InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tips

Pijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tips

Pijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tips Heb je last van een zeurende, trekkende pijn in de bovenbuik, die soms overgaat naar de linkerzij? Dan kan een probleem aan de alvleesklier de oorzaak zijn. De alvleesklier of pancreas is een belangrijk orgaan voor de afbraak van afvalstoffen in het lichaam. Behalve haar functie voor de spijsvertering speelt de alvleesklier ook een rol bij de regeling van de bloedsuikerspiegel. Pijn aan de alvleesklier kan het gevolg zijn van een ontsteking of van alvleesklierkanker. Behalve chronisch alcoholmisbruik kunnen ook andere oorzaken een rol spelen bij de ontwikkeling van pancreasproblemen. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van pancreasproblemen en welke behandeling is aangewezen?

Stekende pijn linkerzij

De alvleesklier is een orgaan dat niet zo makkelijk te situeren is in het lichaam, omdat het een beetje verborgen ligt achter de maag. De alvleesklier, ook wel pancreas genoemd, bevindt zich in de buurt van de twaalfvingerige darm, aan de linkerkant van de bovenbuik. Omdat het bepalen van de ligging van de pancreas voor de doorsnee patiënt niet zo vanzelfsprekend is, wordt een probleem aan de alvleesklier vaak ervaren als een probleem aan de maag, of "de buik" in het algemeen. Een zeurende, trekkende of stekende pijn in de linkerzij kan wijzen op een probleem aan de alvleesklier.

Functie alvleesklier

De alvleesklier of pancreas speelt een belangrijke rol in het verteren van voedsel. Het is de alvleesklier die zorgt voor de afbraak van voedingsstoffen. Bij een hoge hoeveelheid van bepaalde stoffen kan de pancreas erg zwaar onder druk staan om de afvalstoffen te verwerken, wat tot pijn kan leiden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een reactie op bepaalde medicijnen, of als gevolg van langdurig gebruik van alcohol. Voorts regelt de klier ook de bloedsuikerspiegel door middel van de productie van twee hormonen: insuline en glucagon.

Symptomen pancreasproblemen

Pijn bovenbuik
Onder meer door de ligging van de alvleesklier is het soms moeilijk om vast te stellen dat het hier daadwerkelijk om een probleem aan de pancreas gaat. Pijn aan de pancreas uit zich vooral door een zeurende pijn in de bovenbuik, die verder gaat naar de linkerkant. Pijn aan de alvleesklier kan dus gevoeld worden vanaf het middenrif tot aan de linkerzij. De pijn kan overgaan in een stekend gevoel dat erg ongemakkelijk kan aanvoelen.

Bijkomende symptomen
Bijkomende symptomen die onder meer met een aandoening aan de alvleesklier kunnen samengaan zijn oa.:
  • braken
  • diarree
  • buikpijn
  • misselijkheid

Pijn aan de alvleesklier: oorzaken

Ontsteking
Pancreasproblemen en pijn aan de alvleesklier zijn doorgaans het gevolg van een alvleesklierontsteking of pancreatitis. Deze kan veroorzaakt worden door verschillende problemen, waaronder chronisch alcoholmisbruik een van de meest gekende is.

Andere oorzaken
Andere mogelijke oorzaken van pijn aan de alvleesklier en een ontsteking van de pancreas zijn onder meer:
  • galstenen
  • genetische factoren
  • gebruik van bepaalde medicijnen
  • teveel calcium in het bloed
  • teveel ijzer in het lichaam (hemochromatose)
  • teveel vetten in het bloed (hyperlipidemie)

Behandeling pancreasproblemen: tips

Stoppen met alcohol
In de eerste plaats moet een probleem aan de alvleesklier met zekerheid kunnen gesteld worden door onderzoek van de arts. Indien de patiënt vaak alcohol gebruikt, dan moet de oplossing vooral gezocht worden in het vermijden van alcohol.

Medicijnen of operatie
Gaat het om andere oorzaken, dan zal de arts een behandeling voorschrijven met de gepaste medicatie. Voorts kan ook een operatieve ingreep of de plaatsing van een stent aanbevolen zijn om een beter afvloeien van de pancreassappen te bevorderen.

Pijnstillers
Verder zal de arts bij hevige pijn ook pijnstillers voorschrijven aan de patiënt. Pijnstillers om pijn aan de alvleesklier tegen te gaan kunnen bijvoorbeeld bestaan uit paracetamol, NSAID's (Ibuprofen, diclofenac) of codeïne. Deze pijnstillers kunnen afdoende zijn bij lichte tot middelmatige pijn. Indien deze pijnstillers niet volstaan kan er overgegaan worden tot sterkere, morfine-achtige pijnstillers zoals Fentanyl.

Supplementen pancreas
Aanvullend kunnen voedingssupplementen om de alvleesklier te ondersteunen nuttig zijn om bijkomende problemen te voorkomen. Bepaalde supplementen voor de pancreas kunnen helpen om de werking van het orgaan te bevorderen. Deze supplementen kan je nemen in combinatie met pijnstillers en de door de arts voorgeschreven medicijnen voor de pancreas.

Alvleesklierkanker

In zeer ernstige gevallen kan een aandoening van de pancreas leiden tot alvleesklierkanker. Dan zijn de klassieke behandelingen tegen kanker mogelijk, meer bepaald chirurgie, radiotherapie en chemotherapie. Alvleesklierkanker kwam erg in de belangstelling toen de wereldbekende CEO van Apple Steve Jobs overleed aan de gevolgen van deze ziekte in 2011.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
AlvleesklierkankerAlvleesklierkankerIn Nederland krijgen er ongeveer 1500 mensen per jaar te maken met alvleesklierkankerpatiënten. Deze vorm van kanker tre…
Chronische en acute alvleesklierontsteking (pancreatitis)Chronische en acute alvleesklierontsteking (pancreatitis)Chronische alvleesklierontsteking, ook wel chronische pancreatitis genoemd, en acute alvleesklierontsteking, ook wel acu…
Pancreaskanker (alvleesklierkanker), oorzaak en prognoseDe pancreas (alvleesklier) is een orgaan wat links in de buikholte ligt. De pancreas is een belangrijk orgaan in de spij…
Alvleesklierkanker: symptomen, diagnose en behandelingAlvleesklierkanker: symptomen, diagnose en behandelingAlvleesklierkanker is een zeer ernstige vorm van kanker. Jaarlijks worden ongeveer 2.200 mensen getroffen door deze ziek…
Pijn aan de alvleesklier door alvleesklieraandoeningenPijn aan de alvleesklier door alvleesklieraandoeningenWaar kan pijn aan de alvleesklier op wijzen? Pijn in de bovenbuik welke uitstraalt naar de rug, kan wijzen op een aandoe…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/132/alvleesklierontsteking.html
  • http://www.leefgelukkig.be/alvleesklier/symptomen/
  • http://www.alvleeskliervereniging.nl/ik-ben-patient/medicatie/pijnbestrijding.aspx
  • http://www.alvleesklier.eu/symptomen/
  • http://www.dokterdokter.nl/encyclopedie/13070/alvleesklier
  • http://www.alvleesklierkanker.nl/symptomen/ (bronnen geraadpleegd op 07/03/2016)

Reageer op het artikel "Pijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tips"

Reacties

Jessie, 27-04-2016 16:34 #3
Hey, ik wou eens een mening van iemand anders.
Ik zit sinds 3 weken met pijn in de rechterzij die uitstraalt naar zowel de buik als de rug. De huisdokter dacht eerst aan nierontsteking maar uit mijn urine blijkt dat zo niet te zijn. Dan dacht hij aan mijn rug en moest ik een RX ondergaan, daaruit bleek dat ik lichte scoliose heb. Hij had ook mijn bloed getrokken en daaruit kwam dat mijn waarden van de pancreas te hoog waren. Ik heb daarvoor een CT scan gedaan en daaruit blijkt dat er niks mis is met de pancreas en dat het door de medicatie komt. Maar ik heb hier zo een slecht gevoel bij en heb de indruk dat de pijn niet van de scoliose kan komen. Ik heb ook last van ademhalingsproblemen.

Miriam, 04-02-2016 14:35 #2
Hallo,
ik had een vraagje mijn neef is langer dan zes weken terug in het ziekenhuis geweest om stenen operatief te laten verwijderen uit zijn alvleesklier, nu is het zo dat hij al sinds die operatie non stop ondraaglijk veel pijn heeft, wat mijn inziens toch had moeten gaan verminderen ondertussen. Zijn artsen nemen hem (vind ik niet serieus), had dacht ik ook ergens iets gelezen dat als er complicaties zouden optreden en de pijn zo heftig is en blijft dit toch een aardig levensbedreigende situatie zou kunnen wezen of wel worden? Heeft iemand misschien info of advies? Alles welkom alvast thx
groetjes
miriam Reactie infoteur, 05-02-2016
Beste Miriam,

Pijn die na de operatie gevoeld wordt is op zich een normale reactie van het lichaam. Er is immers - letterlijk - een ingreep gebeurd in het lichaam en heel het organisme moet zich daarvan herstellen. Om deze post-operatieve pijn te behandelen schrijven artsen normaal gezien sterke pijnstillers voor om de pijn voor de patiënt te verlichten. Wanneer je neef al zes weken lang last heeft van ondraaglijke pijn dan is mogelijk de dosis of het type van de pijnstillers te licht. Een andere mogelijkheid is dat er inwendig complicaties zijn opgetreden en dat extra pijn veroorzaakt. Dat is moeilijk vast te stellen zonder medisch onderzoek, dus aangeraden is om dit te melden aan de behandelende arts. Op die manier kan je meer duidelijkheid krijgen over het al dan niet aanwezig zijn van complicaties en over de oorzaak van de pijn.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Nina, 28-03-2015 18:50 #1
Heeft er iemand een idee wat het kan zijn.
Ik heb een vervelende zeurende prikkende pijn links juist onder mijn ribben en uitstraalt naar rug. Ben daar voor naar de dokter geweest bloed laten trekken en alles was oke.
Ik voel dat dit niet oke is. Ik weet dat daar de milt, pancreas alvleesklier ligt. Heeft er iemand ook de bovenstaande symptomen gehad?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-01-2017
Gepubliceerd: 25-04-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zijpijn behandelen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!