InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nachtelijk plassen: oorzaken, behandeling en tips

Nachtelijk plassen: oorzaken, behandeling en tips

Nachtelijk plassen: oorzaken, behandeling en tips 's Nachts vaak moeten opstaan om te gaan plassen: is dat normaal? Dat vragen veel mensen zich af die vaak wakker worden om te urineren. Een nachtelijk toiletbezoek kan je slaap erg verstoren waardoor je 's ochtends minder uitgerust bent. Men gaat ervan uit dat er zich een probleem stelt als je twee of meer keer per nacht wakker wordt om te urineren. Nachtelijk plassen kan met tal van dingen te maken hebben en dient naargelang de oorzaak behandeld te worden. Eventueel kunnen supplementen met melatonine je helpen om rustiger te slapen waardoor de kans op nachtelijk plassen verkleint. Wat zijn de oorzaken van het veel nachtelijk moeten plassen en wat kan je doen om die vervelende nachtelijke toiletbezoeken te voorkomen?

Nachtelijk plassen

Het is iets waar veel mensen mee zitten, maar waar niet zoveel over gepraat wordt: het regelmatig moeten urineren tijdens de nacht. Vooral het 's nachts vaak moeten opstaan om naar het toilet te gaan is erg vervelend en frustrerend. Je nachtrust wordt erdoor verstoord en je slaapritme gaat eronder lijden waardoor je overdag minder uitgerust bent. 's Nachts moeten opstaan om te gaan plassen is een verschijnsel dat toeneemt naarmate de leeftijd vordert en ook wel nycturie wordt genoemd. Zowel mannen als vrouwen hebben er last van.

Vaak plassen 's nachts

Nycturie komt bij tien percent van de mensen tussen de 35 en de 45 jaar voor, en op latere leeftijd stijgen deze cijfers gestaag. Soms kan het zijn dat je gaat plassen omdat je wakker wordt, en andersom kan het ook zijn dat je wakker wordt omdat je moet gaan plassen. Oorzaak en gevolg duidelijk onderscheiden is hier dus erg belangrijk. In de medische wereld gaat men ervan uit dat er zich een probleem stelt wanneer je twee of meer keer per nacht moet opstaan om te gaan plassen.

Nachtelijk plassen: oorzaken

's Nachts vaak naar het toilet moeten kan zowel psychologische als lichamelijke oorzaken hebben. Bij een psychologische oorzaak is het vaak zo dat men niet goed weet waarom men wakker wordt en daarom maar naar het toilet gaat in de hoop daarna de slaap weer te kunnen vatten. Je gaat met andere woorden naar het toilet omdat je denkt dat je anders niet opnieuw in slaap kan geraken. Fysieke oorzaken hebben doorgaans te maken met problemen van de urinewegen zoals een blaasontsteking of prostaatproblemen.

Psychologische oorzaken

  • onrustige slaap
  • stress: piekeren en nadenken
  • angst en depressie

Lichamelijke oorzaken

  • nierfalen
  • suikerziekte
  • overactieve blaas
  • interstitiële cystitis
  • gezwollen benen
  • congestief hartfalen
  • slaapapneusyndroom
  • vergroting van de prostaat
  • infectie van de urinewegen
  • zwakke bekkenbodemspieren

Andere oorzaken

Andere factoren die aan de basis kunnen liggen van het vaak nachtelijk moeten plassen zijn onder meer het overmatig gebruik van dranken. Hiertoe kunnen koffie, alcohol, water en andere dranken gerekend worden. Logischerwijze zal je meer moeten urineren als je meer vocht opneemt kort vóórdat je gaat slapen. Veel drinken in de avond leidt tot veel urineren in de nacht.

Tips tegen nachtelijk plassen

  • vermijd nachtelijke stress
  • oefen je bekkenbodemspieren
  • zorg voor een kwaliteitsvolle nachtrust
  • drink niet teveel 's avonds vóórdat je gaat slapen
  • laat een arts uitzoeken of het om een psychologische of lichamelijke oorzaak gaat

Behandeling nachtelijk plassen

Fysieke oorzaken

Urinewegen
Als de oorzaak van het vaak moeten plassen tijdens de nacht duidelijk is geworden, dan kan er opgetreden worden om deze oorzaak weg te nemen. Bij een blaasontsteking zal bijvoorbeeld na verloop van tijd verbetering van de klachten optreden wanneer de ontsteking haar einde nadert. Aanvullend kan je voedingssupplementen voor blaas en nieren nemen, wat trouwens ook nuttig is ter preventie van problemen aan de urinewegen.

Prostaat
Ligt nachtelijk plassen aan prostaatproblemen, dan kan gedacht worden aan supplementen ter bevordering van de gezondheid van de prostaat. Deze maken de prostaat gezonder waardoor de kans dat je 's nachts moet opstaan kleiner wordt.

Beter slapen

In het algemeen is het aangeraden om vooral te streven naar een goede, diepe slaap. Eventueel kan je hiertoe slaaptabletten met melatonine nemen; daardoor val je sneller in slaap en zal je beter kunnen doorslapen. Zeker bij een onzekere oorzaak van het nachtelijk plassen (psychologisch? piekeren? stress?) kunnen deze slaaptabletten nuttig zijn. De kans dat je zal moeten opstaan om naar het toilet te gaan zal hierdoor verkleinen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Vaak plassen: man/vrouw en veel plassen 's nachts of overdagVaak plassen: man/vrouw en veel plassen 's nachts of overdagVaak plassen, wat zijn de mogelijke oorzaken vaak plassen vrouw en man? Moet je de hele tijd naar het toilet om te plass…
Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen kan samengaan met een branderig, stekend gevoel dat erg hinderlijk is. Plasklachten bij de man kunn…
Prostaatproblemen? Zittend plassen is beter!Er wordt gesuggereerd dat het uitmaakt hoe je je lichaam houdt tijdens het plassen. De ene houding is namelijk 'urodynam…
Benigne prostaathypertrofie, BPH, vergrote prostaatVeel mannen hebben er last van, plasklachten door een goedaardige vergroting van de prostaat. Hoe ouder de man is, hoe m…
Bronnen en referenties
  • http://www.prettyhealthy.nl/vaak-plassen-waarom-zo-vaak-naar-het-toilet/
  • http://www.allesoverurologie.nl/mannen/plasproblemen
  • http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/8dad24804b82e1c087799f10e41501c8/nachtelijk+plassen.pdf?MOD=AJPERES
  • http://www.gezondenzo.net/snachts-plassen-tips-s-nachts-minder-vaak-plassen/ (bronnen geraadpleegd op 04/03/2016).

Reageer op het artikel "Nachtelijk plassen: oorzaken, behandeling en tips"

Reacties

Juul, 28-08-2016 09:31 #6
Ik ga doordeweeks om 22.00 naar bed met het doel om dan om 23.00 te slapen zodat ik voldoende slaap krijg. Probleem is dat ik meestal nog tot 23.30/0.00 mijn bed uit blijf gaan om te plassen, meestal is dit vrij weinig. Eerst stelde ik mijzelf de regel op om na 20.00 uur niks meer te drinken, dit is inmiddels verschoven naar 19.00, maar nog steeds kan ik niet om 22.00 gaan liggen en in slaap vallen. Overdag drink ik vrij veel, ten minste 2 liter, ik plas dan ook regelmatig, maar dat is vrij logisch. Wat kan ik hieraan doen? Ik moet redelijk op tijd opstaan en ik heb het idee hierdoor te weinig te slapen.

J., 11-01-2016 06:11 #5
Het is en blijft vervelend om er 's nachts uit te moeten maar ik heb de luier ontdekt. Het zit lekker zacht en neemt perfect op het is ook nog eens lekker warm en daarna weer gewoon heerlijk droog verder slapen.

Marianne Schouten, 30-10-2015 06:52 #4
Ik ga meestal tussen 22:00 en 22:30 naar bed door de weeks. En dan moet ik er regelmatig uit om te plassen. Twee keer is standaard, maar pas geleden 3 of 4 keer. Ik slaap voor mijn gevoel tekort. Wat kan ik hier aan doen? Je voelt je eigen moe en slaperig. Ik probeer overdag niet te slapen want dan slaap ik s'nachts helemaal niet. Met vriendelijke groet Marianne Schouten. Reactie infoteur, 30-10-2015
Hallo Marianne,

Als je het gevoel hebt dat je te weinig slaapt dan is er inderdaad sprake van een slaaptekort. Zeker als je je overdag moe voelt. Wat je kan doen tegen dit nachtelijk plassen is om eventueel op een later tijdstip te gaan slapen, en de uren voordat je naar bed gaat weinig of niks te drinken. Eventueel kan je een voedingssupplement met melatonine nemen waardoor je beter en ook dieper kan slapen. Hierdoor verklein je de kans dat je 's nachts wakker wordt om te gaan plassen.

Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Hans, 22-10-2014 15:12 #3
Tip

Ook ik moest er altijd 1 of 2 keer per nacht uit om te plassen, bijzonder vervelend om uit je slaap te moeten komen. Sinds 'n jaar heb ik de Uribag op m'n nachtkastje liggen en hoef ik er niet meer uit, doe even m'n plasje leg deze naast m'n bed en weer lekker verder slapen. Heb deze ook mee op vakantie in de camper kan zo in bed s nachts plassen
zonder de andere mensen uit hun slaap te houden.
Voor de oudere mannen onder ons is dit eigenlijk een must ( ik kan in ieder geval niet meer zonder ) om ongestoord verder te slapen.

Dit is een Nederlands product en heeft er geloof ik een uitvindersprijs mee gewonnen ( en terecht )

Groet Hans

Anoniem, 25-09-2013 20:00 #2
Ik moet vaak naar het toilet en ook in de nacht, ik denk soms dat als ik seks heb gehad, alleen of met anderen dat ik nog veel vaker moet? Mijn vraag is waar zou dit door kunnen komen?
Ik mijn lichaam laten testen en er kwam niks van prostaatproblemen uit voort maar toch blijf ik vooral met deze vraag zitten, hopelijk heeft u een antwoord en tip! Reactie infoteur, 26-09-2013
Hallo,

Het gevoel dat je 's nachts moet gaan plassen kan te maken hebben met de seksuele handelingen vooraf. Na het ejaculeren kan de man een gevoel in de penis hebben dat hij moet gaan plassen. Dit gevoel ontstaat door achterblijvende zaadcellen die zich in de urinebuis ophouden. Hierdoor ga je wakker worden en denken dat je moet gaan plassen. Om te testen of dit het geval is kan je kijken of er een verschil is tussen een nacht met seks en een nacht zonder seks.
Daarnaast kan er ook een andere reden spelen: het vrij veel drinken kort voordat je gaat slapen kan ervoor zorgen dat je 's nachts moet opstaan om te gaan plassen. Je nieren en je blaas hebben immers tijd nodig om de dranken te verwerken. Een mogelijke remedie bestaat erin om enkele uren voordat je gaat slapen weinig of niks meer te drinken. Hierdoor kan het 's nachts opstaan om te gaan plassen vermeden worden.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

C. Reincke, 10-08-2013 14:48 #1
Bij mij is avasculaire necrose vastgesteld via een MRI-scan aan de femur met veel oedeem. De orthopedisch chirurg schrijft mij rust voor en beperkt gebruik van het linkerbeen gedurende 6 - 12 weken. Daarna zal via een nieuwe scan onderzocht worden of er verbetering is.
Nu wordt ik 's nachts vaker dan normaal (dwz. 5 a 6 keer per nacht) wakker om te plassen. Via de fysiotherapeut hoorde ik dat dit waarschijnlijk een gevolg is van afvoer van afvalstoffen, betreffende het herstel van de heupkop. Ik zou graag willen weten of er ook andere oorzaken zijn van dit overmatig plassen? Ik maak me hierover zeer ongerust en zal maandag contact opnemen met de huisarts, maar wil nu alvast weten of ik me hier extra ongerust moet maken.
Gaarne Uw reactie. Reactie infoteur, 11-08-2013
Hallo C. Reincke,

Het 's nachts vaker moeten plassen zal allicht te maken hebben met de intensieve afvoer van geproduceerde afvalstoffen, zoals je fysiotherapeut zegt. Of er ook andere oorzaken mee te maken kunnen hebben is moeilijk van hieruit te bepalen.
De huisarts zal via vraagstelling aan jou wel meer te weten komen over het mogelijk verband tussen de symptomen waar je momenteel last van hebt en daarna een conclusie kunnen trekken.
Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Plasproblemen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!