InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schimmel op matras verwijderen

Schimmel op matras verwijderen

Schimmel op matras verwijderen De vorming van schimmel in woningen en op textiel (bijv. een matras) is een wijdverbreid probleem. Hieronder tips en informatie over het verwijderen van schimmel op textiel en matrassen.

Wanneer oppassen voor schimmelvorming?

Schimmel komt overal in onze omgeving voor en tot een bepaalde hoogte vormt dat eigenlijk geen probleem. Voorzichtigheid is wel geboden wanneer een bepaalde concentratie wordt overschreden want schimmel is een van de gevaarlijkste triggers van allergieën en ademhalingsproblemen.

Schimmel verwijderen op matrassen

Onderstaand worden tips en informatie gegeven over het verwijderen van schimmel op textiel en matrassen. De suggesties zijn zorgvuldig onderzocht. Toch raden wij aan bij schimmelvorming en tekenen van allergieën of onzekerheid, deskundig advies te vragen van allergologen. Allergologen zijn gespecialiseerde internisten die zich hebben toegelegd op de diagnostiek en behandeling van allergieën.

Hoe ontstaat schimmel op een matras?

Schimmel groeit doorgaans wanneer vocht kan neerslaan (condenseren) of als er onvoldoende luchtcirculatie is. Per nacht verliest een mens tot 1 liter zweet, zweet dat zich vervolgens ophoopt in de matras. Bij onvoldoende ventilatie van de matras kan zich dan schimmel vormen, meestal aan de onderzijde.

Ter voorkoming moet de matras regelmatig worden gedraaid om te ventileren. Bij een nieuwe matras wordt aangeraden om die vooral in de eerste weken frequent om te draaien en te luchten, daarna volstaan maandelijkse intervallen.

Kleine schimmelplekken op matras

Bij kleine schimmelplekken kan men proberen of door het luchten van de matras en een behandeling met schimmelspray (bij voorkeur zonder agressieve chemicaliën) een vermindering van de schimmelconcentratie optreedt.

Ook een professionele reiniging van de matras met behulp van UV-straling kan kiemen, sporen en bacteriën doden.

Duidelijk zichtbare schimmelvlekken

Bij grotere schimmelvlekken en schimmelvorming op meerdere plekken van de matras, kan deze het beste worden weggegooid. Schimmel vermeerdert zich erg snel. Zodra je schimmelsporen duidelijk optisch kan waarnemen, is een hoge concentratie zeer waarschijnlijk. En schimmel is een gevaar voor de gezondheid.

De schadelijke effecten van schimmels op de gezondheid

De in sommige schimmelsporen aanwezige giftige stoffen worden via de luchtwegen opgenomen en kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. De meest voorkomende allergieën, astma en aandoeningen van de luchtwegen worden ermee in verband gebracht. Van zogenaamde mycotoxinen wordt vermoed dat ze ernstige leverschade, nierschade en longkanker kunnen veroorzaken.

Gebruik van een schimmelspray

Gebruik van een (bij voorkeur) biologische schimmelspray zal kleine schimmelplekken snel en veilig verwijderen. Sommige schimmelspray’s zijn ook geschikt voor textiele oppervlakken, matten en matrassen. Daarmee kan het gezondheidsrisico door schimmels aanzienlijk worden verminderd.

Er worden minder sporen gevormd en de gezondheid wordt beschermd. Gebruik van een schimmelspray is bedoeld als een eerste snelle maatregel ter bestrijding van schimmel. Maar veel belangrijker is bestrijding van de oorzaken die tot vorming van schimmel hebben geleid.

Matras allergiebron nummer één bij huisstofallergie

In de woning komt de huisstofmijt in geconcentreerde vorm in de matras voor. Voor mensen met allergieën moet de matras daarom bijzonder kritisch worden bekeken. Speciale materialen en gecoate textielvezels kunnen de vorming van schimmel en de vermeerdering van mijten voorkomen.

Mijten vinden in onze matras voldoende voedsel, vocht en warmte. Ze voeden zich met dode huid en kunnen zich bijzonder sterk vermeerderen, met name als de kamertemperatuur verandert (winter /zomer).

Daarom is een juiste uitrusting van het bed (matras, kussens en dekens), een eerste en belangrijke maatregel om blootstelling aan de huisstofmijt in slaapkamers te verminderen!
Gerelateerde artikelen
Schimmel badkamer verwijderen: hoe gaat u te werk?Schimmel in de badkamer verwijderen? Er zijn een aantal manieren om schimmel succesvol te verwijderen uit uw badkamer. H…
Schimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis is erg vervelend. Veel mensen hebben er last van in de badkamer, maar ook op het plafond van huiskamers…
Schimmel bestrijden: Welke middelen gebruiken?Schimmel bestrijden kan met azijn, bleekmiddel, chloor, ammonia, of speciale schimmelvreters. Elk van deze middelen kan…
Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenJe matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenWe maken er gebruiken het dagelijks om op te slapen; het matras. Omdat we graag slapen op een schoon bed, wassen we onze…
Schimmelinfectie in de darmen: Aspergillus NigerSchimmelinfectie in de darmen: Aspergillus NigerDe candida albicans is een bekende schimmelinfectie in het darmstelsel. Minder bekend is aspergillus niger, maar niet mi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schimmel op matras verwijderen"

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!