InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?

Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?

Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking? Een hartaanval is de eerste doodsoorzaak bij vrouwen en de tweede doodsoorzaak bij mannen. Een hartaanval wordt vaak verward met een ontstoken slokdarm. Kan je een hartaanval en een ontsteking van de slokdarm van elkaar onderscheiden? De symptomen herkennen kan het verschil maken tussen leven en dood.

Een hartaanval

Een hartaanval ontstaat wanneer één van de kroonslagaders verstopt raakt. Door deze verstopping krijgt een deel van het hart geen bloed en geen zuurstof meer. Wanneer de kroonslagader volledig verstopt raakt spreekt men van een groot hartinfarct. In dit geval wordt dan ook een groot deel van de hartspier bedreigd. Wanneer maar een klein deel van de kroonslagader verstopt raakt, spreekt men van een klein hartinfarct en wordt maar een klein gedeelte van de hartspier bedreigd.
Het hart heeft geen pijnvezels. Het hart heeft zenuwbanen die andere zenuwbanen kruisen van bijvoorbeeld de maag. Het hart kan je alleen melden dat er iets scheelt via die zenuwen. Je lijkt misselijk wat onpasselijk. Vandaar dat het zo moeilijk is om de symptomen van een hartaanval te onderscheiden van de symptomen van een ontstoken slokdarm.
Een hart beschadigd door een hartaanval kan niet behandeld worden. Als je pijn in de borst voelt als gevolg van een hartaanval en je denkt dat de pijn komt van de slokdarm, dan kan de hartspier afsterven door een verkeerde inschattingsfout.

Symptomen van een hartaanval
  • Hartkloppingen
  • uitstraling van de pijn naar je linkerarm
  • kortademigheid
  • benauwdheid
  • kramp in de kuit
  • druk in de borststreek
  • abnormale vermoeidheid
  • duizeligheid
  • transpiratie
  • braken

Ontsteking van de slokdarm

De slokdarm heeft een heel dun beschermlaagje. Maagzuur komt normaal gezien alleen voor in de maag. Soms kan het gebeuren dat maagzuur terugvloeit in de slokdarm. Dit kan verschillende oorzaken hebben gaande van overgewicht tot slechte leefgewoontes en genetische aanleg. Het terugvloeiend maagzuur tast de beschermlaag van de slokdarm aan. Wanneer deze beschermlaag volledig weggebrand is kan dit je last bezorgen in de borststreek. Maar dit kan behandeld worden.

Symptomen van een slokdarmontsteking
  • Drukkende of brandende pijn rondom het borstbeen die kan uitstralen naar de schouderbladen of de rug
  • maagzuur in de mond
  • Het komt voor en verergert na een maaltijd
  • Je hebt er ook last van als je gaat liggen: dan wordt het zuur niet tegengehouden en kan het in je slokdarm lopen
  • opgeblazen gevoel
  • moeilijkheden bij het slikken
  • misselijkheid
  • braken

Indien je het onderscheid niet kent tussen de symptomen van een hartaanval en de symptomen van een ontstoken slokdarm kan je een kapitale fout maken.
© 2013 - 2014 Healing, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brandend maagzuurBrandend maagzuurMaagzuur is een bekend en veelvoorkomend lichamelijk verschijnsel bij vele mensen. Als je er last van hebt kan dat echt…
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendTekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Brandend maagzuur, zuurbranden: tips, oorzaak & zwangerschapBrandend maagzuur, zuurbranden: tips, oorzaak & zwangerschapWat is brandend maagzuur? Bij reflux stroomt de inhoud van de maag terug in de slokdarm. Dit kan het slijmvlies in de sl…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?"

Reacties

A. A. Steenis, 24-10-2014 18:52 #2
Als diabeet heb ik deze fase net achter de rug, meld altijd dan ook dat je evt diabeet bent.
Het verloop van de klachten die op een hartinfarct wijzen zijn bij een diabeet duidelijk anders. Helaas heb ik met een verkeerde conclusie nog een week doorgewerkt. Een doortastend optreden van een weekeindarts van de huisartsenpost Houten heeft mijn leven gered. Ik ben direct gedotterd in het Antonius te Nieuwegein en nu herstellende. De uitermate professionele zorg van dit ziekenhuis draagt bij aan mijn herstel, evenals mijn lieve vrouw en de andere familieleden en vrienden. Conclusie is dus juiste informatie maakt het verschil!

M. Koudenburg-Beijer, 08-09-2013 13:42 #1
Pijn in de borst-geen maagzuur.
In het ziekenhuis, bij een echoscopie geconstateerde slokdarmonsteking.

Infoteur: Healing
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!