InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijn

Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijn

Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijn Pijn aan de teelballen kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de testikels in de meeste gevallen tijdelijk en onschuldig is, kunnen er ook ernstiger oorzaken aan de basis liggen, zoals teelbalkanker. Doordat teelbalpijn ook met andere organen verband kan houden is het vinden van de juiste oorzaak niet vanzelfsprekend. Een liesbreuk, een ontsteking aan de bijbal of het bekkenpijnsyndroom: het kan allemaal te maken hebben met zere testikels. Pijnstillers kunnen de pijnklachten voorlopig tegengaan maar bij langdurige klachten is verder onderzoek nodig, denk bijvoorbeeld aan een echografie van de balzak. Een laatste optie is de operatieve verwijdering van de testikel in geval van teelbalkanker. Wat zijn de mogelijke oorzaken van teelbalpijn en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Pijn teelbal

De teelballen, zaadballen of testikels zijn een delicaat onderdeel van het mannelijk lichaam. Bij de meeste mannen zijn de teelballen gevoelig en pijn hieraan kan dan ook erg hinderlijk zijn. Pijn in de balzak kan duiden op een ernstige aandoening, maar kan ook tijdelijk zijn. In dat geval zal de pijn na een tijdje weer voorbijgaan en is er niets ernstigs aan de hand. Voorbijgaande pijn aan het scrotum komt voor bij heelwat jonge mannen. Om aan de definitie van chronische pijn aan de testikels te kunnen voldoen, moet er minstens drie maanden sprake zijn van pijn.

Symptomen teelbalpijn

Pijn
Bij teelbalpijn kan een zeurende, kloppende of stekende pijn gevoeld worden in een van de teelballen of in de balzak (scrotum) in het algemeen. De pijn kan plotseling optreden en uitstralen naar de lies, het perineum of de onderbuik. Ook kan je last hebben van een gevoelige balzak of pijn ervaren bij het plassen. Voorts kunnen er symptomen optreden als misselijkheid, braakneigingen en een algemeen gevoel van onbehagen.

Zwelling
Bij sommige aandoeningen kan de zaadbal gaan opzwellen, rood verkleuren en warm aanvoelen. Pijn die minder acuut is, kan draaglijk zijn en na verloop van tijd weer verdwijnen. Bij een plots optredende pijn aan de teelbal, waarbij de patiënt geen koorts heeft en niet klaagt over pijn bij het plassen, zal de arts in de eerste plaats denken aan een draaiing van de teelbal (torsio testis).

Zere testikels: onderzoek

Het vinden van de juiste oorzaak van de pijn in de balzak is cruciaal om de patiënt verder te kunnen helpen. Als er bij sommige patiënten niet meteen een duidelijke oorzaak gevonden wordt, dan kan er sprake zijn van het bekkenpijnsyndroom. De arts zal op zoek gaan naar de juiste oorzaak van de teelbalpijn door middel van een grondige ondervraging van de patiënt. Eventueel kan de arts een urineanalyse, een sperma-analyse, en een echografie van de balzak laten uitvoeren.

Pijnlijke testikels: oorzaken

Testikels zelf
  • draaiing of torsie van de teelbal
  • ontsteking in de bal of bijbal
  • gevoelige teelballen
  • teelbalkanker

Andere oorzaken
  • nierstenen
  • hernia
  • liesbreuk
  • liesoperatie
  • prostaatproblemen

Behandeling teelbalpijn

Pijnstillers
Pijn aan de testikels kan behandeld worden met pijnstillers en met medicijnen. Om de pijnklachten te bestrijden kan je bijvoorbeeld beginnen met paracetamol of nurofen. Medicijnen die voorgeschreven worden hebben als doel de oorzaak van de pijn weg te nemen, zoals bijvoorbeeld antibiotica om de infectie te bestrijden.

Elektrostimulatie
Mogelijk wordt er gekozen voor elektrostimulatie (TENS) om de pijn aan de zaadballen tegen te gaan. Als dit alles niet helpt, kan er overgegaan worden tot een microchirurgische ontzenuwing van de teelbal.

Operatie
Als er sprake is van teelbalkanker, dan zullen de behandelingen die bij andere vormen van kanker gebruikt worden, ook hier van toepassing kunnen zijn, met name radiotherapie, chemotherapie en/of chirurgie. Bij een ingreep zal de door de kanker getroffen testikel verwijderd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: teelbalkankerTeelbalkanker is een redelijk zeldzame vorm van kanker, die ongeveer 4 op de 100.000 mannen treft. De kanker begint mees…
Teelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingTeelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingBij teelbaltorsie, ook wel torsio testis genoemd, is er sprake van draaiing van de teelbal/zaadbal, waardoor de bloedvaa…
Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandelingTeelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen jonger dan 35 jaar. Ongeveer 0,004% van…
Teelbaltorsie: symptomen en behandeling gedraaide teelbalTeelbaltorsie: symptomen en behandeling gedraaide teelbalTeelbaltorsie symptomen zijn plotselinge, ernstige pijn in het scrotum of balzak. Andere symptomen van een teelbaltorsie…
Niet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingNiet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingEen niet ingedaalde teelbal is een teelbal die is achtergebleven in het lieskanaal of in de buikholte. In de normale ont…
Bronnen en referenties
  • https://urologie.slingeland.nl/kenniscentrum/Ziekte-Aandoening/balzak-en-zaadbal/scrotale-pijn/22/29/95
  • http://www.goedgezond.be/2010/11/04/pijn-aan-de-teelballen/
  • http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/8dad24804b82e1c087779f10e41501c8/teelbalpijnx.pdf?MOD=AJPERES
  • http://www.teelbal.be/pijn/ (bronnen geraadpleegd op 06/10/2015).

Reageer op het artikel "Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijn"

Reacties

Dirk, 01-01-2017 20:22 #18
Even een rare vraag, als ik maar een keer in de twee weken seks heb dan krijg ik last van mijn linkerteelbal. Is dat normaal?

Vja, 10-11-2016 15:01 #17
Ik heb sinds een week ook een wat zeurende pijn net boven de teelbal / lies aan de rechterzijde. Sinds een paar dagen straalt de pijn ook uit naar de onderbuik, lage rug en zij. De klachten komen vooral rechts voor, maar gisteren had ik dezelfde klachten juist links! Ik heb er ook plasklachten bij: 's nachts 2x het bed uit om te moeten plassen, een zwakke plasstraal en moeite met het ophouden van de plas. Verder geen pijn bij plassen of bloed in urine.
Verder zijn de pijnklachten aan de teelbal/lies/onderbuik 's ochtends bijna verdwenen na een nachtje op bed liggen, maar zodra ik op sta en naar mijn werk ga, zijn de klachten binnen een uur weer aanwezig en het meest pijnlijk zo aan het eind van de dag.

Ik ben bij de huisarts geweest, deze kon zo geen abnormale dingen zien of voelen aan de buik / lies of teelbal. Ik heb urine afgegeven en afwachtend of hier wat uitkomt.

Ferry, 06-09-2016 23:30 #16
Beste,

Ik heb nu al zeker een 2 maanden last van mijn rechter bal. Hij voelt wel iets groter aan als de linker! De pijn is er eigenlijk altijd maar vaak wel draaglijk, maar tijdens inspanning lopen etc. doet het meer pijn! Ik dacht dar het wel over ging maar begin me nu toch ongerust te maken! Mvg Ferry Reactie infoteur, 08-09-2016
Beste,

De symptomen die je beschrijft lijken ernstig genoeg om even langs te gaan bij een arts. Pijn aan de rechterteelbal, het groter aanvoelen dan de linkerteelbal, verergering van de pijn bij inspanning: dit alles kan op een probleem wijzen. Vooral ook omdat de pijn aan de teelbal voortdurend aanwezig is en al twee maanden duurt is reden genoeg voor verder medisch onderzoek.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Marc, 11-08-2016 22:17 #15
Ik had vandaag plotseling een heel erge (zeer pijnlijke) sensatie in mijn linkerbal. Nog nooit heb ik dit eerder gehad, het duurde ongeveer 10 tot 15 seconden maar was heel vervelend. Wat kan dit betekenen? Als ik dit nooit gehad heb gaat er terplekke iets mis wat het veroorzaakt op dat moment.

Walter, 30-07-2016 09:05 #14
Hoi,

Ik heb pijn in mijn linker teelbal. Er zit een soort blaasje op de bijbal. Vaak overdag en 's avonds last van. 's Ochtends is de pijn er niet! Het is nu 3 dagen. Wat zou dit kunnen zijn? Kan ik nog wel seks hebben met mijn partner?

Martin, 07-07-2016 01:43 #13
Hoi,
Ik heb een "lichte" pijn aan mijn rechter bijbal. Hij is een beetje opgezwollen (ong. 2x zo groot/dik als mijn linker). Het is een zeurderige pijn. Ik heb hierbij ook vaak last van mijn onderrug en onderbuik. Ik heb dit nu af en toe een tijdje en als ik ga slapen en wakker wordt is het weg.

Martijn, 02-07-2016 18:17 #12
Ik heb al een ruime week last van een pijnlijk gevoel in mijn bal(ik heb er nog maar 1).
Deze pijn voelt alsof iemand er tegen aan schopt maar dan zonder de buikpijn.
De pijn komt en gaat maar blijft dus aanwezig.
Heb niet het idee dat de teelbal groter is dan normaal maar ik controleer dat niet elke dag dus ik kan me vergissen.

Wat kan dit zijn en moet ik me zorgen maken? Reactie infoteur, 04-07-2016
Beste Martijn,

Pijn aan de teelbal die blijft voortduren kan wijzen op meerdere oorzaken, zoals bijvoorbeeld een ontsteking. Belangrijk hierbij is ook of je last hebt van bijkomende symptomen, zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, gebrek aan energie, hoofdpijn, buikpijn, enz… Of de teelbal groter is is inderdaad niet zo makkelijk zelf te controleren en te beoordelen. Daarom is het beter om voor alle zekerheid de pijnlijke teelbal te laten onderzoeken door een arts. Alleen zo kan je meer duidelijkheid krijgen over de ernst van de zaak.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Andre, 18-05-2016 13:16 #11
Heb al vaker last gehad van pijn in de onderrug, maar nu straalt het vanuit mijn rechter balzak. Een constante zeurende pijn in de rug en onderbuik die soms heel aanwezig is. Heb pas in het ziekenhuis gelegen voor alvleesklierontsteking maar dat waren andere klachten en na het bezoek aan het ziekenhuis voor controle was alles in orde betreffende de alvleesklier. Maar ik blijf deze pijn houden. De huisarts had het over een zwevende rib maar dat is het volgens mij helemaal niet.

Robin, 13-05-2016 03:13 #10
Hallo. Ik ben vijftien jaar oud en heb 2 balletjes in beide ballen, wat kan het zijn? Het doet geen pijn maar ik kan het niet vastpakken, het flipt elke keer weg. Danku wel.

Delano, 30-03-2016 11:22 #9
Ik heb al denk ik een maand last van mijn rechterbal. Hij is ook veel groter dan de linker en doet pijn met steken naar de lies en heb de laatste tijd ook veel pijn aan me onderrug. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 31-03-2016
Beste Delano,

Pijn aan de teelbal die vrij lang duurt (in jouw geval een maand) kan te maken hebben met een ernstig probleem. Ook het feit dat hij groter is dan de linkerteelbal is mogelijk een belangrijk symptoom, tesamen met de pijn die doortrekt naar je lies en je onderrug. Het beste ga je even langs bij je arts voor verder medisch onderzoek.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Raphael, 25-02-2016 18:49 #8
Beste, sinds geruime tijd heb ik last van pijn aan beide testikels. Tijdens het wandelen of zelfs als ik neerzit voelt dit ongemakkelijk aan. Ik las in een reactie van uwentwege dat de linkerbal lager zit dan de rechterbal! Bij mij is dit omgekeerd! De rechterbal hangt veel lager! Is dit problematisch of is dit natuurlijk? Graag een reactie, mvg Raphael Reactie infoteur, 27-02-2016
Beste,

In het algemeen hangt de linkerteelbal bij de meeste mannen lichtjes lager dan de rechterteelbal. Als dit niet het geval is, hoeft dit op zich echter niet problematisch te zijn. Indien u last of pijn heeft aan de testikels is het aangeraden om voor alle zekerheid even langs te gaan bij uw arts voor verder medisch onderzoek. Dit kan duidelijkheid brengen over uw specifieke pijnklachten aan de testikels.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Bvk, 09-02-2016 00:02 #7
Ik heb al paar dagen last van mijn rechter bal. En druk echt naar de onderkant van mijn buik.
Hij is ook best veel dikker dan de linkerbal. Maar met plassen doet het niet zeer of heel moeilijk
De rechterbal is gevoeliger dan normaal. Ik heb er nooit last van gehad en sinds paar dagen wel…

Willly, 08-12-2015 17:50 #6
Ik heb al een 14 dagen pijn aan mijn rechter teelbal eerst was de pijn nog te doen en was het na een paar dagen beter maar nu doe het pijn als ik rij of zit.de teelbal is gevoelig en voel de pijn in mijn rug ik ben rug leider al vele jaren.kan dat de oorzaak zijn of is de pijn iets anders.heb bloed laten trekken en mijn water laten onderzoeken dat was allemaal in orde.gts willy ben 52 j Reactie infoteur, 09-12-2015
Beste Willy,

De pijn aan de teelbal die u beschrijft kan met tal van oorzaken te maken hebben. Ook het bekkenpijnsyndroom en rugproblemen als hernia kunnen zorgen voor uitstralende pijn naar de lies en de teelbal. Als de bloedanalyse en het urineonderzoek niks bijzonders aan het licht brachten dan kan de rug inderdaad de cruciale oorzaak van de pijn zijn. Het is aangeraden om dit verder door de arts te laten onderzoeken.

Alvast veel beterschap gewenst,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Jan, 03-12-2015 19:49 #5
Ik heb pijn aan mijn rechterteelbal en de pijn loopt door tot een irriterende pijn in mijn onderbuik en als ik hem aanraak is het ook pijnlijk.

Michiel, 25-11-2015 16:32 #4
Ik heb al een tijdje last van pijn in mijn testikel en in mijn lies soms komt mijn bal met zitten of bukken klem te zitten lijkt het wel en hij is een stuk groter dan mijn rechter bal! Wat kan dit zijn? Reactie infoteur, 26-11-2015
Beste Michiel,

Het klem zitten van de teelbal hoeft op zich geen probleem te zijn als de teelbal meteen daarna weer zijn normale plaats inneemt. De linkerteelbal zit doorgaans wat lager dan de rechterteelbal maar zou toch ongeveer dezelfde grootte moeten hebben. Als je teelbal vrij vaak klem zit en je blijft last hebben van aanhoudende pijn in de testikel, dan is het best om toch even langs te gaan bij een arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Freek, 15-11-2015 01:47 #3
Ik heb al 3 dagen pijn aan mijn linker teelbal. Tijdens het lopen voel ik een erge steek in mijn onderbuik en/of lies.

Moet ik me zorgen maken omdat het al 3 dagen duurt?

Wat kan ik tegen de pijn doen? Reactie infoteur, 15-11-2015
Beste Freek,

De pijn aan de teelbal die je beschrijft kan met tal van oorzaken te maken hebben. Misschien is er een link met het lopen, waarbij er bijvoorbeeld een spierprobleem kan zijn. Maar ook een draaiing van de teelbal is mogelijk. Het bepalen van de oorzaak van de teelbalpijn hangt ook af van eventuele bijkomende symptomen die je hebt. Voorlopig kan je een pijnstiller nemen om de pijn aan de teelbal te bestrijden, maar wanneer de pijn niet voorbijgaat is het best om verder medisch advies te vragen aan een arts.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Rudy, 05-08-2015 00:35 #2
Ik ben voor mijn leeftijd (77 jaar) redelijk fit.
Tot voor kort krijg ik pijnscheuten die naar mijn gevoel vanuit mijn teelballen komen.
Zelfonderzoek gedaan, dat van de 2 teelballen qua grote verschillen en de grootste zachter aanvoelt en pijn-gevoelig is. De pijnscheuten werden minder frequent en uiteindelijk tot nog toe niet meer teruggekomen.
Vraag: Moet ik hiervoor toch mijn huisarts raadplegen? Reactie infoteur, 06-08-2015
Beste Rudy,

Het is alvast positief dat de pijnscheuten in de teelballen na verloop van tijd zijn verdwenen. Pijn in de buurt van de teelballen kan met tal van oorzaken te maken hebben. Bovendien is het zo dat met het vorderen van de leeftijd de kans op ziektes groter wordt. Het lijkt me best om de teelbalpijn toch even te melden bij je huisarts. Deze zal door het stellen van enkele gerichte vragen vrij snel kunnen oordelen over de ernst van het probleem.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Eddy, 22-10-2014 22:13 #1
Als ik zit doet het pijn in de liesstreek, als ik recht loop dan heb ik geen pijn in de liesstreek, wat kan de oorzaak zijn? Reactie infoteur, 24-10-2014
Hallo Eddy,

Pijn in de lies kan met veel dingen te maken hebben, gaande van minder ernstige tot ernstige oorzaken. Een fysiek onderzoek door de arts kan al snel duidelijkheid brengen over de oorzaak van je liespijn.
Kijk ook eens hier :
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/114774-pijn-in-de-lies-oorzaken-behandeling-en-tips-bij-liespijn.html

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-01-2017
Gepubliceerd: 30-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannenzaken
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!