InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de benen? Oorzaken en tips tegen pijnlijke benen

Pijn in de benen? Oorzaken en tips tegen pijnlijke benen

Pijn in de benen? Oorzaken en tips tegen pijnlijke benen Last hebben van pijnlijke benen is iets dat iedereen kan overkomen, van jong tot oud. Bij mensen die voor hun beroep vaak en lang stilzitten of stilstaan, kan pijn in de benen optreden wegens een slechte bloedcirculatie. Ook kan deze pijn samengaan met een zwaar, vermoeid gevoel in de kuiten, bijvoorbeeld na een lange vliegreis. Verder zijn ook ernstiger oorzaken van zere benen mogelijk, zoals aderverkalking of trombose door een bloedklonter. Pijn in de benen kan je onder meer behandelen met een verzorgende balsem of crème, waardoor afvalstoffen snel afgevoerd worden. Een van de beste tips om pijnlijke en zware benen te voorkomen is het dragen van een elastische compressiekous. Die zorgt voor een stimulatie van de bloedsomloop in de kuiten waardoor er minder snel vermoeidheid optreedt. Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijnlijke benen en waaruit bestaat een effectieve behandeling ertegen?

Pijn in de benen

Pijn in de benen is een fenomeen dat bij alle delen van de bevolking kan voorkomen. Deze pijn kan als een zeurende, prikkende, stekende of lome pijn gevoeld worden in de kuiten of de bovenbenen. In sommige gevallen wordt de pijn vooral gevoeld in het onderste gedeelte van de benen, grenzend aan de enkel en de achillespees. In andere gevallen kan het bijvoorbeeld gaan om een pijnlijk gevoel in de spier van de kuit. Mogelijk gaat het om een klein, voorbijgaand probleem, maar er kan ook een ernstiger oorzaak aan de basis liggen. Mensen kunnen last hebben van pijnlijke benen bij het maken van bewegingen of in rust, en zowel overdag als 's nachts. Je benen kunnen ook zwaar, stijf of verdoofd aanvoelen. Men spreekt dan ook regelmatig van "zware benen" of vermoeide benen.

Oorzaken pijnlijke benen

Te lang stilstaan

Voor een goed functioneren van de ledematen is een goede bloedcirculatie van levensbelang. Bij inactiviteit is er in de benen weinig bloeddoorstroming waardoor het bloed als het ware stil blijft staan. Hierdoor kan je last krijgen van pijnlijke, zware benen en op lange termijn spataderen ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan een zittend leven op kantoor of het lang stilstaan bij een muziekoptreden: dit zijn typische voorbeelden van situaties die tot vermoeide, stijve benen kunnen leiden.

Overbelasting

Bij overbelasting kunnen de benen pijnlijk gaan aanvoelen omdat ze eenvoudigweg al hun krachten hebben opgebruikt. Als je veel en intensief hebt gesport, zoals bij joggen of fietsen, dan komt er melkzuur in de benen. Dan weet je dat het tijd is om te recupereren en energie bij te tanken, zoals suikers en koolhydraten. Na de nodige rust zullen de benen automatisch herstellen en verdwijnt deze "vermoeidheidspijn" vanzelf. Aangeraden is wel om tijdens je rust voldoende water te drinken om de spieren te helpen herstellen van de inspanning. Hierbij heeft mineraalwater de voorkeur boven frisdrank, vermits deze de dorst minder goed lessen. Eventueel kan je enkele klontjes suiker toevoegen aan het mineraalwater om snel energie op te nemen.

Gewicht

Zwangerschap is een toestand waarbij de toekomstige moeder heelwat extra gewicht ontwikkelt. Hierdoor zal er meer druk ontstaan op de knieën en de benen, waardoor er pijn kan optreden. Hetzelfde geldt voor wie zwaarlijvig is en overgewicht heeft: pijnlijke benen en knieën zijn een signaal dat je teveel gewicht meesleurt. Ook gezwollen enkels kunnen hierop wijzen.

Aderverkalking

Aderverkalking is een aandoening waarbij je plotseling pijn of krampen in de benen voelt opkomen. Die pijn kan na een tijd ook vanzelf weer weggaan. Het probleem in de benen is in dit geval ontstaan door een vernauwing van de bloedvaten.

Zenuwpijn hernia

Hernia is een aandoening waarbij een zenuw gekneld geraakt in de ruggewervel. Dit veroorzaakt een uitstralende zenuwpijn die je kan voelen tot in de kuit. Soms leidt dit tot een branderig gevoel in de benen. Deze zenuwpijn kan via de rug, de lies en het been tot in de voet gevoeld worden.

Trombose

Bij een gebrekkige bloedcirculatie wordt het bloed te weinig teruggepompt naar het bovenlichaam. Bloed moet zo goed mogelijk circuleren want stilstand kan gevaarlijk zijn. Je kan op die manier een bloedklonter of bloedprop ontwikkelen waardoor er een trombose kan ontstaan. Trombose brengt een felle pijn met zich mee en kan levensgevaarlijk zijn als de bloedklonter zich verplaatst naar hart, longen of hersenen.

Andere

Voorts zijn er tal van aandoeningen waarbij pijn in de benen één van de symptomen is. Zo hebben mensen met diabetes soms last van zware benen en voeten, eventueel samengaand met pijn. Sommige mensen met multiple sclerose hebben last van een branderig, pijnlijk gevoel in benen en voeten. Tenslotte kan ook een vitaminentekort leiden tot pijn in de benen.

Pijn benen kind

Ook kinderen kunnen erg last hebben van pijnlijke benen, meer bepaald vanaf de leeftijd van 3 à 4 jaar, tot 12 jaar. De pijn wordt dan vooral gevoeld in de dijen en de kuiten. Vaak gaat het om de klassieke groeipijn die kinderen op jonge leeftijd treft. ’s Nachts wakker worden, huilen en schreeuwen van de pijn in de onderste regionen van de benen: het zijn typische symptomen van deze groeipijn. Doorgaans kan de pijn bestreden worden met een pijnstiller voor kinderen (bv. Paracetamol Kind).

Zwanger en pijnlijke benen

Pijn benen

Vrouwen die zwanger zijn kunnen last hebben van pijn in de benen door samengaande factoren. Door de zwangerschap worden de onderste ledematen blootgesteld aan meer gewicht en hierdoor kan er druk ontstaan in de kuiten en voeten. Hoe verder de zwangerschap is gevorderd, hoe meer gewicht er getorst moet worden en hoe groter de kans op pijnlijke benen. Ook de bloedcirculatie verloopt minder vlot tijdens de zwangerschap, wat de mobiliteit van de zwangere vrouw bemoeilijkt. Bij het maken van bewegingen zullen gewrichten als de enkels en de knieën het lastiger hebben, en de benen zwaar en pijnlijk aanvoelen.

Bijkomend

Daarnaast kan er sprake zijn van kuitkrampen, gezwollen voeten en spataders. Om de aders in de benen te ondersteunen en de bloedcirculatie te bevorderen kan het aangewezen zijn om compressiekousen te dragen. Pijn in de benen bij zwangere vrouwen wordt best geval per geval bekeken door de arts, die bij de behandeling van de pijn rekening houdt met de specifieke toestand van vrouw én kind.

Behandeling pijnlijke benen

Bloedverdunners

De ernstige oorzaken van zere benen, zoals een bloedklonter, vereisen dringende medische hulp. De arts zal bloedverdunnende geneesmiddelen voorschrijven en de patiënt eventueel voor observatie laten opnemen in een ziekenhuis. Dankzij deze antistollingsmedicijnen zal de bloedklonter zich oplossen waardoor de bloedcirculatie weer optimaal kan functioneren en het probleem verdwijnt.

Schoenen

Al te strakke schoenen zijn te mijden als je geen last wilt krijgen van pijnlijke benen. Ook nauw sluitende broeken zoals jeans zijn af te raden, vermits hierdoor de bloedcirculatie naar de benen bemoeilijkt wordt. Maak er een gewoonte van om hierop te letten wanneer je kleding koopt.

Lichaamsbeweging

Lang stilzitten en stilstaan is nefast voor de benen en leidt tot een zwaar en zeer gevoel in de kuiten. Sta regelmatig op om een beetje rond te wandelen, of ga enkele keren per week sporten. Het hoeft niet gezegd dat hierdoor de bloedcirculatie gestimuleerd wordt en de kans op pijnlijke benen verkleint. Als je toch lang moet stilstaan of stilzitten, leg je benen dan hoger dan de rest van je lichaam indien mogelijk. Doe ook regelmatig oefeningen om de aderkleppen in je benen te versterken, zoals bv. op je tenen staan en je kuiten oefenen.

Pijnstillers

Pijnstillers tegen pijnlijke benen kunnen aangeraden zijn om dat zware, pijnlijke gevoel in de kuiten snel te doen verdwijnen. Voorbeelden van dergelijke pijnstillers zijn paracetamol of ibuprofen (bv. Nurofen). Op lange termijn kan het echter aangeraden zijn om meer preventief te werk te gaan. Zo kan je letten op je lichaamsbeweging en eventueel een elastische compressiekous dragen ter bevordering van de bloedcirculatie.

Gel of balsem

Minder ernstige oorzaken van pijnlijke benen kan je doorgaans oplossen door je benen te masseren met een verzorgende gel of balsem. Dankzij deze beschermende crèmes worden afvalstoffen sneller uit de benen weggevoerd en kan het vermoeide gevoel in de benen snel verdwijnen. Een korte massage kan al wonderen doen om de bloedcirculatie te bevorderen. Je hoeft hiervoor niet noodzakelijk naar een therapeut; je kan ook zelf je benen een vijftal minuutjes inwrijven en masseren. Er zijn verschillende gels, crèmes en balsems op de markt die pijnstillend werken en zorgen voor een aangenaam, warm gevoel in de benen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Voltaren Emulgel
  • Ibuprofen gel
  • Ginkels Been Balsem

Tip: elastische compressiekous

Bloedcirculatie

Compressiekousen zijn elastische kousen die de kuiten ondersteunen. Om die reden worden ze ook wel steunkousen genoemd. Deze kousen zijn erg goed voor de aders en stimuleren de bloedcirculatie in de kuiten. Dokters raden mensen met een medisch verleden van flebitis en trombose aan om deze elastische steunkousen voortdurend te dragen maar ook andere mensen hebben er baat bij.

Tegen zware benen

Meer en meer mensen die op reis gaan met het vliegtuig of de wagen, en mensen die vaak en lang moeten stilstaan dragen een compressiekous om zware en vermoeide benen te vermijden. Ook op kantoor bijvoorbeeld kan deze compressiekous vermijden dat je pijnlijke benen krijgt na een lange dag werken. Want je benen worden ook moe door niets te doen, en dit zonder dat je het beseft. Een compressiekous verlaagt de kans op dit probleem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke benen voorkomen en genezenHeb jij al nu enige tijd last van vermoeide benen? Zware, vervelende en pijnlijke benen komen meer voor dan je wel denkt…
Spataders: oorzaken, behandeling en tips bij spataderenSpataders: oorzaken, behandeling en tips bij spataderenSpataders kunnen een erg irritante aandoening zijn, die vaak samen gaat met het gevoel van "zware benen". Spataderen wij…
Wat is de oorzaak van pijnlijke zware benen?Wat is de oorzaak van pijnlijke zware benen?De oorzaak van 'pijnlijke zware benen' is in eerste instantie te wijten aan een slechte bloedcirculatie in de benen. Zwa…
Wat te doen bij groeipijn? Behandeling en tips bij groeipijnWat te doen bij groeipijn? Behandeling en tips bij groeipijnWordt je kind 's nachts wakker van de pijn in de benen? Dan kan er sprake zijn van de zogenaamde groeipijn. Of deze pijn…
Groeipijn, pijnlijk maar onschuldigGroeipijn, pijnlijk maar onschuldigGroeipijn is een kwaal, waar maar weinig over bekend is. Het is een kwaal waar ongeveer één op de tien kinderen mee te m…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/pijnlijke-benen-onze-raadgevingen/actueel/1033
  • http://www.leefgids.be/pijnlijk/ (bronnen geraadpleegd op 23/05/2016).

Reageer op het artikel "Pijn in de benen? Oorzaken en tips tegen pijnlijke benen"

Reacties

Snels, 17-06-2017 14:23 #22
Hallo, ik heb dezelfde klachten als Annie in 2014. Alleen er staat geen reactie bij. Ik heb brandende benen met uitstraling in de voeten. Het is geen kramp, maar echt pijn. De voeten lijken wel in de brand te staan. Ik loop iedere nacht in de kamer omdat ik vanwege de pijn niet kan slapen. Overdag is de pijn bij mij niet minder. Reactie infoteur, 20-06-2017
Beste,

Een branderig gevoel in de benen, samengaande met een uitstraling naar de voeten kan met meerdere oorzaken te maken hebben. Zo kan er een zenuwprobleem aan de basis liggen van de pijn in de benen (bv. hernia). Andere mogelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld: diabetes, vitaminentekort, multiple sclerose, enz…
Wil je meer duidelijkheid dan neem je het best contact op met een arts, die via medisch onderzoek (bv. bloedanalyse) de juiste diagnose kan stellen. Aan de hand daarvan zal de arts dan een behandeling voorstellen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Frederik, 07-05-2017 14:43 #21
Exact twee weken geleden begon zich bij mij (67 jaar) plotseling voor het slapen gaan een enorme brandende stekende pijn voor te doen in mijn rechter bovenbeen, vanaf de heup tot de knie en onder de knie tot halverwege het kuitbeen. Bovendien had ik toen ook nog last van rugpijn in m'n rechter onderrug. De volgende dag adviseerde de huisarts mij max. 4x2 paracetamols per dag te nemen en een fysiotherapeut in de hand te nemen, hij verwachtte nog niet dat het met een hernia had te maken. De fysio probeerde erachter te komen wat de oorzaak was en adviseerde mij al de volgende dag zsm een neuroloog te raadplegen omdat de pijn van heel diep kwam tussen 1 en 5 wervel. Dit was tegen het protocol in, waarin men uitgaat van 6 weken pijn lijden en dan verder kijken. Nu ben ik dus twee weken verder, heb een andere fysio en moet bepaalde oefeningetjes doen en maar afwachten. Het vreemde is dat ik sindsdien elke nacht lig te kronkelen in bed van de zenuwpijnen in mijn rechter been, hoe ik ook lig, ik niet meer gevoelig ben voor Diazepan en Tramadol en paracetamol en 's morgens na het douchen redelijk kan bewegen, echter haast niets durf te doen. Vijftig meter lopen houd ik net vol, anders beginnen de zenuwen onder m'n knie te trekken. Zitten gaat nog het allerbeste. Dit terwijl ik altijd heel veel heb gewandeld, kilometers gelopen in steden, overal heb gefotografeerd, hoe kan dit opeens. Moet ik hiermee vanaf nu nog vier weken wachten of? Ik wil absoluut niet zielig doen want er zijn mensen met veel ernstiger kwalen, maar ik zoek een oplossing en hoop dat zij die ook mogen zoeken en vinden. Wie kan mij op de goede weg helpen?

Quaars, 31-03-2017 10:17 #20
Om een uur of 4 word ik wakker en dan is het net of mijn benen in brand staan. Wat moet ik doen?

Hanny, 28-12-2016 19:47 #19
Mijn moeder van 81 wordt elke nacht gek van de pijn. Keiharde pijnlijke benen en ontzettende kramp. Vaatchirurg alles onderzocht. Zit niet in de bloedvaten, geen trombose. Wordt zo langzamerhand gek van elke nacht pijn en niet.kunnen blijven liggen. Heeft ook een nieuwe heup sinds 2012 wat niet erg heeft geholpen, dus sporten zit er ook niet in. Wie weet een oplossing voor deze problemen?

Rdv, 04-11-2016 11:09 #18
Ik heb al een tijd last van mijn onderrug en mijn bovenbeen rechts. Kreeg oefeningen voor discopathie en de felle pijn in mijn onderrug ging wel over. De therapeut kon de pijn in het bovenbeen niet verklaren. De huisarts trouwens ook niet. Het is een krampende, zeurende pijn (als een soort weeën). Aan de voorkant. Met name als ik zit, of lig. Als ik wakker word is de pijn er direct wanneer ik opsta. Als ik heel hard op de plek duw voel ik het niet meer zo. Het begon met zeuren tijdens een autorit, maar nu heb ik het zowat de hele dag. Heeft het met zenuwen of bloedvaten te maken? Ik begin wat ongerust te worden.

Anja, 13-10-2016 14:31 #17
Ik word elke nacht, als ik een uur of iets langer heb gelegen wakker van een hele hevige pijn in mijn knie. Ook de kuit doet pijn en de aderen in mijn kuit zijn helemaal dik, een soort propjes die naar buiten steken. Als ik ga staan en na enige tijd kan lopen, zakt de pijn heel langzaam weg. Elke keer als ik weer ga liggen, herhaalt zich dit. Zeer vermoeiend en zeer pijnlijk. Ik draag inmiddels een steunkous 's nachts die de pijn in de kuit grotendeels wegnemen. Ook heb ik al wekenlang pijnstillers (paracetamol en tramadol). In het begin leken deze te werken maar nu wordt het steeds weer erger met de pijnaanvallen 's nachts (overdag heb ik er geen last van zolang ik maar zit, sta of loop). Vanwege een nierziekte mag ik geen andere medicatie. Diverse onderzoeken in het ziekenhuis hebben nog niets opgeleverd. Ik hoop eindelijk uit te vinden wat ik heb en vooral, wat ik er aan kan doen.

Nomi, 01-09-2016 00:42 #16
Kan iemand mij helpen?

Ik ben 17 jaar oud en ik heb geen idee wat ik heb. Vannacht werd ik wakker door hevige pijn in mijn rechter been, van m'n lies tot aan m'n voet had ik pijnlijke zeurende krampen. Ik dacht dat het misschien groeipijn was. Toen ik eenmaal weer wakker werd had ik het nog steeds en de verdere hele dag nog steeds op een gegeven moment toen ik aan het lopen was kon ik gewoon niet meer. Eenmaal toen ik weer thuis was, was het weggetrokken. Tot nu rond de avond kwam het weer terug en nu aan alle twee de benen heel hevig. Ik heb pijnstillers moeten nemen en kon amper meer lopen. De pijn was vooral dit keer in mijn onderbenen vanaf de knie tot aan mijn voeten. Ik ben nu toch wel benieuwd wat het is. Kan het groeipijn zijn of is het compleet iets anders?

Wie oh wie kan mij helpen?

Mustafa, 18-06-2016 19:31 #15
Om te verlichten tegen zeurende fibromiyalgiepijn(bloedvatenpijn)zenuwpijn, verkalkingpijn, klachten over de pijn maag, buik.longen, darmspazm kunt u beter even lopen en lichte beweging 10 of 15 munitun daarna 4 uur gaan slapen op je rug, of op je borst of zij, tegen pijn wel aspro 500 mg Tabletten x2= en RLS pijn x1=Aesculaforce tabletten, bloedverdunner (ArtsAdvies) (Aspirine) L-Theanine= Oeps naar cesar oefenthreapie, Eten menu(R)Fruitontbijt bosvruchten(citroenthee )vegatarisch eten(glutenvrij)
Tips Vakantiegaan, Beterschap voor ideren, weg met de dure apotheekrecepten(Arts) echt niet help

Rieja (infoteur), 17-06-2016 21:56 #14
Artsen en specialisten wijzen je anno 2016 niet op de elektromagnetische velden die veroorzaakt worden door zendmasten, wifi, DECT-telefoon of slimme meter. Uit eigen ervaring weet ik dat dit pijn in benen kan veroorzaken tot dat je erdoor zakt. Wees dit voor en zoek zelf uit of het beter gaat na een week alle draadloos te mijden.

Laura, 06-06-2016 22:43 #13
Goedendag.

Al enkele maanden ( loop ook bij Huisarts en doorverwezen naar specialist op 28 juni 2016 ). Pijn aan mijn rechter voorkant scheenbeen de pijn voelt zoals je koude vloeistof van een narcose ingespoten krijgt. Het is zeurend en trekt. Ik heb lopend werk afwisselend. Heb werkschoenen aan.

Het rare is dat ik het alleen heb als ik met mijn benen op de bank lig of als ik op bed lig dan begint de rechter pijn te doen linker heb ik nergens last van. Mijn waarde van mijn benen bloeddruk daar kan de dokter geen vinger op leggen vandaar door gestuurd specialist.

De pijn zakt alleen weg als ik op me rug ligt en me been wat strekt en niet beweegt. Maak me best zorgen vind het vreemd. Heeft u een idee?

Mvg Laura Reactie infoteur, 08-06-2016
Beste Laura,

De zeurende en trekkende pijn die je in het scheenbeen voelt heeft mogelijk te maken met overbelasting. Werkschoenen zijn vrij zwaar om dragen en leggen een soort van druk op de spieren van de benen. Vooral omdat je zegt dat de pijn wegtrekt als je niet beweegt lijkt de oorzaak daar te liggen. Eventueel kan je het proberen met andere, lichtere schoenen en kijken wat het resultaat is. Ook het aanbrengen van een ontspannende crème of gel op het been kan de pijn in de spieren wat verzachten. Blijft de pijn in het scheenbeen aanhouden, dan is het raadzaam om een arts te raadplegen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Henk, 29-05-2016 22:00 #12
Wat mij enorm geholpen heeft is magnesium supplementen nemen, sindsdien geen kramp in m'n voeten, ik kan veel langer staan, heb geen zware benen overdag en geen rusteloze benen 's avonds. Hele simpele en snelle oplossing.

Jade, 09-02-2016 07:44 #11
Ik heb al 2 maanden pijn in mijn rechter bovenbeen in de ochtend. Als ik 's morgens wakker word kan ik niet op mijn rechter been staan, dit doet erg veel pijn. In de loop van de dag word de pijn minder en kan ik weer normaal lopen. Soms heb ik dit alleen kort als ik op ben gestaan, maar ik heb het ook wel eens de hele dag gehad. Het voelt echt als spierpijn of een verkrampte spier. De plek verschilt. Soms is dit in mijn hele bovenbeen, soms meer in mijn heup en lies en nu zit het meer in mijn kont.

Karin, 17-12-2015 08:30 #10
Ik heb al ruim een half jaar last van pijnlijke/zware kuiten. Het begon mei 2014 toen heb ik het ongeveer 1,5 maand gehad en nu heb ik het weer sinds mei 2015. eerst dacht ik dat het misschien aan de overgang Van lente naar zomer lag maar dat is dus niet zo want heb het nu al 7 maanden. Het is vooral als ik s ochtends wakker wordt en en bed lig dan voelt het net alsof ik de hele dag gelopen heb. Ik ben al bij de huisarts geweest maar daar werd niks gevonden bloeddruk was goed, heb bloedgeprikt op allerlei dingen was ook allemaal goed. Ook haar verbaasde het aangezien ik vrij gezonde levensstijl heb niet roken, ik eet fruit, ik loop tenminste eenmaal per week hard. Ook heb ik al dingen geprobeerd zoals met een kussen onder m'n benen slapen zodat ze wat hoger liggen maar ook dat helpt niet. Reactie infoteur, 18-12-2015
Beste Karin,

Een zwaar, pijnlijk gevoel in de kuiten kan met tal van oorzaken te maken hebben, en het is vaak inderdaad niet makkelijk om de precieze oorzaak te bepalen. Een gezonde levensstijl en een goede bloedanalyse maken de kans op ziekten sowieso al een heel stuk kleiner. Mogelijk kan het om een spierprobleem gaan, of een probleem met de bloedcirculatie. Wat je bijvoorbeeld kan proberen is het dragen van een compressiekous, en dit niet alleen bij je normale activiteiten maar ook bij het sporten. Deze kousen die de bloedsomloop stimuleren hebben al bij veel mensen klachten van zware benen kunnen helpen. Doordat het bloed beter circuleert geraken je spieren ook minder snel verzuurd en worden je benen minder snel moe. Hierdoor kan de kans op zware kuiten een heel stuk kleiner worden.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Nico, 13-11-2015 17:00 #9
Ik heb eigenaardig genoeg alleen pijn in mijn benen als ik zit of lig of als ik voorover buk. De pijn is te vergelijken met verzuurde of te ver gestrekte spieren. Ik kan zonder problemen bewegen, werken (horeca) en zelfs sporten. Maar zodra ik ga zitten en zeker als ik ga liggen komt de pijn opzetten. Maakt een goede nachtrust erg moeilijk. De plek verschilt van bil tot kuit, linker en rechter been, en af en toe zelfs bovenrug en schouders. mijn onderrug is al een tijd gevoelig, maar niet zo erg dat het problemen oplevert, (tot nu toe). Ik heb dit vaker gehad in heel lichte vorm en nooit lang achter elkaar. Maar nu…

Ik zelf dacht aan een hernia, maar mijn dokter zegt dat het dat niet is vanwege andere symptomen die ikniet heb. Tintelende ledematen bv. Maar wat het dan wel is kon ie ook iet zeggen. Par pijnstillers en hgaat wel over… Nou, niet dus.

Klinkt dit iemand bekend in de oren? Reactie infoteur, 14-11-2015
Beste Nico,

De pijn in de benen die je beschrijft is blijkbaar heel erg "reizend" en gaat van de kuiten naar de rug en de schouders. Als het geen hernia is dan kan er misschien een zenuwprobleem of een spieraandoening aan de basis liggen van de pijn. Een uitgebreid onderzoek bij een gespecialiseerd arts kan mogelijk opheldering brengen. Daarbij worden alle ledematen aan een uitgebreid mobiliteitsonderzoek onderworpen en wordt eventueel een bloedanalyse gedaan.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ramon, 22-08-2015 11:34 #8
Ik heb al meer dan een half jaar pijn in mijn kuiten kramp in mijn voeten en in plekken van mijn benen. Ik kan niet meer verder lopen dan een paar honderd meter en dan moet ik direct mijn benen hoog leggen vanwege de niet dragelijke pijn. Ik kan dan ook echt niet meer verder lopen en mijn benen zijn heel dik en warm en vol pijn. Wat kan ik ik hiermee en wat is het? Vroeger liep ik met gemak 10/20/30/km, maar ik kan nu dus nog maar een paar honderd meter lopen? Graag suggesties alsjeblieft, mvg ramon Reactie infoteur, 22-08-2015
Beste Ramon,

De symptomen die je beschrijft lijken mij vrij ernstig. Gezwollen benen die warm aanvoelen en pijnlijk zijn: dit zijn alarmsignalen waarmee je best naar een arts gaat. Benen kunnen bijvoorbeeld dik worden omdat er een probleem is met de bloedcirculatie. Dit kan optreden doordat de aders het bloed niet meer voldoende naar boven stuwen. Mogelijk werken de aderkleppen niet voldoende waardoor je voortdurend de behoefte hebt om de benen omhoog te leggen omdat ze snel dik worden. Aangeraden is om niet lang te wachten met het vragen van medisch advies.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Bosch, 01-05-2015 12:10 #7
Mijn dochter van 14zit sinds jl nov aan de prikpil vanwege overmatig mnd bloedverlies. Sinds ongeveer die tijd heeft ze enorme krampen en zeer pijnlijke/branderige bovenbenen, dat ze er soms helemaal niet op kan staan. Laat staan fietsen wat ze elke dag zo'n 10km moet doen om op school te komen.
Ook is volgens een natuurarts, wat niet erkend wordt door HA, een enorm te kort aan rode bloedcellen, en wat ze heeft zit amper ijzer in…
Komt dit vaker voor en wat kan je er tegen doen behalve stoppen en gewone pil nemen?(die ze geheid regelmatig gaat vergeten)

Lodewijk van Nispen, 24-10-2014 18:02 #6
Goeden dag, ik heb al ruim 2,5 jaar wisselend pijn in mijn onderbenen en voeten. S-morgens bij t opstaan heel veel pijn in mijn voeten, ik kan bijna niet lopen. Na 1 - 2 min pijn bijna weg. Af en toe overdag last van, en s-avonds regelmatig pijn, ook s-nachts. Bloeddruk in beide benen gelijk aan bloeddruk in de armen, magnesium slikken helpt niet, rusten of veel bewegen helpt niet. De dokter weet t ook niet, die snapt t helemaal niet. Maar t is erg lastig, wie heeft een idee om mij een tip te geven. Ik ben een man en 64 jaar. Reactie infoteur, 25-10-2014
Hallo meneer van Nispen,

Pijn in de benen kan met tal van oorzaken te maken hebben. Als de bloeddruk niet het probleem is, kan er aan andere dingen gedacht worden, bijvoorbeeld de bloedcirculatie, een probleem met de aders in de benen of voeten, enz… Als u er vooral 's ochtends last van heeft (na de slaap) kan er gedacht worden in de richting van immobiliteit als oorzaak. Eventueel kan een "second opinion" van een andere dokter meer helderheid brengen over uw pijn in de benen.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Annie, 29-07-2014 10:41 #5
Ik heb brandende benen met uitstraling in de voeten. Het is geen kramp, maar echt pijn. De voeten lijken wel in de brand te staan. Ik loop iedere nacht in de kamer omdat ik vanwege de pijn niet kan slapen. Overdag is de pijn minder.

Hans, 11-06-2014 18:28 #4
Ik heb vooral 's avonds bij het zitten erg veel pijn in de achter-dijbenen.
Lijkt op spierpijn. Heb het ook bij een land autotocht. Lijkt wel of er iets afgekneld wordt in de achterbenen. Als ik ga staan of bewegen voelt het wat beter aan. Is er iemand die dezelfde ervaring heeft en weet wat dit is en wat je ertegen kunt doen? Reactie infoteur, 11-06-2014
Hallo Hans,

Als je vooral bij het zitten pijn hebt, dan kan een langdurige zitpositie in dezelfde houding aan de basis liggen. Als je te lang in dezelfde houding zit of ligt dan kan de bloedcirculatie belemmerd worden. Op die manier kan in het slechtste geval een aderontsteking of trombose ontstaan, wat natuurlijk vermeden moet worden. Je kan dit vermijden door je benen regelmatig te strekken en zowel de kuitspieren als de voetspieren regelmatig te bewegen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Chantal, 27-05-2014 09:58 #3
Sinds vanmorgen een gevoel alsof er een strakke band om me beide knieën zitten. Het gevoel wat daar uit voort komt trekt naar me benen toe. Bewegen is niet pijnlijk alleen vervelend. Wat te doen? Reactie infoteur, 27-05-2014
Hallo Chantal,

Er kunnen verschillende oorzaken zijn van je strak aanvoelende benen en knieën. De vraag is onder meer of je je spieren hebt overbelast, of je speciale inspanningen hebt gedaan, of je er regelmatig last van hebt, enz… Afhankelijk daarvan kan er een oorzaak en een respectievelijke behandeling voorgesteld worden.
Mogelijk kan de huisarts uitsluitsel brengen over het verband tussen je strakke knieën en het naar je benen uitstrekkende vervelende gevoel.
Kijk alvast ook eens hier:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/106199-pijn-aan-de-knie-mogelijke-oorzaken-van-kniepijn.html

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

André, 13-05-2014 10:44 #2
Elke nacht pijn in de onderbenen. Vaak midden in de nacht het bed uit. Na een paracetamol kon ik weer slapen. Ik kreeg een tip om een magnesiumtablet (drogist) voor het slapen te nemen. Dit doe ik nu al meer dan twee maanden. Het hielp van de ene nacht op de andere. Word niet meer wakker van de pijn en slaap heerlijk door. Sindsdien nooit meer last gehad. Had ik dit maar eerder geweten. Reactie infoteur, 14-05-2014
Hallo André,

Pijn in de benen kan meerdere oorzaken hebben en het is vaak moeilijk om de juiste oorzaak te achterhalen. Een van die oorzaken kan een probleem aan de spieren zijn, waartegen magnesium erg effectief kan zijn. Een tekort aan magnesium kan immers leiden tot spierpijnen. Zie ook :
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/115157-tekort-aan-magnesium-oorzaken-en-tips-bij-magnesiumtekort.html

Gelukkig is je probleem op deze manier vlug verholpen geweest.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Verbeke Liliane, 01-12-2013 23:07 #1
Bijna iedere nacht word ik wakker van pijn in mijn benen. Vooral vanaf mijn dijbeen tot aan mijn knieën. Het is een knagende pijn en ik weet niet vanwaar die komt. Ik neem al een hele tijd voltaren maar het betert niets. Weet er iemand vanwaar dit zou kunnen komen? Reactie infoteur, 02-12-2013
Hallo Liliane,

Pijn in de benen kan met meerdere oorzaken te maken hebben. Knagende pijn kan met de gewrichten te maken hebben, met de spieren of met andere problemen. Best is om eens te rade te gaan bij je arts. Na een vraagstelling kan de arts al snel een beeld krijgen van de oorzaak van de pijn in je benen.

Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zware benen
Reacties: 22
Medische informatie…
Schrijf mee!