InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in handen of hand: wat zijn de mogelijke oorzaken?

Pijn in handen of hand: wat zijn de mogelijke oorzaken?

Pijn in handen of hand: wat zijn de mogelijke oorzaken? Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn in handen? Er zijn een aantal aandoeningen die kunnen voorkomen in de hand, welke we hieronder zullen bespreken. Een aantal aandoeningen veroorzaken maar weinig hinder, toch interfereren ze vaak met de dagelijkse activiteiten en worden ze op den duur wel hinderlijk en pijnlijk. De aandoeningen die in dit artikel aan de orde komen zijn: artrose (of eigenlijk: 'rhizartrose' of 'duimartrose'), Carpaal Tunnel Syndroom, ganglion cyste, trigger finger, reumatoïde artritis en dystrofie. Ook besteden we aandacht aan de klacht van sommige zwangere vrouwen over slapende handen en soms pijn en tinteling in hand of onderarm, wat samenhangt met het Carpaal Tunnel Syndroom.

Pijn in handen

Artrose

Artrose -in de volksmond 'slijtage' genoemd- is een slijtage van de gewrichtsoppervlakken, welke zich vooral manifesteert aan de basis van de duim ter hoogte van het CMC gewricht, dit staat voor Carpo Meta Carpaal gewricht. Deze aandoening wordt ook wel 'rhizartrose' of 'duimartrose' genoemd. Het CMC gewricht is gelegen tussen het middenhandsbeen van de duim en de handwortel.

Artrose komt meer frequent voor bij oudere mensen. Pijn, stijfheid en functieverlies (bewegingsvermindering van de duim) zijn kenmerkend voor deze aandoening. Er is geen aanwijsbare oorzaak, artrose is te wijten aan een veelvuldig en jarenlang gebruik van de duim. Een ernstige verstuiking van de duim met een letsel van de gewrichtsbanden of een breuk in het gewricht kan de de artrose versnellen.

Carpaal Tunnel Syndroom (CTS)

Het carpaal tunnel syndroom wordt veroorzaakt door compressie van een belangrijke zenuw -de nervus medianus- ter hoogte van de pols, in de carpale tunnel. Dit geeft tintelingen of gevoelloosheid aan de binnenkant van de hand, die uitstraalt naar vooral de duim en wijsvinger, middelvinger of (een deel van de) ringvinger, maar niét de pink. Er treedt een krachtverlies op in de hand, vooral in de duimspieren en je kan last hebben van nachtelijke pijn. Bij ongeveer een kwart van de mensen met CTS verdwijnen de klachten zonder behandeling binnen één jaar.

Slapende handen, pijn of tintelingen tijdens zwangerschap
Het Carpaal Tunnel Syndroom CTS komt vaak voor als je zwanger bent. Sommige zwangere vrouwen krijgen last van slapende handen, pijn of tintelingen in handen of onderarmen en dan meestal 's nachts. Er zijn echter ook zwangeren die er bij de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden last van krijgen. De klachten hangen samen met vochtophoping in een tunneltje in de onderarm -de zogeheten carpale tunnel- waar de pezen en een zenuw van de hand en vingers doorlopen. De zwangerschapshormonen zorgen ervoor dat er veel meer vocht vastgehouden wordt dan normaal. Door deze vochtophoping in dit tunneltje raken zenuwen bekneld, wat de klachten als tintelingen, slapende handen en soms zelfs (nachtelijke) pijn veroorzaakt. Ook kun je te maken krijgen met verminderde kracht in de handen. Een speciaal aangemeten brace kan uitkomst bieden.

Ganglion cyste

Aan de bovenkant of aan de onderkant van hand en polsregio kan zich spontaan een goedaardige uitstulping of zwelling (cyste) ontwikkelen, die ontstaat vanuit het gewrichtskapsel of vanuit een peesschede. Dit wordt een 'ganlion cyste' genoemd. Ze kunnen in het begin pijn doen. Als gevolg van druk van de zwelling op aangrenzende pezen of zenuwen kan krachtsverlies of een bewegingsbeperking optreden. Veel ganglia verdwijnen spontaan, dus zonder enige behandeling.

Trigger finger: peesontstekingen hand/vingers

Een trigger finger is zeker bij volwassenen één van de meest voorkomende aandoeningen aan de hand. De trigger finger wordt ook wel 'snapping finger', 'tendovaginitis stenosans' (TVS), of 'hokkende vinger' genoemd. Een trigger finger is een aandoening van de pezen in de hand, die de vingers buigen, waarbij je vaak last hebt van een pijnlijke zwelling aan de basis van de vinger of duim. Je kunt je vinger moeilijk buigen en strekken en je voelt daarbij vaak een schokje.

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis (RA) is een vorm van reuma die wordt gekenmerkt door ontstekingen in de gewrichten. Het zijn vooral de gewrichten van de handen en voeten, de knieën, de polsen en de enkels die zijn aangedaan.

Dystrofie

Dystrofie wordt ook wel 'posttraumatische dystrofie' of 'complex regionaal pijnsyndroom' genoemd. Dystrofie is een aandoening die kan optreden na een letsel of een operatie. Deze aandoening kan worden gezien als een abnormaal sterke reactie van het lichaam op een letsel of operatie. Een klein letsel zoals een kneuzing van de hand, kan al een ernstige vorm van dystrofie geven. De volgende verschijnselen treden hierbij op:
  • pijn, welke toeneemt bij inspanning;
  • gezwollen lichaamsdeel;
  • verschil in huidtemperatuur (warm bij een warme dystrofie en koud bij de koude dystrofie) en huidverkleuring van het aangedane gebied (rood of blauw);
  • verminderde beweeglijkheid en pijn bij het aanraken van de huid.

Thoracic Outlet Syndroom

Het Thoracic Outlet Syndroom (TOS), ook wel aangeduid als costo claviculair syndroom, schoudergordelsyndroom en neurovasculair compressie syndroom, is een verzamelnaam voor aandoeningen waarbij de vaat-zenuwbundel, gelegen in het schoudergebied, bekneld raakt. Bij een TOS zitter er zenuwen, spieren en soms ook bloedvaten in je schouder in de knel, als gevolg waarvan er klachten in de arm ontstaan. Typische klachten zijn pijn in je schouders, nek, arm en hand. Vaak ervaar je een tintelend, prikkend of slapend gevoel in je arm of hand aan de zijde waar de beknelling zich bevindt. Je arm kan blauw of wit verkleurd zijn. Vooral als je met je armen boven je hoofd werkt (bijvoorbeeld bij het ophangen van de was of het kammen van je haar), heb je last van klachten. De aandoening wordt vooral gezien bij jongvolwassen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar, veel vaker bij vrouwen dan bij mannen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de elleboog kan met verschillende oorzaken te maken hebben. In deze tijd van moderne technologische snufjes heb…
Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenPijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenHeb je last van een zeurende, tintelende, stekende of irriterende pijn in de hand of pols? Wat kunnen de oorzaken zijn?…
Zeurende pijn in liesstreek – Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek – Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Carpale tunnelsyndroomCarpale tunnelsyndroomWanneer men last heeft van de hand en pols, is meestal de aandoening carpale tunnelsyndroom aan de orde. Dit kenmerkt zi…
Bronnen en referenties
  • www.orthopedie-azdamiaan.be
  • www.orthopedieherentals.be

Reageer op het artikel "Pijn in handen of hand: wat zijn de mogelijke oorzaken?"

Reacties

Van der Wal, 20-12-2013 12:22 #6
Ik heb een vinger die dik is en die ik slecht kan buigen.

Beek, 27-11-2013 10:48 #5
De binnenkant van mijn handen tintelen en branden heel erg, zo ook mijn vingers… wat is de mogelijke oorzaak en kan ik hier iets aan laten doen?

Vandeput Agnes, 13-11-2013 23:05 #4
Ik heb die pijn ook tussen duim en wijs vinger. In de kliniek heb ik twee cortisone spuiten gekregen maar dat helpt maar een tijdje gemiddeld van vier weken. Daarna ben ik terug geweest en hebben ze mij op maat een brace voorgeschreven. Mijn vraag? Kan ik daarvan nog genezen? moet ik geduld hebben! of moet ik dit laten opereren.
Graag antwoord
vriendelijke groetjes Agnes

Ralph Je Jongh, 22-07-2013 20:53 #3
Ik heb de ziekte van Steinert (Dystrophia Myotonica) nu ben ik 14-7-2013 gevallen in hui geen verwonding alleen pijn in rechterhand pink en ringvinger rechter kant on der de pink is zee gevoelig. Maandag 15-7-2013 huisarts verbonden met drukverband. Vrijdag 19-7-2013 terug gegaan dor veel pijn. Door gestuurd naar het zieken voor foto's niet te zien. Op nieuw drukverband aangebracht alleen rust voorgeschreven maar dat de tweede keer weer een week. war nu verder=

Derek, 07-07-2013 17:47 #2
Een paar maanden heb ik dikke vingers en dikke hand kan ze niet buigen ik slik nu pretnizon wil daar van af en helpt ook niet moet met september naar de reuma dokter wet zal het zijn? Derek

Marian, 21-06-2013 15:36 #1
Ik heb een pijnplek bovenop mijn hand, het is er niet constant, lijks soms erger te worden bij belasting, soms zomaar.is niets aan te zien of voelen, dit was er opeens een week of twee geleden. Ben 66 jaar, niet gezond door o.a. COPD gold 3.
Enig idee waar ik dit moet zoeken? Vriendelijke groet, Marian

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!