus-niet-bloedneus-587176
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11244524?dopt=Abstract
  • Krant De Standaard

Reageer op het artikel "Perforatie van het neustussenschot"

Reacties

Paul-Marc Salifu, 17-04-2013 11:52 #2
Na spoelen met fysiologisch water en gebruik van navonex spray word de situatie erger, kan die ontsteking eigenlijk wel genezen? loop er nu ongeveer een 12 tal jaren mee, en het word er niet beter op, gaat dit uiteindelijk overslaan in kanker, ben daar een beetje bang voor. paul-marc Reactie infoteur, 17-04-2013
Het lijkt me toch wel verstandig om de situatie eens door de huisarts te laten beoordelen. Heel moeilijk om hier iets over te zeggen, wanneer je het probleem niet met eigen ogen hebt gezien.

Jurgen, 18-12-2012 22:45 #1
Mijn zoon (11 jaar) is aan beide zijden tegelijk gecauteriseerd en heeft nu een gaatje
van ongeveer een kersenpit groot in het neustussenschot. Ik ben van mening dat dit verkeerd is gebeurd. Klopt dit?

Een bezorgde papa.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 18-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!