InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verstopte darmen, darmverstopping, darmafsluiting of ileus

Verstopte darmen, darmverstopping, darmafsluiting of ileus

Verstopte darmen, darmverstopping, darmafsluiting of ileus Verstopte darmen, darmverstopping of darmafsluiting wordt ook wel 'ileus' genoemd. Via darmbewegingen of peristaltiek wordt het verterende voedsel continu voortgestuwd van het begin naar het einde van het maag-darmkanaal. Als de voedselpassage in de darm stilstaat, spreekt men van 'ileus'. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Bij een darmafsluiting kan het voedsel het lichaam niet als ontlasting verlaten, als gevolg waarvan er ernstige klachten ontstaan, zoals krampende, steeds heftiger worden buikpijn, een opgezette buik, misselijkheid en braken. Het braaksel gaat steeds meer lijken op poep. Zonder medisch ingrijpen is de aandoening levensbedreigend voor de patiënt. Lees hieronder meer over verstopte darmen, darmverstopping, darmafsluiting of ileus.

Verstopte darmen

Oorzaken verstopte darmen of ileus

Een darmverstopping (verstopte darmen) kent verschillende mogelijke oorzaken, welke in twee hoofdgroepen ingedeeld kunnen worden:
  • obstructie ileus of mechanische ileus;
  • paralytische of verlammingsileus.

Obstructie ileus of mechanische ileus

Hierbij is de darm verstopt vanwege een 'obstakel' of 'mechanische belemmering' die de doorgang blokkeert. Mogelijke oorzaken zijn een verdraaiing van de darm (darmkronkel of volvulus) , of het knel zitten van de darm door littekenweefsel (verklevingen) . Ook een gezwel of tumor kan leiden tot obstructie en zich uiten als een darmverstopping.

Symptomen en klachten obstructie ileus of mechanische ileus

De darm probeert bij een mechanische afsluiting met steeds grotere kracht het voedsel langs de obstructie te persen. Dit geeft aanleiding tot steeds erger wordende aanvalsgewijze, krampende buikpijn (kolieken). De darm zet steeds verder uit en er hoopt zich vocht op. Je krijgt een opgezette buik, je krijgt last van misselijkheid en je moet braken. Wat opvalt is dat het braaksel steeds donkerder van kleur wordt en steeds meer weg heeft van ontlasting. Je produceert geen winden meer en ontlasting blijft uit. Er ontstaan darmgeluiden, welke wel plastisch omschreven worden als 'gootsteengeruis'.

Paralytische of verlammingsileus

Bij deze vorm van ileus is er geen darmperistaltiek meer, hetgeen ontstaat door een heftige prikkeling van de darm, bijvoorbeeld als gevolg van een buikvliesontsteking, door het gebruik van bepaalde medicijnen of na een grote buikoperatie.

Symptomen en klachten paralytische of verlammingsileus

Bij verlammingsileus zet je buik op en heb je last van matige en constante buikpijn. Je bent misselijk en moet braken en ook bij deze vorm van ileus wordt het braaksel steeds donkerder van kleur en lijkt het steeds meer op ontlasting. Windjes blijven uit en poepen doe je ook niet meer. Er zijn geen darmbewegingen en derhalve treden er ook geen darmgeluiden op.

Diagnose ileus

Vaak wordt de diagnose gesteld op basis van de gepresenteerde klachten, waarbij een röntgenfoto de diagnose bevestigd. Soms is er aanvullend onderzoek nodig.

Behandeling ileus

Vaak is een ziekenhuisopname nodig. Je mag niets via de mond innemen en je krijgt een infuus voor de vochthuishouding. Ook wordt een maagsonde aangebracht. Hiermee wordt het overtollige darmvocht afgezogen.

Bij een paralytische ileus zal de onderliggende oorzaak behandeld moeten worden. Als het komt door bepaalde medicijnen, dan zal het gebruik worden gestaakt of verminderd.

Bij een obstructie ileus zal de oorzaak achterhaald moeten worden en is eigenlijk altijd een buikoperatie nodig om de obstructie op te heffen.

Lees verder

© 2013 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Darmafsluiting: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakDarmafsluiting: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakOp het moment dat een darm helemaal of voor een deel is afgesloten spreekt men van een darmafsluiting. Het eten kan de d…
Verstopte neus verhelpen - Natuurlijke middeltjesVerstopte neus verhelpen - Natuurlijke middeltjesEen verstopte neus wordt veroorzaakt door een ontsteking van de slijmvliezen van de neus. Dit kan komen door allergie, v…
Aandoening: BuiktyfusAandoening: BuiktyfusBuiktyfus is een levensbedreigende infectie aan de darmen. In Nederland komt er zelden buiktyfus voor. Wereldwijd zijn e…
Darmaandoeningen bij kinderenDarmaandoeningen bij kinderenWanneer er iets mis is met onze darmen, merken wij dit over het algemeen vrij snel op. Onze ontlasting vertoont dan name…
Bronnen en referenties
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijzer - 200 aandoeningen - Symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, Arnhem, 2009.

Reageer op het artikel "Verstopte darmen, darmverstopping, darmafsluiting of ileus"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in zij
Medische informatie…
Schrijf mee!