InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dementie 傍ien tekenen en Deltaplan Dementie

Dementie 傍ien tekenen en Deltaplan Dementie

Dementie 傍ien tekenen en Deltaplan Dementie Dementie, het is een schrikbeeld voor velen, zeker als je een dementerend familielid in je midden hebt en je de kwellingen van het leven met dementie van nabij meemaakt en de aftakeling van de geestelijke vermogens van je dierbare ziet voortgaan. Gelukkig is niet elke vergeetachtigheid ook dementie. Vergeten doen we allemaal wel eens en dat wordt erger met het ouder worden.

Deltaplan

Minister Schippers (VVD) en staatssecretaris Martin van Rijn (PvdA) van Volksgezondheid besluiten in 2013 te investeren in een wetenschappelijk onderzoek naar dementie. Er wordt, ondanks de bezuinigingen, 32,5 miljoen euro voor uitgetrokken. Het wordt Deltaplan Dementie genoemd. Specialisten hopen een werkzaam medicijn te vinden. Door vergrijzing van de bevolking zal ook het aantal dementiepatiënten toenemen: één op de vijf Nederlanders krijgt last van dementieverschijnselen. De kosten voor de zorg zullen daarom schrikbarend toenemen. Dat rechtvaardigt de investering in het onderzoek.

Dementie

Dementie is niet één ziekte. Onder de term dementie vallen verschillende stoornissen waarbij de verstandelijke vermogens achteruitgaan. Het kan op jonge leeftijd voorkomen, maar over het algemeen is het een kwaal die bij ouderdom hoort. Dingen vergeten is een van de tekenen van dementie maar elke vergeetachtigheid is er niet een voorbode van. Wanneer het geheugen minder goed gaat werken spreken we van vergeetachtigheid. We vergeten dan de naam van die ene persoon, kunnen niet op de titel van een boek komen en hakkelen bij de naam van het vriendje van een kleinkind. Wie dan even een stapje terug doet, een hint krijgt of even rustig naloopt wat je uit het geheugen hoopt op te diepen, komt meestal op het woord of de naam. We weten het weer. Soms helpt het al om even terug te lopen naar de keuken, waar we eerder de naam hadden uitgesproken. Het is een vergeetachtigheid die met het ouder worden erger kan worden. Het is lastig maar er valt mee te leven. Je kunt gewoon functioneren, werken en reizen. Met dementie is dat anders.

Nieuwe informatie

Bij dementeren wordt het moeilijker nieuwe dingen te onthouden. Nieuwe informatie beklijft niet en oude informatie is moeilijk naar boven te halen, onbereikbaar of helemaal verdwenen. Bij dementie verdwijnt niet alleen de kennis van een naam, maar ook de herkenning van de persoon. De dementerende weet niet meer wie voor hem staat. Is het een geliefde of een vijand? Die onzekerheid maakt onrustig. Iemand met dementie kan zich in het dagelijkse leven niet goed meer redden en zelfs een gevaar voor zichzelf en anderen vormen.

Verzamelnaam

Onder het verzamelbegrip dementie vallen meer dan vijftig ziektes, waarbij er een geleidelijke achteruitgang van de geestelijke vermogens te constateren is.
Onder dementie vallen ondermeer:
  • Ziekte van Alzheimer;
  • Vasculaire dementie;
  • Ziekte van Pick;
  • Lewy body dementie. Alle ziektes leiden tot een geleidelijke achteruitgang van het geestelijk functioneren.

Tien tekenen

Er zijn tien symptomen die wijzen op dementie.
  1. Vergeetachtigheid
  2. Problemen met dagelijkse dingen
  3. Husselen tijd en plaats
  4. Problemen met taal
  5. Spullen kwijtraken
  6. Slechter wordend beoordelingsvermogen
  7. Terugtrekken uit sociale activiteiten
  8. Gedragsveranderingen
  9. Onrust
  10. Problemen met het zien

Vergeetachtigheid

Vergeten van nieuwe dingen is het meest voorkomende signaal dat er iets niet in orde is. Ook het vergeten van belangrijke data en gebeurtenissen kunnen een teken van dementie zijn.

Problemen met dagelijkse dingen

Als de dagelijkse handelingen, de dingen die gewoon zijn, problematisch gaan, is dat een teken. Als bijvoorbeeld iets heel gewoons als het koffiezetten niet meer lukt, dan kan dat een signaal van dementie zijn.

Husselen van tijd en plaats

De beginnende dementerende vergist zich steeds vaker in plaats en tijd. Hij weet steeds vaker niet meer welke dag het is en verliest besef van tijd. Ook weet hij steeds vaker niet hoe hij op een plaats terecht is gekomen.

Problemen met taal

Het volgen van een gesprek kan steeds moeilijker worden. Herhalingen komen voor en eenvoudige woorden willen maar niet boven komen. Dingen worden niet meer benoemd omdat het woord ervoor niet meer gevonden kan worden. Praten wordt moeizamer.

Spullen kwijtraken

Een dementerende kan spullen op niet-gebruikelijke plekken neerleggen en ze vervolgens niet meer terugvinden. Spullen raken kwijt.

Slechter wordend beoordelingsvermogen

Situaties kunnen steeds slechter worden ingeschat. Het komt voor dat een dementerende hierdoor grote sommen geld uitgeeft zonder te weten wat hij doet. Boodschappen doen wordt problematisch.

Terugtrekken uit sociale activiteiten

Een dementerende kan steeds minder goed uit de voeten bij sociale activiteiten, waardoor hij zich terugtrekt en steeds minder gaat ondernemen.

Gedragsveranderingen

Het gedrag en karakter van de dementerende kan veranderen. De stemming kan plotseling wisselen en hij kan verward en achterdochtig worden. Angst en depressie komen ook voor. De dementerende wordt anders dan hij was.

Onrust

Dementie brengt vaak onrust bij de dementerende teweeg, dat zich uit in een doorlopende zoektocht naar iets of wandelen zonder ophouden. Het waak-slaap-ritme wordt erdoor verstoord.

Problemen met het zien

Wat de ogen zien kunnen de hersenen van een dementerende steeds minder goed verwerken. Het zicht wordt minder en schatten van afstanden moeilijker.

Alzheimer Nederland

Alzheimer Nederland vraagt sinds 1984 aandacht voor dementie. Ze doen dat via:
  • een website;
  • voorlichting;
  • wetenschappelijk onderzoek;
  • collecteweek;
  • ondersteuning aan mensen met dementie en hun naasten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Alzheimer: verschil met andere vormen van dementieHet is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zie…
Werk met dementerenden in gezondheidszorg: maatwerk! Waarom?Werk met dementerenden in gezondheidszorg: maatwerk! Waarom?Mensen met dementie hebben behoefte aan maatwerk van medewerkers in de gezondheidszorg. Waarom? Ieder mens heeft een and…
Bronnen en referenties
  • www.alzheimer-nederland.nl
  • www.thuisarts.nl
  • www.hersenstichting.nl
  • De Volkskrant
  • www.tiensignalen.nl

Reageer op het artikel "Dementie 傍ien tekenen en Deltaplan Dementie"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-01-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!