InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Boezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijn

Boezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijn

Boezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijn Boezemfibrilleren is een veel voorkomende hartritmestoornis waar meer dan driehonderdduizend mensen in Nederland aan lijden. Boezemfibrilleren komt het meeste voor bij ouderen, maar ook steeds meer jonge mensen krijgen er mee te maken. Wat is boezemfibrilleren en is het altijd levensgevaarlijk?

Symptomen

  1. Boezemfibrilleren is als iemands hart snel en onregelmatig begint te kloppen. Andere symptomen zijn:
  2. Benauwd worden
  3. Moe zijn
  4. Kortademig zijn

Niet levensbedreigend, maar ook niet onschadelijk

De hartkloppingen bij boezemfibrilleren zijn op zich niet levensbedreigend, maar onschadelijk is de aandoening ook zeker niet. Vooral mensen met een hoge bloeddruk of hartfalen hebben er last van.

Wat is boezemfibrilleren?

Bij deze aandoening ontstaan in de hartboezems, bovenin het hart snelle onregelmatige elektrische golven. De boezems gaan daardoor met vierhonderd tot zeshonderd slagen per minuut kloppen. Daardoor verliezen ze het vermogen om bloed naar de hartkamers te pompen. Het lichaam is wel zo opgebouwd dat de hartkamers dat hoge ritme niet ook zo overnemen. Dit komt door de vertragende werking van de boezemkamerknoop. Ondanks deze vertraging is het hartritme in de hartkamers toch nog veel te hoog en te onregelmatig en worden er nog zon 150 slagen per minuut gemaakt. Mensen worden daardoor vaak benauwd, duizelig, moe en bang.

Wanneer is het gevaarlijk?

Boezemfibrilleren is niet goed, maar het hoeft niet direct voor grote paniek te zorgen. Gevaarlijk wordt het als het gevolgen heeft in de vorm van een herseninfarct of hartfalen.

Hoe te behandelen?

Het voorkomen van een herseninfarct of hartfalen bij boezemfibrilleren gebeurt door het geven van:
  • Bloedverdunners
  • Medicijnen die de hartslag vertragen en het hart ontlasten
  • Bij ernstige klachten kan de patiënt ook medicijnen krijgen die de ritmestoornis onderdrukken. Dit gaat dan soms ook nog in combinatie met een stroomstoot. De stroomstoot helpt echter vaak maar tijdelijk.

Gezond leven en meer bewegen

Naast medicatie is het van groot belang bij boezemfibrilleren om gezond te leven en meer te bewegen.

Ablatie

Ook succesvol is de behandeling die ablatie wordt genoemd. Daarbij wordt door een cardioloog een litteken aan de binnenkant van de hartboezem gemaakt. Dit gebeurt met een slangetje dat via de lies en de bloedbaan het hart bereikt. Soms wordt de ablatie gedaan door middel van een kleine operatie, waarbij het litteken aan de buitenkant van het hart wordt gebrand. Ablatie vindt vooral plaats bij jongere patiënten en bij mensen met veel klachten.

Steeds meer mensen met boezemfibrillatie

Dat er steeds meer mensen zijn die lijden aan boezemfibrillatie heeft te maken met een aantal factoren. Dit zijn:
  • De ongezonde levensstijl van Nederlanders
  • Het feit dat mensen steeds langer leven met een hartziekte
  • Door te veel en te vet eten, te veel zout en te weinig beweging krijgen steeds meer mensen hoge bloeddruk en dichtgeslibde aderen. Bovendien begint dat op steeds jongere leeftijd.

Erfelijke factoren

In bepaalde families komt boezemfibrilleren meer voor dan in andere. Vaak is de aandoening een combinatie van erfelijke eigenschappen die zijn vastgelegd in het dna, levensstijl en omgevingsfactoren. Cardiologen zijn er echter nog niet goed achter hoe die verschillende invloeden samenhangen.
Gerelateerde artikelen
Hartkloppingen genezen met koudeHartkloppingen genezen met koudeMensen met een specifieke vorm van hartritmestoornissen, boezemfibrilleren, hebben meer baat bij bevriezing van de hartc…
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
BoezemfibrillerenBoezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis. Wat zijn de gevaren van boezemfibrilleren en hoe merk je da…
Boezemfibrilleren: symptomen, oorzaak en behandelingBoezemfibrilleren: symptomen, oorzaak en behandelingWat is boezemfibrilleren, waardoor wordt boezemfibrilleren veroorzaakt en wat zijn de symptomen? Een gezond hart slaat o…
Soorten hartkloppingenVeel mensen hebben wel eens last van hartkloppingen. Dit kan zijn dat het hart heel snel klopt, of juist langzamer, soms…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Medisch Handboek

Reageer op het artikel "Boezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijn"

Reactie

T. Neuteboom, 21-06-2013 14:28 #1
+Toen ik 50 werd 8 jaar geleden is er Boezemfibrilleren geconstateerd heb div medicijnen gekregen, en in 2010 heb ik een controle gehad was goed. Nu 2013 heb ik veel stress en sinds een paar weken erg last van hart trillingen. volgens mijn dokter kan het geen kwaad, het is niet constant aanwezig maar wel elke dag een paar keer. werken mijn medicijnen nog wel? Of is dit echt de stress. Gr Tineke Reactie infoteur, 25-06-2013
Ik ben geen arts, maar zou dit toch even laten controleren. Je spreekt van een arts, maar is dat de arts waarvoor je onder behandeling bent voor het boezemfibrilleren? Anders toch maar even naar de cardioloog.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 12-12-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!