InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een harde alles overheersende echo in het hoofd: de oorzaak

Een harde alles overheersende echo in het hoofd: de oorzaak

Een harde alles overheersende echo in het hoofd: de oorzaak Het gehoor is één van de vijf oriëntatiemiddelen van ons brein zodat het lichaam optimaal en meest effectief wordt aangestuurd. Is er een bepaald geluid dan kunnen we daarop in normale omstandigheden snel en moeiteloos reageren. Toch kan er aan het gehoor een ernstig probleem ontstaan waardoor alles inwendig gaat echo-en waarbij juist lichaamsgeluiden overmatig luid aanwezig zijn. Het lijkt daardoor alsof men gek aan het worden is. Waardoor wordt deze aandoening veroorzaakt en kan er iets aan worden gedaan?

Harde echo in het hoofd

Psychische aandoening

Enerzijds kan men snel denken dat er iets met het gehoor is maar anderzijds kan men er snel van overtuigd raken dat er iets psychisch aan de hand is. Anderen horen namelijk niet wat jij hoort en dus moet het wel aan jou liggen. Op zich klopt dat maar het hoeft niet specifiek een psychische problemen te liggen. Vreemd horen met een lange nagalm kan je op het verkeerde been zetten waardoor je snel tot de conclusie komt dat er iets met je geest aan de hand is. Anderen personen horen stemmen in het hoofd en je wilt uiteraard niet dat dit een voorbode daarvan is.

Gevoel dat je gek wordt!

Geluid daar reageert het lichaam standaard op. Hoor je echter een nagalm of echo in je hoofd dan hoor je de werkelijkheid ook anders dan het feitelijk is. De galm verstoort de werkelijke informatietoevoer waardoor je wordt afgeleid. Het lijkt alsof je eigen stem kraakhelder is en zeer hard klinkt. Voor de omgeving praat je echter ontzettend zacht of onverstaanbaar. Oftewel het lijkt erop of je eigen volumeknop veel te hard is gezet. De geluiden van het eigen lichaam komen overdreven voor alsof je je eigen adem, hartslag, slikken, gapen en praten continu te hard hoort. Deze aandoening wordt uiteraard als zeer onprettig ervaren en verstoort het complete leven tezamen met goede nachtrust. Niets lijkt dus meer op wat is ooit is geweest.

Aanvullende klachten

Het kan voorkomen dat naast de hard galm met echo in het hoofd er ook suizingen voorkomen in het oor. Die suizingen kunnen dermate ernstig zijn dat je er totaal niet van kunt slapen. Het lijkt alsof de golven continu in je oren breken. Daarnaast komt het voor dat men duizelig van de aandoening wordt door de intense geluiden waarbij de haartjes in het evenwichtsorgaan in beweging komen. De combinatie van de klachten lijkt daarbij deels op ménière echter worden niet veroorzaakt door een lekkage tussen de horizontale en verticale vloeistofgevulde evenwichtsbuisjes. Waardoor wordt de aandoening veroorzaakt als het geen ménière of een psychische aandoening is?

Openstaande buis van Eustachius

In je oren zitten achter het trommelvlies onderin de oorruimte een opening welke naar de neus leidt. Deze verbinding wordt de buis van Eustachius genoemd. Het heeft tot doel om de luchtdruk aan weerszijden van het trommelvlies gelijk te houden en om opgebouwd vocht met slijm af te voeren. Gewoonlijk is deze verbinding gesloten echter bij iedere keer gapen of slikken gaat het open zodat de oorruimte in optimale conditie blijft. Zit de verbinding continu dicht dan kan het grote problemen geven, maar als de buis altijd open staat dan geeft het voorgenoemde geluidsproblemen.

Kan er wat aan worden gedaan?

Een te grote opening of minder goed werkende leiding tussen oor en neus (tuba aperta) kan tot dusver nog niet goed worden behandeld. Er zijn testen om de invloed van geluid dermate te verminderen door trommelvlies stabilisatoren toe te passen. Dit valt onder de categorie Blu-tack earpiece, echter de werkelijke invloed moet nog worden aangetoond. Een andere oplossing is de toepassing van trommelvliesbuisjes waarmee trillingen iets minder worden en geluiden worden afgezwakt (kan ook aanvullende klachten geven). Overleg met de KNO arts wat je met deze omstandigheid het beste kunt doen om de invloed van de geluidsoverlast te verminderen en om op een normale manier ermee om te kunnen gaan.

Lees verder

© 2013 - 2014 Geinformeerd, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuba_aperta
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Buis_van_Eustachius

Reageer op het artikel "Een harde alles overheersende echo in het hoofd: de oorzaak"

Infoteur: Geinformeerd
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ooraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!