InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Quiz voor dementen over het Koningshuis en Nederland

Quiz voor dementen over het Koningshuis en Nederland

Quiz voor dementen over het Koningshuis en Nederland Een quiz voor mensen met dementie over ons Koningshuis en Nederland kan dezelfde vragen hebben als een vraag- en antwoordspel over onze koninklijke familie en de vaderlandse geschiedenis voor senioren zonder dementie. Maar realiseer u wel dat de antwoorden die u kunt verwachten van bejaarden met bijvoorbeeld Alzheimer, hoogstwaarschijnlijk verschillen van de reacties van senioren. Immers mensen die dementeren herinneren zich een andere periode van onze 'Oranje geschiedenis' goed dan geestelijk gezonde 55 plussers. Bij ouderen met dementie is het geheugen vaak ernstig aangetast. Toch kan zo'n historische activiteit voor hen ook zinvol en plezierig zijn. Herinneringen worden opgeroepen en hun gevoel van eigenwaarde kan worden versterkt als zij een juist antwoord kunnen geven.

Historische quizzen voor mensen met dementie

Als u een vraag- en antwoordspel doet over bijvoorbeeld een historisch onderwerp als ons Koningshuis met ouderen met dementie, moet u zich goed realiseren dat de vragen andere antwoorden oproepen dan u in eerste instantie misschien verwacht. Dementerenden herinneren zich voornamelijk feiten uit hun jeugd en uit de periode dat zij net volwassen werden. Hun korte termijn geheugen wordt het eerst aangetast. Daarna hun middellangetermijngeheugen en dan pas hun lange termijn geheugen.

Voorbeeld van vragen en onverwachte antwoorden over ons Koningshuis
Dat betekent concreet dat als u vraagt ‘Wie is de koning van Nederland?’, zij verbaasd kunnen reageren met:
‘Koning? Wij hebben toch een koningin?’ En als u zou vragen: ‘Wie is onze koningin?’, zij niet antwoorden met Beatrix, maar met Juliana of zelfs met Koningin Wilhelmina! Hetzelfde geldt dan voor een vraag als: ‘Met wie was onze koningin getrouwd?’. Antwoorden kunnen dan zijn: prins Claus, prins Bernhard of zelfs prins Hendrik!

Het doel van een quiz voor mensen met bijvoorbeeld Alzheimer

Hun antwoorden zijn niet fout, maar grijpen terug op het stuk van de Nederlandse geschiedenis dat zij zich herinneren! Dat betekent dat in zo’n quiz er meerdere antwoorden mogelijk zijn en juist. Dat is prettig voor bejaarden met een ziekte die bij hen dementie heeft veroorzaakt, want zo’n activiteit gaat niet om goed en fout en om winnen, maar om het stimuleren van hun geheugen, om een prettige en zinvolle dagbesteding. Bovendien kan het bewust worden van het feit dat zij zich het nodige weten over de vaderlandse geschiedenis deze senioren in hun gevoel van eigenwaarde versterken.

Vragen over de Koninklijke familie en Nederland
  1. Wie is de Koningin/Koning van Nederland?
  2. Wat bedoelen we met de Nederlandse ‘Driekleur’?
  3. Welke kleur heeft de wimpel van onze vlag?
  4. Hoe begint ons volkslied?
  5. Wat zijn de kleuren van de Nederlandse vlag?
  6. Met wie is onze Koningin/Koning getrouwd?
  7. Hoe begint het couplet van ons volkslied dat na het 1e couplet wordt gezongen?
  8. Wanneer viert de Koningin/Koning haar/zijn verjaardag?
  9. Welke traditionele spelletjes worden gespeeld op Koninginnedag / Koningsdag?
  10. Uit welk land komt Prins Bernhard?
  11. Wat is de ‘achternaam’ van ons Koningshuis?
  12. Hoe gaat dit lied verder: ‘Oranje boven, oranje boven…’?
  13. Op welke dag / dagen mag men de vlag uitsteken?
  14. Waar ligt paleis Noordeinde?
  15. Hoe spreekt u de koningin/koning aan?

Antwoorden over het huis van Oranje en de Hollandse geschiedenis
  1. Beatrix, Juliana, Wilhelmina, Willem Alexander
  2. De Nederlandse vlag
  3. Oranje
  4. Wilhelmus van Nassouwe, ben ik, van Duitsen bloed
  5. Rood, wit, blauw
  6. Prins Claus, Prins Bernhard, Prins Hendrik, Koningin Maxima
  7. Mijn schild en de betrouwe, zijt Gij, o God mijn Heer
  8. Op 30 april, op 27 april
  9. Koekhappen, zakken lopen, touw trekken
  10. Duitsland
  11. Van Oranje (Nassau)
  12. Leve de Koningin
  13. Koninginnedag, 4 mei dodenherdenking , 5 mei Bevrijdingsdag, Prinsjesdag
  14. In Den Haag
  15. Majesteit

Aanvullende vaderlandse activiteiten voor cliënten die dementie hebben

Het is leuk om de quizvragen af te wisselen met andere bezigheden. Denk aan het laten zien van historische foto’s van onze koning (wel toelichten!), koninginnen en Nederlandse paleizen. Of het draaien van bijvoorbeeld vaderlandse liederen. Duo Karst heeft een speciale cd met uitsluitend vaderlandslievende liedjes. Ook kunt u een gesprek aan gaan over het vieren van Koninginnedag. Hoe deden bejaarden van nu dat in de tijd dat zij jong waren? Het is altijd leuk om deze ouderen te trakteren op een extra feestelijk koekje.

Lees verder

© 2013 - 2017 Ambassadrice, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelmus

Reageer op het artikel "Quiz voor dementen over het Koningshuis en Nederland"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 26-09-2016
Gepubliceerd: 03-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Dementie & Hersengymnastiek
Medische informatie…
Schrijf mee!