InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende handen en jeukende voeten: mogelijke oorzaken

Jeukende handen en jeukende voeten: mogelijke oorzaken

Jeukende handen en jeukende voeten: mogelijke oorzaken Jeukende handen en jeukende voeten kunnen een symptoom zijn van een huidaandoening of een andere onderliggende aandoening die behandeling nodig heeft. De beste manier om jeuk aan handen en voeten te voorkomen is een goede huidverzorging en behandeling van de eventuele onderliggende aandoening. Jeukende handen en voeten kunnen heel irritant zijn en interfereren met het uitvoeren van je dagelijkse activiteiten. Jeuk kan zeer grote invloed hebben op de kwaliteit van leven. Hardnekkige jeuk kan vervelend zijn, en constant krabben kan tot krabeffecten leiden. Ook kan jeuk je slaap danig verstoren, waardoor je overdag moe bent. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van jeukende handen en jeukende voeten. De meest voorkomende oorzaken van jeuk aan handen en voeten laten we in dit artikel de revue passeren.

Mogelijke oorzaken van jeukende handen en jeukende voeten

Huidaandoeningen

De meeste huidaandoeningen veroorzaken chronische of terugkerende jeuk. Courante huidaandoeningen die jeuk aan de handen of voeten kunnen veroorzaken zijn:

Droge huid
Droge huid wordt ook wel 'xerosis cutis' of 'xerodermie' genoemd. Vele factoren kunnen een droge huid veroorzaken, zoals veranderingen in het weer, blootstelling aan zonlicht, blootstelling aan centrale verwarming en airconditioning, slechte leefgewoonten, bepaalde aandoeningen, zeep en andere reinigingsmiddelen, en veroudering. Onder invloed van deze factoren kunnen vetten in de huidbarrière afnemen, waardoor de huid vocht verliest en uitdroogt. Dit leidt tot droogheid, schilfering, fijne lijntjes of barstjes in de huid (craquelé aspect), diepe kloven die kunnen bloeden, roodheid en flinke jeuk.

De beste manier om een ​​droge huid te behandelen is om te hydrateren met behulp van vochtinbrengende middelen en de achterliggende oorzaak weg te nemen (als dat mogelijk is). Het beste is om huidverzorgingsproducten te gebruiken die speciaal zijn ontwikkeld voor de gevoelige huid.

Psoriasis
Psoriasis is een niet-besmettelijke, chronische huidaandoening, die wordt gekenmerkt door dikke, rode en schilferige plekken op de huid. De oorzaak is onbekend, maar het kan worden gerelateerd aan disfunctie van het immuunsysteem. Het is mogelijk dat psoriasis een auto-immuunziekte is. Sommige zaken kunnen psoriasisklachten uitlokken of verergeren. De belangrijkste triggers zijn stress, infecties en bepaalde medicijnen, maar er zijn ook aanwijzingen dat hormonen, weersomstandigheden, huidbeschadigingen en alcohol en tabak een rol spelen.

In Nederland hebben ongeveer een kwart miljoen mensen psoriasis. De werkingssfeer varieert sterk: je kan last hebben van milde uitbraken, waarbij je misschien niet eens weet dat je psoriasis hebt, tot ernstige gevallen, waarbij je onder de plaques zit, verspreid over het hele lichaam.

Allergisch contacteczeem (contactallergie)
Contacteczeem is een inflammatoire huidaandoening welke het gevolg is van blootstelling aan een breed scala van mogelijke allergenen of irritantia (die in de huid een allergische reactie veroorzaken). Als gevolg van eerder huidcontact met de betreffende stof ben je allergisch geworden. Dit gebeurt niet van de ene op de andere dag. Voordat de allergie zich ontwikkelt, moet je eerst een tijdje in contact geweest zijn met die stof. Het kan gaan om weken tot zelfs jaren. Je kunt last krijgen van jeuk, rode bultjes, schilfering en vochtafscheiding (natten).

Pompholyx (blaasjeseczeem)
Pompholyx is een vorm van blaasjeseczeem, welke zich manifesteert op de de handpalmen en voetzolen en waarbij blaasjes en blaren ontstaan die kunnen jeuken of een branderig gevoel kunnen geven. In erge gevallen smelten blaren samen tot een grotere plek. Blaren die aan het genezen zijn drogen in, waarna een schilferend eczeem ontstaat. Het komt vooral voor bij mensen die jonger zijn dan 40 jaar. De precieze oorzaak van deze aandoening is nog niet bekend, maar er zijn vermoedelijk wel een aantal uitlokkende factoren, zoals bepaalde metalen (direct op de huid of in de voeding), transpireren van handen en voeten, en spanning.

Pitted keratolysis (putjeszolen)
Putjeszolen is een huidaandoening welke wordt gekenmerkt door kratervormige putjes in de huid van de voet (en soms in de handpalmen), met name op die plekken van de voet waar de druk het grootst is en (dus) de eeltlaag dik is. De oorzaak is een oppervlakkige bacteriële huidinfectie. Het komt iets vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

Voetschimmel (tinea pedis)
Voetschimmel is een veel voorkomende huidinfectie die wordt veroorzaakt door schimmels. Deze schimmels tasten de hoornlaag van de opperhuid aan, als gevolg waarvan schilfering en kloofjes tussen de tenen of jeukende blaasjes aan de voetzolen ontstaan. Het is ook mogelijk dat je last krijgt van rode en schilferende huidafwijkingen aan (vooral) de voetranden. Verder kunnen de nagels van je tenen zijn aangedaan.

Handeczeem
Veel mensen hebben last van handeczeem, een vaak chronische en moeilijk behandelbare huidaandoening. Acuut handeczeem kan zich uiten in roodheid, zwelling, bultjes en blaasjes, waarbij soms komt vocht uit de huid komt. De blaasjes drogen vervolgens in tot schilfers en korstjes, waarna de huid vervelt en de roodheid afneemt.

Medicijnen

jeuk kan ook een bijwerking zijn van bepaalde geneesmiddelen. Voorbeelden daarvan zijn opiaten/opioïden en sommige antipsychotica. Iemand kan ook allergisch zijn voor bepaalde medicatie, en last krijgen van huiduitslag of netelroos. Als je denkt dat jouw klachten voortkomen uit de medicijnen die je gebruikt, doe je er verstandig om dit met de (huis)arts te bespreken. Stop nooit op eigen houtje met het gebruik van medicijnen die je voorgeschreven hebt gekregen.

Medische aandoeningen

Aanhoudende jeuk aan handen en voeten kan een teken zijn van de ziekte van Crohn, een chronische nierziekte of bepaalde leveraandoeningen, zoals cirrose, leverkanker en hepatitis. Deze nier- en leverziekten kunnen naast allerlei andere symptomen ook jeuk veroorzaken. Jeukende handpalmen kunnen ook worden geassocieerd met schildklieraandoeningen.

Waar men vaak niet bij stilstaat is dat men last kan krijgen van eczeem, huiduitslag, huidirritatie en een jeukende huid als gevolg van een vitaminetekort. Een tekort aan vitamine B2, B3, B6 en B12 kan ervoor kunnen zorgen dat je last krijgt van jeukklachten en huidproblemen. Een vitamine D tekort kan er ook voor zorgen dat je last krijgt van jeuk.

Spanning

Recent onderzoek toont aan dat chronische stress en angst kunnen leiden tot jeukende handen en jeukende voeten en jeuk aan andere lichaamsdelen. Een hoog stressniveau kan ook leiden tot verergering van bestaande huidproblemen die gepaard gaan met jeuk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeukende huid: oorzaken & behandelingJeukende huid: oorzaken & behandelingEen jeukende huid is een van de meest voorkomende huidklachten. Vaak is er sprake van een branderig gevoel aan de huid.…
Leven met een lijmallergieLeven met een lijmallergieEen lijmallergie is een allergie die niet heel erg bekend is. Meestal kunnen huisartsen ook geen verklaring vinden voor…
Mijn ervaringen met Ginseng cremeMijn ervaringen met Ginseng cremeEczeem is een vreselijk jeukende huidaandoening, die maar moeilijk te verhelpen is. Ik zelf had er veel last van op de z…
Jeukende benen: mogelijke oorzaken van jeuk aan de benenJeukende benen: mogelijke oorzaken van jeuk aan de benenJeukende benen: mogelijke oorzaken van jeuk aan de benen. Jeuk duidt op de sensatie of prikkeling in de huid die uitlokt…
Bronnen en referenties
  • Erlandsson, S., Kollaard, S. Zorgboek psoriasis. Stichting September, Amsterdam, 2006.
  • www.md-health.com/I

Reageer op het artikel "Jeukende handen en jeukende voeten: mogelijke oorzaken"

Reactie

Olsum, 23-09-2013 23:13 #1
Ik heb sinds ongeveer 4 weken ontzettende jeuk aan mijn handen. Er is niet echt iets te zijn aan mijn handen. Pas als het erg jeukt en ik begin te krabben, worden de plekken rood en dik en er ontstaan kleine bultjes. Als mijn handen pijn doen en alles dik is, houd ik mijn handen even onder de koude kraan, dan wordt de pijn en de zwelling weer wat minder.
Mijn handen zijn nu ook erg gevoelig geworden, warmwater b.v. doet al pijn aan mijn handen. Ook mijn voeten beginnen af en toe te jeuken op dezelfde manier. Wie weet wat dit is en wat ik eraan kan doen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!