InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is de rol van cortisone bij een vollemaansgezicht?

Wat is de rol van cortisone bij een vollemaansgezicht?

Wat is de rol van cortisone bij een vollemaansgezicht? Soms valt het je wel eens op dat mensen opeens een dikker gezicht hebben gekregen, zonder dat hun lichaamsgewicht gestegen is. Dan kan er sprake zijn van een vollemaansgezicht: een opstapeling van vetweefsel in het gelaat waarbij vooral de wangen dikker worden. De oorzaak hiervan is het langdurig gebruik van het medicijn cortisone. Wat is de rol van cortisone bij het ontstaan van dit vollemaansgezicht?

Wat is een vollemaansgezicht?

Je hebt het misschien al eens aan den lijve ondervonden: het verdikken van je gezicht omwille van medicijngebruik. Bij een vollemaansgezicht gaat er zich vetweefsel in je gezicht opstapelen waardoor je wangen gaan opzwellen. Je gezicht gaat ronder worden waardoor het de vorm krijgt van een volle maan. Doordat je wangen verdikken spreekt men ook van "hamsterwangetjes". Soms is dit extra vervelend wanneer patiënten door een chronische darmziekte veel gewicht verliezen, maar tegelijkertijd toch "dikker" lijken geworden in hun gezicht.

Hoe ontstaat een vollemaansgezicht?

De oorzaak van een vollemaansgezicht is het gebruik van bepaalde medicijnen, meer bepaald cortisone. Cortisone is een sterk ontstekingsremmend medicijn dat veel neveneffecten met zich mee kan brengen, zeker na langdurig gebruik. De soorten corticosteroïden die onder meer kunnen leiden tot een vollemaansgezicht zijn Medrol en Prednison. Voor sommige patiënten is dit een dermate storend neveneffect dat ze stoppen met het gebruik van het geneesmiddel dat dit veroorzaakt.

Wat is de rol van cortisone bij een opgezwollen gezicht?

Cortisone wordt in feite al op natuurlijke wijze geproduceerd door je lichaam, meer bepaald door de bijnierschors. Dit bijnierschorshormoon zorgt voor het bestrijden van ontstekingen in je lichaam en is belangrijk voor je immuunsysteem. Als je lichaam niet voldoende op natuurlijke wijze de ontsteking kan bestrijden, dan schrijft je arts (medicinale) cortisone voor om het lichaam een extra steuntje te geven. Dit kan je ziekte effectief bestrijden maar zorgt ook voor een overproductie van cortisone. Hierdoor gaat zich vetweefsel verspreiden over je lichaam, waardoor je abnormaal dikke wangen gaat krijgen. Vandaar dus het vollemaansgezicht.

Een opgezwollen gezicht: vooral na langdurig gebruik

Een zwelling van het gelaat door cortisonegebruik zal niet meteen optreden na het nemen van het eerste pilletje. Neen, het is vooral een bijwerking die geleidelijk ontstaat na langdurige inname. Ook om andere neveneffecten te vermijden, proberen dokters alleen een langdurige behandeling met cortisone voor te schrijven als er geen andere keuze is. Er zijn immers nog veel nadelen aan dit geneesmiddel verbonden, zoals bijvoorbeeld het brozer worden van de beenderen en afname van het spiervolume.

Wat kan je doen tegen een vollemaansgezicht?

Op zich kan je niet zoveel doen tegen een opgezwollen gezicht door cortisonegebruik. Je kan eventueel je kapsel aanpassen om minder dik te lijken, maar dat is het ook zo ongeveer. Je kan de moed erin houden door je vast te houden aan de wetenschap dat het vollemaansgezicht (geleidelijk) zal verdwijnen na stopzetting van de behandeling. Onthoud wel dat een behandeling met cortisone niet bruusk mag stopgezet worden, maar via een geleidelijke verlaging van de dosis. Dit komt omdat de bijnierschors het op die manier makkelijker heeft om stilaan weer opnieuw helemaal alleen in te staan voor de natuurlijke productie van dit hormoon. Het geleidelijk stopzetten van de behandeling met cortisone wordt doorgaans gedaan via een afbouwplan opgemaakt door de arts.

Lees verder

© 2013 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.crohnsite.be/artikels/413-vollemaansgezicht
  • http://www.dokterdokter.nl/overzicht/volledig/vollemaansgezicht

Reageer op het artikel "Wat is de rol van cortisone bij een vollemaansgezicht?"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bijwerkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!