InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Terugtrekkend tandvlees veroorzaakt hinderlijke tandpijn

Terugtrekkend tandvlees veroorzaakt hinderlijke tandpijn

Terugtrekkend tandvlees veroorzaakt hinderlijke tandpijn Terugtrekkend tandvlees komt vaak voor. Niet alleen bij oudere mensen, maar ook bij jonge mensen. U denkt bij tandpijn meestal eerst dat er ergens een gaatje zit en gaat naar de tandarts om het na te laten kijken, maar vaak is de betreffende tand of kies helemaal niet aangetast en krijgt u het bericht dat het om pijn gaat die veroorzaakt wordt door terugtrekkend tandvlees. Wat is daar de oorzaak van en wat kunt u er zelf aan doen?

De oorzaken van terugtrekkend tandvlees

Terugtrekkend tandvlees wordt meestal veroorzaakt door tandvleesontsteking. Daar is meer dan een oorzaak voor aan te wijzen. Ontstekingen van het tandvlees kunnen in de eerste plaats veroorzaakt worden door niet zorgvuldig en niet lang genoeg te poetsen, waardoor niet alle bacteriën verwijderd worden en de kans krijgen om ontstekingen te veroorzaken. Een tweede oorzaak is het te hard en te ruw poetsen van de tanden, waardoor het tandvlees beschadigd wordt en de bacteriën gemakkelijker door kunnen dringen in het tandvlees, met hetzelfde gevolg. Er is minder binding tussen tand en tandvlees en de wortel van de tand of kies komt bloot te liggen.

Ouderen hebben vaker last van terugtrekkend tandvlees

Een derde oorzaak ziet men vaak bij oudere mensen. Bij hen wordt immers niet alleen de huid, maar ook de rest van het lichaam slapper en minder stevig. Ook het ouder wordende tandvlees wordt minder stevig en drukt zich niet meer zo vast tegen de tand aan. De tand schuift daardoor langzaam uit het tandvlees, terwijl het tandvlees terugtrekt, omdat het niet meer vast zit aan de tand.

Ontstekingen

Ontstekingen van het tandvlees merkt u overigens niet altijd. U merkt het alleen als het tandvlees pijn doet, jeukt, of als het na het poetsen bloedt. Ook zonder deze kenmerken kunt u echter ergens een tandvleesontsteking hebben. Die ontstekingen zijn des te verraderlijker omdat u er niets van merkt, maar de ontsteking intussen wel uw tandvlees iets laat opzwellen en zo van de tand los kan halen.

Blootliggende tandhalzen

Tanden en kiezen zijn tegen koude, warmte en bacteriën beschermd door een laagje glazuur. De tandwortels hebben die bescherming echter niet. Bij terugtrekkend tandvlees komt een stukje van de tandwortel onder het tandvlees uit. Als die tandwortel in aanraking komt met koude of warme voedingsmiddelen en dranken slaan de zenuwen daarin alarm en geven pijnsignalen af. Dat is niet prettig voor degene die het treft, maar is wel een waarschuwing dat van nu af aan de tanden extra goed gepoetst moeten worden, want ook de wortel kan door bacteriën aangetast worden en gaan ontsteken. In dat geval kunt u de tand of kies sneller kwijt zijn dan uw bedoeling was.

Losse tanden

Terugtrekkend tandvlees veroorzaakt zo los zittende tanden en kiezen die na verloop van tijd kunnen gaan “wiebelen” en die u dan gewoon uit het gebit kunt trekken. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten en dus is het bij een dergelijk probleem hoog tijd iets aan het gebit te doen.

De tandpijn tegengaan

Er zijn prima tandpasta’s tegen de pijn van terugtrekkend tandvlees. Zoek een tandpasta uit die de tandhalzen beschermt tegen cariës en die tegelijk goed beschermt tegen de extra gevoeligheid van de tandwortel. Bijna elk merk tandpasta heeft daar een aparte soort voor ontwikkeld. Vaak staat er “sensitive” op de tube. Na verloop van korte tijd zult u merken dat u tijdens het warm of koud eten en drinken geen last meer hebt van tandpijn.

Goede verzorging van de tanden

Goed poetsen is daarnaast een eerste vereiste. Neem een goede tandenborstel. Die mag niet te hard zijn, maar ook niet te zacht. Vaak poetst u met een en elektrische tandenborstel nog beter dan met een gewone tandenborstel. Poets lang genoeg en zorg dat u overal komt, ook aan de achterkant van de tanden. Neem na het poetsen van de tanden een tandenstoker of flos tussen de tanden, want daar komt u met de tandenborstel immers niet helemaal tussen. Voor mensen die niet graag flossen zijn er speciale, zeer dunne tandenstokers, waarmee u met gemak tussen uw tanden kunt komen. Wees wel heel voorzichtig, zodat u door het flossen geen kleine wondjes in het tandvlees veroorzaakt.

Bloedend tandvlees

Hebt u af en toe toch bloedend tandvlees, gebruik dan een week of twee na het tandenpoetsen een spoeling met echinaforce van dokter vogel. Druppel daarvoor twintig druppels op een lepel water en spoel hiermee gedurende een paar minuten de mond goed door. U kunt dit daarna gewoon doorslikken, want echinaforce is weerstand verhogend en doet u geen kwaad. Na een week of twee zijn de bloedingen dan meestal verleden tijd.
© 2013 - 2014 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beauty: Goede verzorging van tanden en kiezenBeauty: Goede verzorging van tanden en kiezenWe weten allemaal hoe belangrijk het is het gebit goed bij te houden. Tanden en kiezen dagelijks minimaal 2x te poetsen…
Goed nieuws voor gevoelige tandenGoed nieuws voor gevoelige tandenGevoelige tanden zijn spelbrekers bij het consumeren van warme, koude en zoete lekkernijen en drankjes. Een juiste mondh…
Wat doet de mondhygiënist?Wat doet de mondhygiënist?Lekker bijten in een appel, genieten van een fris glas cola... Dit is beslist niet voor iedereen zo'n pretje. De mondhyg…
Gevoelige tanden en het belang van goede mondverzorgingWaarom worden tanden gevoelig? Als het tandvlees zich terugtrekt of het glazuur is afgesleten, kun je last krijgen van g…
Ontstoken tandvleesOntstoken tandvleesMet een goede mondhygiëne houdt je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Je voorkomt daardoor dat je geen ontstoken t…

Reageer op het artikel "Terugtrekkend tandvlees veroorzaakt hinderlijke tandpijn"

Infoteur: Cornelissens
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!