InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen van blaasontsteking behandelen

Symptomen van blaasontsteking behandelen

Symptomen van blaasontsteking behandelen Een blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het plassen moeilijker omdat dit vaak pijnlijk en branderig gaat aanvoelen. Blaasontsteking komt vaak voor en dan vooral bij vrouwen. Deze aandoening aan de blaas en urinewegen kan erg lastig worden en bij niet genezing hiervan zelfs ernstige gevolgen geven.

Wat is een blaasontsteking?

Deze infectie aan de urinewegen wordt veroorzaakt doordat er bacteriën binnendringen in de urinebuis of blaas. Dit veroorzaakt daar irritatie en een ontsteking aan de blaaswand. De ontsteking is verantwoordelijk voor de pijn die je voelt, en de geregelde aandrang om te plassen waarbij het plassen zelf branderig gaat aanvoelen. Als deze ziekte niet wordt behandeld, kan ze erger worden en zelfs de nieren gaan aantasten wat uiteindelijk leidt tot een niercrisis.

Blaasontsteking komt, als gevolg van hun lichaamsbouw vaker voor bij vrouwen. Het verbindingskanaal tussen de blaas en de buitenkant is veel korter en rechter dan de verbinding bij de man. Bij mannen worden vooral ouderen getroffen vanwege vergroting van de prostaat waarbij de urinestroom geblokkeerd geraakt en de blaas dus niet helemaal geledigd geraakt. De kans op infecties groeien hier dan sneller.

Symptomen van een blaasontsteking

  • Pijn in de onderbuik, die erger wordt tijdens het plassen
  • Branderig gevoel tijdens het plassen
  • Geregelde aandrang om te gaan plassen, ook al is de blaas leeg
  • Onwillekeurige urineverlies
  • Pijn in de schaamstreek
  • Soms bloed in de urine, vooral aan het eind van het plassen
  • Pijn aan de nieren
  • De urine is troebel en zelfs wat etterig

Behandeling van een blaasontsteking

Als je voor het eerst een blaasontsteking hebt: laat je de diagnose best eerst bevestigen door een huisarts. Deze zal een urinemonster vragen om die te laten onderzoeken. Als de klachten herhaaldelijk blijven terugkomen zal hij je doorverwijzen naar een uroloog. De uroloog zal de blaas dan onderzoeken met een cystoscoop. Meestal wordt dan in overleg beslist om een korte antibioticakuur te nemen die specifiek bedoeld is om infecties van de urinewegen.

Vermijd het gebruik van thee, koffie, alcohol en andere zure sappen. Bessen, wortel en kruidenthee zijn gunstig om de nieren proper en zeer functioneel te doen gebruiken. Drink zeker voldoende water, dit wil zeggen om zeker minstens 1,5 liter per dag te drinken.

Zorg dat de geslachtsgemeenschap voor jezelf als je partner propertjes gebeurt. De bacteriën kunnen anders steeds blijven terugkeren telkens als je opnieuw seks hebt.

Een blaasontsteking voorkomen

  • Blijf altijd genoeg water drinken
  • Was jezelf en je partner voorafgaand aan seksueel contact
  • Ga na elk seksueel contact naar de toilet
  • Veeg jezelf voor en na de ontlasting goed af, altijd van voor naar achter om de opening van de urinebuis niet te infecteren
  • Drink Cranberrysap (veenbessensap), dit heeft een gunstige werking voor de nieren en de blaas
© 2013 - 2017 Krisdeprest, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een blaasontsteking?Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Een blaasontsteking is mak…
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
Last van een blaasontstekingLast van een blaasontstekingVeel mensen hebben wel eens last gehad van een blaasontsteking. Dit kan zeer pijnlijk worden als je er niets aan doet om…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "Symptomen van blaasontsteking behandelen"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 01-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!