InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in handen of pijnlijke hand (vingers, duim): oorzaken?

Pijn in handen of pijnlijke hand (vingers, duim): oorzaken?

Pijn in handen of pijnlijke hand (vingers, duim): oorzaken? Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn in de handen en pijnlijke vingers of duim? Er zijn een aantal aandoeningen die kunnen voorkomen in de hand, welke we hieronder zullen bespreken. Een aantal aandoeningen veroorzaken maar weinig hinder, toch interfereren ze vaak met de dagelijkse activiteiten en worden ze op den duur wel hinderlijk en pijnlijk. De aandoeningen die in dit artikel aan de orde komen zijn: artrose (of eigenlijk: 'rhizartrose' of 'duimartrose'), Carpaal Tunnel Syndroom, ganglion cyste, trigger finger, reumatoïde artritis en dystrofie. Ook besteden we aandacht aan de klacht van sommige zwangere vrouwen over slapende handen en soms pijn en tinteling in hand of onderarm, wat samenhangt met het Carpaal Tunnel Syndroom.

Pijn in handen

Pijn in handen door artrose

Artrose -in de volksmond 'slijtage' genoemd- is een slijtage van de gewrichtsoppervlakken, welke zich vooral manifesteert aan de basis van de duim ter hoogte van het CMC gewricht, dit staat voor Carpo Meta Carpaal gewricht. Deze aandoening wordt ook wel 'rhizartrose' of 'duimartrose' genoemd. Het CMC gewricht is gelegen tussen het middenhandsbeen van de duim en de handwortel.

Pijn, stijfheid en functieverlies
Artrose komt meer frequent voor bij oudere mensen. Pijn, stijfheid en functieverlies (bewegingsvermindering van de duim) zijn kenmerkend voor deze aandoening. Er is geen aanwijsbare oorzaak, artrose is te wijten aan een veelvuldig en jarenlang gebruik van de duim. Een ernstige verstuiking van de duim met een letsel van de gewrichtsbanden of een breuk in het gewricht kan de de artrose versnellen.

Carpaal Tunnel Syndroom (CTS)

Het carpaal tunnel syndroom wordt veroorzaakt door compressie van een belangrijke zenuw -de nervus medianus- ter hoogte van de pols, in de carpale tunnel. Dit geeft tintelingen of gevoelloosheid aan de binnenkant van de hand, die uitstraalt naar vooral de duim en wijsvinger, middelvinger of (een deel van de) ringvinger, maar niét de pink. Er treedt een krachtverlies op in de hand, vooral in de duimspieren en je kan last hebben van nachtelijke pijn. Bij ongeveer een kwart van de mensen met CTS verdwijnen de klachten zonder behandeling binnen één jaar.

Slapende handen, pijn of tintelingen tijdens zwangerschap
Het Carpaal Tunnel Syndroom CTS komt vaak voor als je zwanger bent. Sommige zwangere vrouwen krijgen last van slapende handen, pijn of tintelingen in handen of onderarmen en dan meestal 's nachts. Er zijn echter ook zwangeren die er bij de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden last van krijgen. De klachten hangen samen met vochtophoping in een tunneltje in de onderarm -de zogeheten carpale tunnel- waar de pezen en een zenuw van de hand en vingers doorlopen. De zwangerschapshormonen zorgen ervoor dat er veel meer vocht vastgehouden wordt dan normaal. Door deze vochtophoping in dit tunneltje raken zenuwen bekneld, wat de klachten als tintelingen, slapende handen en soms zelfs (nachtelijke) pijn veroorzaakt. Ook kun je te maken krijgen met verminderde kracht in de handen. Een speciaal aangemeten brace kan uitkomst bieden.

Pijn in handen bij fibromyalgie

Fibromyalgie is een chronisch pijnsyndroom. De pijn is onder meer gelokaliseerd in spieren, gewrichtsaanhechtingen en pezen in het hele lichaam. Het is een chronische aandoening, die de gewrichten niet aantast zoals artritis. De twee belangrijkste verschijnselen zijn pijn in allerlei delen van het lichaam, gecombineerd met flinke vermoeidheid. Andere klachten zijn ook mogelijk, onder meer een tintelend gevoel in vingers en tenen en sommige mensen klagen erover dat hun handen en voeten aanvoelen alsof ze opgezwollen zijn, terwijl dat niet het geval is.

Een ganglion cyste op de pols / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia Commons

Ganglion cyste

Aan de bovenkant of aan de onderkant van hand en polsregio kan zich spontaan een goedaardige uitstulping of zwelling (cyste) ontwikkelen, die ontstaat vanuit het gewrichtskapsel of vanuit een peesschede. Dit wordt een 'ganlion cyste' genoemd. Ze kunnen in het begin pijn doen. Als gevolg van druk van de zwelling op aangrenzende pezen of zenuwen kan krachtsverlies of een bewegingsbeperking optreden. Veel ganglia verdwijnen spontaan, dus zonder enige behandeling.

Trigger finger: peesontstekingen hand/vingers

Een trigger finger is zeker bij volwassenen één van de meest voorkomende aandoeningen aan de hand. De trigger finger wordt ook wel 'snapping finger', 'tendovaginitis stenosans' (TVS), of 'hokkende vinger' genoemd. Een trigger finger is een aandoening van de pezen in de hand, die de vingers buigen, waarbij je vaak last hebt van een pijnlijke zwelling aan de basis van de vinger of duim. Je kunt je vinger moeilijk buigen en strekken en je voelt daarbij vaak een schokje.

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis (RA) is een vorm van reuma die wordt gekenmerkt door ontstekingen in de gewrichten. Het zijn vooral de gewrichten van de handen en voeten, de knieën, de polsen en de enkels die zijn aangedaan.

Dystrofie

Dystrofie wordt ook wel 'posttraumatische dystrofie' of 'complex regionaal pijnsyndroom' genoemd. Dystrofie is een aandoening die kan optreden na een letsel of een operatie. Deze aandoening kan worden gezien als een abnormaal sterke reactie van het lichaam op een letsel of operatie. Een klein letsel zoals een kneuzing van de hand, kan al een ernstige vorm van dystrofie geven. De volgende verschijnselen treden hierbij op:
  • pijn, welke toeneemt bij inspanning;
  • gezwollen lichaamsdeel;
  • verschil in huidtemperatuur (warm bij een warme dystrofie en koud bij de koude dystrofie) en huidverkleuring van het aangedane gebied (rood of blauw);
  • verminderde beweeglijkheid en pijn bij het aanraken van de huid.

Thoracic Outlet Syndroom

Het Thoracic Outlet Syndroom (TOS), ook wel aangeduid als costo claviculair syndroom, schoudergordelsyndroom en neurovasculair compressie syndroom, is een verzamelnaam voor aandoeningen waarbij de vaat-zenuwbundel, gelegen in het schoudergebied, bekneld raakt. Bij een TOS zitter er zenuwen, spieren en soms ook bloedvaten in je schouder in de knel, als gevolg waarvan er klachten in de arm ontstaan. Typische klachten zijn pijn in je schouders, nek, arm en hand. Vaak ervaar je een tintelend, prikkend of slapend gevoel in je arm of hand aan de zijde waar de beknelling zich bevindt. Je arm kan blauw of wit verkleurd zijn. Vooral als je met je armen boven je hoofd werkt (bijvoorbeeld bij het ophangen van de was of het kammen van je haar), heb je last van klachten. De aandoening wordt vooral gezien bij jongvolwassen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar, veel vaker bij vrouwen dan bij mannen.

Spierpijn en hoge spierspanning a.g.v. stress

Als gevolg van stress spannen spieren zich aan. Dit gebeurt zodat het lichaam zich kan verweren bij een stresssituatie. Het is alleen wel belangrijk om daarna de spieren te ontspannen. Bij chronische stress gebeurt het vaak dat de spieren niet meer ontspannen, maar dat de spieren gespannen blijven. Na verloop van tijd kunnen de spieren pijnlijk aanvoelen, vooral de nek- en schouderspieren. Pijnlijke kuitspieren, trillende handen, pijn onder in de rug, knikkende knie of het slap voelen in de benen zijn evenwel ook mogelijk. Hoge spierspanning en spierpijn zijn vaak terug te leiden naar stress.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Artrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Gewrichtspijn: pijn in de vingers, schouders en knieënGewrichtspijn: pijn in de vingers, schouders en knieënPijn is erg vervelend en zeer ongewenst. Pijn in de gewrichten is extra erg omdat gewrichten elke dag gebruikt moeten wo…
Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindertArtrose: kwaliteit kraakbeen vermindertWanneer iemand artrose heeft dan is er sprake van achteruitgang van de kwaliteit van het kraakbeen. Kraakbeen is een dun…
Zeurende pijn in liesstreek – Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek – Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Artrose hetzelfde als versleten gewrichten?Artrose (oftewel osteoartritis) is een reumatische aandoening en niet het gevolg van een normaal verouderingsproces. Art…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijn in handen of pijnlijke hand (vingers, duim): oorzaken?"

Reacties

Mieke Siecker, 18-06-2016 09:20 #12
Beste mensen, Zins vier jaar af en toe kramp in één hand, maar de zelfde dag, kan uren tussen zitten ook kramp in de andere hand, dus altijd beide, soms zit er maanden tussen. Nu echter zins twee weken bijna dagelijks, ook pijn in de handen en onderarmen. Heb afspraak dokter, maar graag hier, Mallorca, graag voorbereid, met enige ideeën, voordat ik het hele ziekenhuis moet doorlopen. Met dank Mieke

Dennis Kemper, 16-03-2016 21:06 #11
Ik heb sinds een paar weken veel pijn in mijn beide duimgewrichten. Wanneer ik een mijn vuisten bal doen eigenlijk mijn beide handen in het geheel zeer. Heb ook weinig kracht in mijn handen… bijvoorbeeld bij het opentrekken van een blikje hondenvoer of het opentrekken van een hersluitbaar plastic zakje. Er zijn ook tintelingen waarneembaar in beide handen. dit voel ik in de vingers.
Waar duidt dit op. Er is geen zwelling in de handen waarneembaar. Bij gebalde vuisten voelen mijn handen wel heel strak aan.
kent iemand deze symptomen?… zoja wat kan dit zijn. Reactie infoteur, 14-08-2016
Krachtverlies in de hand of krachtvermindering van de hand is een zeer vervelende klacht, wat allerlei mogelijke oorzaken kan hebben: http://goo.gl/24mDhQ. Het is verstandig om met dit probleem naar de huisarts te gaan.

Babs, 17-12-2015 13:32 #10
Ik heb in een keer een stekende pijn bij de onderste knokkel van duim wat kan dat zijn? Reactie infoteur, 18-12-2015
Pijnklachten aan een vinger of duim kunnen uiteenlopende oorzaken hebben. Pijn in de duim kan onder meer wijzen op artroseklachten van de duimbasis, ook wel de 'huisvrouwenduim' genoemd. De symptomen zijn: zeurende pijn aan de basis van de duim, zwelling met verminderde kracht en bewegingsbeperking van de duim. Andere mogelijk oorzaken van pijn aan de duim worden hier beschreven: http://goo.gl/sTUKMh.

Matty, 04-11-2015 02:50 #9
Hoi hoi, Ik ben linkshandig, maar heb pijn aan mijn rechter wijsvinger. Ik kan er alles mee, maar als ik druk op de zijkant en gedeeltelijk op de bovenkant van deze vinger ga ik door de grond van de pijn. Mijn pijn is dan niet te houden. Wat zou dit kunnen zijn, ik heb het nu 5 dagen. Groeten van Matty Reactie infoteur, 11-11-2015
We hebben een apart artikel geschreven over mogelijke oorzaken van pijn aan een vinger: http://goo.gl/sTUKMh. De informatie in dat artikel is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

Myra, 16-10-2015 10:04 #8
Ik heb pijn bij mijn knokkel wijsvinger en nu ook mijn duim en het lijkt erop dat het nu door mijn arm trekt, een vervelend gevoel dat ik niet echt kan uitleggen.
Als het zo blijft ga ik maar eens een afspraak maken met de huisarts. Reactie infoteur, 18-10-2015
Dat is inderdaad verstandig. De huisarts kan u lichamelijk onderzoeken en bekijken of er mogelijk sprake is van het carpaal tunnel syndroom (CTS) of iets anders wat uw klachten veroorzaakt.

Monique, 11-09-2015 21:24 #7
Ik heb tussen de knokkel van wijsvinger en middelvinger onstekingen beiden handen. en tussen middelvinger en ringvinger ook. Jammer dat ik geen foto kan plaatsen. Heb via reumatoloog al foto's van handen laten maken en echo is oud letsel aan bot zegt ze maar doen ze niets meer. Bloedonderzoek urineonderzoek. Maar nu ketst ze het terug naar de huisarts. Ik kan vaak wel huilen van de pijn. Vooral bij mijn werk, ik werk in de zorg. Ik kan niet wringen mensen niet optillen. Ondersteunen en niet eens een fles opendraaien. Ben radeloos moet toch iets te vinden zijn is zo duidelijk te zien dat het niet goed is. Reactie infoteur, 07-10-2015
Mogelijk is er artrose in het spel. Artrose in uw vingers en aan de basis van de duim kan erfelijk zijn, maar u kunt het ook krijgen als u lange tijd zwaar handwerk heeft gedaan. Uw vinger kan dik en warm zijn. Dan is het gewricht ontstoken. Bij artrose kunnen uw vingers er wat 'knokig' gaan uitzien. Dat komt doordat er wat extra bot aangroeit. Dit gebeurt vooral aan de randen van de vingergewrichtjes. Het is belangrijk dat de (huis)arts een goede diagnose stelt en op basis daarvan een behandelplan opstelt.

Van der Wal, 20-12-2013 12:22 #6
Ik heb een vinger die dik is en die ik slecht kan buigen.

Beek, 27-11-2013 10:48 #5
De binnenkant van mijn handen tintelen en branden heel erg, zo ook mijn vingers… wat is de mogelijke oorzaak en kan ik hier iets aan laten doen?

Vandeput Agnes, 13-11-2013 23:05 #4
Ik heb die pijn ook tussen duim en wijs vinger. In de kliniek heb ik twee cortisone spuiten gekregen maar dat helpt maar een tijdje gemiddeld van vier weken. Daarna ben ik terug geweest en hebben ze mij op maat een brace voorgeschreven. Mijn vraag? Kan ik daarvan nog genezen? moet ik geduld hebben! of moet ik dit laten opereren.
Graag antwoord
vriendelijke groetjes Agnes

Ralph Je Jongh, 22-07-2013 20:53 #3
Ik heb de ziekte van Steinert (Dystrophia Myotonica) nu ben ik 14-7-2013 gevallen in hui geen verwonding alleen pijn in rechterhand pink en ringvinger rechter kant on der de pink is zee gevoelig. Maandag 15-7-2013 huisarts verbonden met drukverband. Vrijdag 19-7-2013 terug gegaan dor veel pijn. Door gestuurd naar het zieken voor foto's niet te zien. Op nieuw drukverband aangebracht alleen rust voorgeschreven maar dat de tweede keer weer een week. war nu verder=

Derek, 07-07-2013 17:47 #2
Een paar maanden heb ik dikke vingers en dikke hand kan ze niet buigen ik slik nu pretnizon wil daar van af en helpt ook niet moet met september naar de reuma dokter wet zal het zijn? Derek

Marian, 21-06-2013 15:36 #1
Ik heb een pijnplek bovenop mijn hand, het is er niet constant, lijks soms erger te worden bij belasting, soms zomaar.is niets aan te zien of voelen, dit was er opeens een week of twee geleden. Ben 66 jaar, niet gezond door o.a. COPD gold 3.
Enig idee waar ik dit moet zoeken? Vriendelijke groet, Marian

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in hand, vingers of pols
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!