InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts Pollenbom den Pollenradar

Hooikoorts Pollenbom den Pollenradar

Hooikoorts  Pollenbom den Pollenradar Het voorjaar is een heerlijk seizoen en zowat iedereen kijkt er na de winter naar uit, behalve de mensen die lijden aan hooikoorts. Het is een vervelende aandoening waar één op de zeventien Nederlanders last van heeft. Wanneer de pollen loskomen, proesten zij de zakdoeken vol. Soms kan een hooikoortsseizoen erg vervelende worden, als er sprake is van een pollenbom door de uitgestelde lente.

Lentekriebels

De pollen van bomen, planten en gewassen komen in het voorjaar in de lucht. Ze drijven op de wind mee door het land. De reis van de pollen is een noodzakelijke op weg naar bevruchting. De pollen zijn het stuifmeel dat geproduceerd wordt door alle soorten zaadplanten. De windbestuivers maken gebruik van de wind voor verstuiving van hun stuifmeel. We treffen het soms aan op de auto of tuimelraam: een dun laagje stof. Noodzakelijk voor het voortbestaan van de soorten, lastig voor mensen met hooikoorts.

Pollenallergie

Pollenallergie is een lastige aandoening waar nog geen genezing voor gevonden is. Mensen met hooikoorts kunnen de speciale pollenradar raadplagen en daarna hun maatregelen nemen, maar meer dan verlichten van de klachten is niet mogelijk. Alleen wie op tijd zijn maatregelen neemt, kan het proesten en niezen voorkomen. Weersomstandigheden spelen een grote rol bij de mate waarin hooikoorts last hebben. Van belang zijn:
  • windkracht;
  • windrichting;
  • neerslag;
  • temperatuur.

Nederland beschikt over hooikoortsradars en hooikoortsweerberichten. De verwachting waar de pollen zich in welke mate in de lucht bevinden wordt met symbooltjes en kleurtjes aangegeven. De nog niet snotterende Nederlander kan die plaatsen zoveel mogelijk mijden. De pollenverwachting voor de komende dagen wordt ook aangegeven, zodat de hooikoortspatiënt maatregelen kan treffen. Hooikoortsverwachting zijn onder meer te volgen op Twitter en iGoogle.

Anti-stoffen

Mensen die een pollenallergie hebben maken antistoffen tegen pollen aan in neus en ogen. Om de klachten te voorkomen of te verminderen kun je:
  • een zonnebril dragen op hooikoortsdagen;
  • zo min mogelijk in de ogen wrijven;
  • wat vaseline rond de ogen wrijven;
  • een nat washandje op je ogen leggen;
  • je tegen hooikoorts wapenen.

Tips

Te genezen is hooikoorts nog niet, maar er is van alles te doen om hooikoorts zoveel mogelijk te voorkomen of een aanval te verminderen:
  • hou de hooikoortsverwachting in de gaten;
  • bescherm je ogen tegen binnendringen van de pollen;
  • hou je slaapkamer zoveel mogelijk pollenvrij door:
    • de pollen uit je haar te wassen en borstelen;
    • je kleren te wassen als je in aanraking met pollen bent geweest;
    • te douchen voor het slapen gaan;
    • je slaapkamer pollenvrij te stofzuigen;
    • het slaapkamerraam selectief te openen;
    • het beddengoed vaker te wassen.
  • hou de ramen tijdens het hooikoortsseizoen zoveel mogelijk dicht;
  • plaats antipollen horren voor de ramen die je toch open wilt zetten;
  • open ramen s ochtends vroeg of s avonds laat of na een regenbui;
  • wat voor het huis geldt, geldt ook voor de auto;
  • vermijd prikkelende stoffen zoals sigarettenrook, verf en huisstof.
  • vermijd tijdens het hooikoortsseizoen het gebruik van;
    • chloor;
    • ammoniak;
    • parfum;
    • haarlak;
    • uitlaatgassen;
    • sterk geurende planten.
  • kijk uit wat je in je tuin zet: plaats geen planten of bomen waarvan bekend is dat het pollen levert, zoals bijvoorbeeld berken.

Pollenbom

Of er veel of wat minder pollen in de lucht zitten hangt samen met het weer. De lange winter en uitgestelde lente van 2013, bijvoorbeeld, bracht een pollenbom tot ontploffing. Planten en bomen losten daardoor op hetzelfde moment, bij het stijgende temperaturen hun pollen. Na de langdurige kou staan ze als het ware op springen, zoals de berken. Die boom levert juist de pollen waar veel mensen allergisch voor zijn. Voordat de berkenpollen in de lucht zijn, zweven de pollen van hazelaar en els al op de wind mee. De droogte van de eerste maanden van 2013 maakte ook dat de pollen langer bleven zweven. Elke plant en elke boom lost de pollen op zijn eigen tijd, maar door de kou is de periode van lossen in elkaar geschoven. Allergologen voorspelden in 2013 een lente met veel hooikoorts. Ze voorspelden dat veel mensen zouden gaan snotteren en niezen en dat een grote groep in een lange periode van algehele malaise terecht zou komen. School- en werkprestaties kunnen daar onder leiden en het kan wel een half jaar duren voordat het voorbij is. Dat was 2013. Elk ander jaar maakt kans op een pollenbom als het weer er naar is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pollenallergie bij paardenPollenallergie bij paardenMisschien is het vreemd om te horen dat een paard hooikoorts kan hebben. Maar ook paarden kunnen last hebben van pollen…
Hooikoorts en pollen: wat is het en wat kun je eraan doenHet hooikoortsseizoen begint traditioneel zodra de eerste bomen beginnen te bloeien. De Els, Hazelaar en Populier zijn m…
Hooikoorts in februari en maart: kan dat?Hooikoorts in februari en maart: kan dat?Wie snel hooikoorts heeft, kan in de maand februari al zijn lol op. Dan namelijk hebben veel mensen al last van de bloei…
Bronnen en referenties
  • www.weeronline.nl
  • Leeuwarder Courant
  • www.hooikoorts.com
  • www.cbs.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.luchtwegportaal.com

Reageer op het artikel "Hooikoorts Pollenbom den Pollenradar"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 31-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!