InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer open

Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer open

Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer open Als je oren dicht of verstopt zijn kan dat heel vervelend zijn. Je kan jezelf wel goed horen, maar je moet veel moeite doen om te horen wat anderen zeggen. Je vindt dan dat de buitenwereld ver lijkt. Je kan bijvoorbeeld wanneer je moet gapen ook een druk voelen in je oren. Een dicht oor kan verschillende oorzaken hebben. Meestal is het zo dat je oor met een propje oorsmeer verstopt zit. Een andere mogelijkheid is dat je oor dicht zit door een verkoudheid. Wanneer je last hebt van dichte oren zijn er een aantal dingen die je zelf kan uitproberen om ze weer open te krijgen.

Oorzaken van een dicht oor

Bij veel mensen die last hebben van een dicht oor is dat omdat hun gehoorgang met een propje oorsmeer verstopt zit. Oorsmeer is een soort vloeistof die zich in de gehoorgang bevindt. Oorsmeer heeft als voornaamste taak om de huid van de gehoorgang te beschermen tegen onder andere stof, bacteriën, beschadiging en vocht. Meestal is er niet een specifiek oorzaak voor de verstopping met een propje oorsmeer. Soms is het wel zo dat je door het gebruik van een wattenstaafje zelf het propje in je oor duwt. Een andere mogelijke oorzaak is het overmatig peuteren of jeuken.

Verkoudheid is een oorzaak van een dicht oor dat ook vaak voorkomt. Als gevolg van een verkoudheid zal de druk worden ontregeld. Hierdoor lijkt het alsof de gehoorgang helemaal dichtklapt. Je kan het vergelijken met het dichtklappen van het oor bij het landen van een vliegtuig.

Oren met een prop oorsmeer erin weer open krijgen

Je oor laten uitspuiten bij de dokter is een simpele wijze om een dicht oor weer open te krijgen. Er wordt door de dokter of zijn assistent een spuitje gevuld met water. Daarmee spuiten ze hard in het oor dat verstopt is. Het water zal dan weer samen met het propje eruit komen.

Wie niet direct naar de dokter wil, kan thuis ook een paar dingen proberen om het oor weer open te krijgen. Een van de mogelijkheden is stomen boven heet water, waardoor de prop met behulp van het stoom losweekt. Je kan ook olijfolie in je oor druppelen om de prop zachter te maken. Iets wat ook kan helpen is soda en water mengen en het mengsel ongeveer een minuut in het oor laten zitten. Dat kan ook gedaan worden met een mengsel van zout en water. Als je geen zin hebt om deze dingen te doen kan je ook middeltjes zoals oordruppels halen bij de apotheek.

Dichte oren weer open krijgen bij verkoudheid

Als je verkouden bent is er niet veel wat je kan doen aan een dichte oor. De holtes in het hoofd zitten dan verstopt door te veel slijm. Als je verkoudheid over gaat of minder wordt, zullen de oren meestal vanzelf weer open gaan. Door neusdruppels te gebruiken of een stoombadje te nemen kan je iets sneller van je verkoudheid afkomen.

Last van druk in je oor

De druk in je oor wanneer het oor dicht zit, kan een vervelend gevoel zijn. Om die druk minder te maken kan je slikken of gapen, een kauwgum kauwen, of aan je oorlel trekken.

Uitspuiten

Gelukkig zijn er vele manieren om te proberen om dichte oren weer open te krijgen. Zelf proberen kan altijd. Maar als het echt niet lukt om je oren weer open te krijgen is de beste oplossing om toch maar naar de dokter te gaan en je oren te laten uitspuiten.
© 2013 - 2017 Hyperinfoteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hulp bij dichte orenHulp bij dichte orenDichte oren zijn erg vervelend! De buitenwereld lijkt heel ver weg, terwijl je jezelf maar al te goed kan horen. Ook kan…
Verstopt oor; oorzaak en behandelingVerstopt oor; oorzaak en behandelingEen verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem z…
Last van verstopte oren?Wellicht heeft iedereen het wel al eens meegemaakt: zo een vervelende druk in de oren. Alsof ze als het ware 'verstopt'…
Oren uitspuitenOren uitspuitenDe oren kunnen verstopt raken als gevolg van een oorsmeerprop. Een oorsmeerprop is een prop vol met kleverig of gedroogd…
Wat doe je tegen oorpijn bij het vliegenWat doe je tegen oorpijn bij het vliegenVeel mensen hebben er last van: oorpijn bij het opstijgen of landen, bij het reizen met een vliegtuig. Deze oorpijn is n…
Bronnen en referenties
  • www.md-health.com

Reageer op het artikel "Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer open"

Reacties

Peter Sattva, 05-07-2017 16:47 #9
Ik heb al meerdere malen verstopte oren gehad, hoofdzakelijk mijn linkeroor. Ik nam geen genoegen met alleen uitspuiten en ging kijken naar "oorzaken". Niet naar je gevoel luisteren was iets dat daar uitkwam en daar kon ik niet zoveel mee. Sinds ik rauwe lijnzaadolie als voedingssupplement neem, gaan mijn oren weer spontaan open, nadat ze dicht zitten. Niet één keer, bij toeval, maar al meerder keren! Sinds jaren geen spuit meer in mijn oor gehad! Het oorsmeer lijkt veel soepeler en vloeibaarder geworden. Ik was lijnzaadolie voor andere redenen gaan gebruiken, maar dit was een aangenaam neven verschijnsel!

C. Olthof, 01-07-2017 18:03 #8
Mijn oor zit dicht doordat er vocht achter zit? Wat doe je daaraan?

Monika, 23-12-2016 22:55 #7
Sedert ruim 2 manden zitten mijn oren "dicht". Ik ging mijn neus snuiten en dan voelde ik dat iets kwam in mijn oren. En het is steeds niet beter geworden. Ik probeerde uitademen met gesloten mond en mijn neus. Soms kan ik beter horen als ik mijn hoofd heel laag (knieën) heb. Meetaal voel ik druk op mijn oren. Ik hoor mijn hart kloppen in mijn linker oor. En mijn gehoor is slecht. Wat moet ik doen: nog wachten? Kan de KNO arts helpen?

Eugenie, 03-08-2016 19:15 #6
1 maand geleden had ik na een vliegreis een dicht gevoel in het oor, aangezien ik dit gevoel herkende gelijk begonnen met neusspray. 9 dagen later teruggevlogen en nog steeds aan de neusspray. Toch maar 4 dagen later naar huisarts en het was inmiddels een oorontsteking. Omdat ik al een gat in dat trommelvlies heb mocht ik geen oordruppels (behalve een soort oogzalf) en direct clamoxyl 3x per dag 1 gram gedurende 8 dagen. Problemen bleven echter dus vervolgens naar KNO arts geweest. Deze schreef hoge dosering cortisonenen voor, daar ben ik nu ook bijna mee klaar maar nog steeds geen resultaat. Ik blijf het gevoel hebben dat ik een "pusbal" achter mijn trommelvlies heb zitten die er zowel naar binnen als naar buiten niet uit kan. Uit de gehoortest van de KNO arts bleek dat het gehoor in mijn oor flink verslechterd is. Ik word langzamerhand nu echt horendol van dat volle dichte gevoel in mijn oren. In de loop van de dag gaan zelfs mijn kaken pijn doen en heb ik evenwichtsproblemen (duizelig). 's Avonds ook een koortsig gevoel. Ik heb gisteren nog zo een neusspoeling gekocht met zeezout, die ik 4 x per dag doe. Maar ik neem aan dat dit ook niet gaat helpen. Moet 11 augustus terug naar KNO arts maar ben bang dat ik het zo lang niet meer uithoud. Word hier gek van!

Maria, 23-04-2016 14:20 #5
Beste heer of mevrouw W.
Mag ik u hartelijk danken voor uw tip! Dankzij uw advies zijn mijn oren weer opengegaan. Leek me veiliger dan al die adviezen over kokend water, stoom, slaolie en doorspuiten bij de huisarts. Werkt voortreffelijk, er gaat weer een wereld open, ha, ha!

Pip, 14-12-2015 20:36 #4
Met je oor boven de damp van kokend water.

W., 08-06-2015 16:38 #3
Bij mij werkt het ook wel eens als je je neus dichtknijpt en mond dichthoud en dan hard probeer uit te ademen. Soms gaat mijn oor dan ook 'open'.

Caroline, 08-11-2014 13:42 #2
@ Koen: een afgestreken theelepel op een glas handwarm water

Koen, 31-08-2014 21:10 #1
Hoeveel zout moet je ongeveer in het water stoppen?

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 30-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!