InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Horlogeglasnagels, opgezet vingerkootje: hart- en longziekte

Horlogeglasnagels, opgezet vingerkootje: hart- en longziekte

Horlogeglasnagels, opgezet vingerkootje: hart- en longziekte Opgezette kootjes aan alle vingers zorgt ervoor dat de bolling van de nagels anders wordt. Het lijkt daardoor op een horlogeglas waarbij de nagel zachter lijkt dan anders. De vingers veranderen van vorm en het resulteert in een vreemde aanblik van de handen. Hoe liggen functioneringsproblemen van verschillende organen hieraan ten grondslag en waarom is een medische check noodzakelijk?

Horlogeglansnagels

Wat zijn de symptomen?

De aandoening ziet eruit als een vergrote ronding van het vinger einde. De vingers zelf zijn dikker dan gewoonlijk waarnaast een aparte spanning op de nagels komt te staan. De nagel bolt als het ware meer dan normaal van toepassing is waarbij de nagelriem lijkt te zijn verdwenen. Bovendien lijkt het alsof de huid en nagels deels wit wegtrekken omdat er minder goede doorbloeding is. De combinatie van verbrede vingertoppen en wit bolstaande nagels geeft een typische vertoning vergelijkbaar met de verbrede pootteen van sommige kikkers. Waardoor wordt deze aandoening vermoedelijk veroorzaakt?

Waardoor wordt het veroorzaakt?

Directe aanleiding voor dikke ledematen en vingers is de mate van aan- en afvoer van bloed. Bloed heeft de eigenschap (via albumine) om vocht vast te houden en te vervoeren. Indien de balans is verstoord neemt de afvoer af. Het kan resulteren in chronische ischemie waarbij bloedvaten dicht komen te zitten zodat er plaatselijk geen bloeddoorstroming is. Voor goed functioneren moet er echter voldoende zuurstofrijk bloed worden aangevoerd. Werken de longen of het hart minder dan neemt de kans op te weinig aanvoer snel toe waardoor de ledematen gaan reageren. Er wordt vocht vastgehouden waarnaast spieren minder goed functioneren en in dit geval juist de vingers onder spanning komen te staan.

Achterliggende lichaamscondities

De omstandigheid wordt veroorzaakt door minder zuurstofrijk bloed, waarbij het lichaam de prioriteit aan andere organen en weefsels geeft. Oftewel er is veelal een ernstig probleem bij andere lichaamsdelen waardoor de ledematen minder zuurstof krijgen. Het kan worden veroorzaakt door aandoeningen aan de lever, hart en longen. Deze zijn primair verantwoordelijk voor het goed functioneren van het complete lichaam. Het zal echter meestal gecombineerd gaan met een vorm van kanker of een ernstige orgaan afwijking. Denk aan:
  • longfibrose waarbij de werking van longblaasjes (alveoli) wordt beperkt door een toenemende druk van omringend weefsel. De opnamecapaciteit van zuurstof neemt af waardoor hoge concentraties kooldioxide aanwezig zullen zijn. Versnelde vermoeidheid, weinig zuurstof hebben, invaliditeit zijn de gevolgen;
  • longkanker en hartkanker;
  • pachydermoperiostosis: dikke vingers met aanvullende botvorming of hangend ooglid;
  • ziekte van Crohn: chronische ontsteking van de maag-darm kanaal slijmvliezen (vermagering, bloedverlies);
  • tuberculose TBC.

Opgezette eerste vingerkootje

De eerste kootjes van de ledematen vormen de laatste bestemming van bloed. Indien de aanvoer door voorgaande aandoeningen is beperkt krijgt het geen zuurstofrijk bloed meer. Het betekent dat delen van het lichaam op de omstandigheid gaan reageren. Weefsel kan verstikken en gaat opzetten. Het uit zich in de vervorming van het eerste kootje van de vinger. Komt het voor dan treft het veelal alle tien de vingers zodat de horlogeglasnagels ontstaan.

Heb jij het?

Je kunt zelf snel merken of je de aandoening hebt. Plaats dezelfde vinger van linker- en rechterhand met de nagels strak tegen elkaar dan moet er in normale omstandigheden een kleine bolle ruimte ontstaan waarbij je tussen de nagels kunt doorkijken (Schamrothtest). Is die ruimte er niet dan heb je last van verminderde toevoer van zuurstofrijk bloed. Heb je verder nog geen klachten dan noopt het om je lichaam medisch te laten controleren. Er kan een ernstige mogelijk levensbedreigende aandoening aan ten grondslag liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beknelde vingers en blauwe nagelsBeknelde vingers en blauwe nagelsAls het om onze kwetsbare vingers gaat zullen weinigen (in hun kindertijd) nooit de zeer pijnlijke ervaring hebben gehad…
Bloeduitstorting onder de nagel, blauwe nagel: behandelenBloeduitstorting onder de nagel, blauwe nagel: behandelenEen bloeduitstorting onder de nagel is een opeenhoping van bloed tussen de nagel en het nagelbed. Bloed onder de nagel v…
Hoe behandelt u een blauwe nagel?Hoe behandelt u een blauwe nagel?De meeste mensen krijgen wel eens een blauwe nagel. Niet alleen aan een van de vingers, maar vaak ook aan de tenen. Een…
Hoe werkt het hart?Hoe werkt het hart?Het hart is een heel belangrijk orgaan dat wij hebben. We moeten daarom erg zuinig zijn met onze hart, want wij hebben e…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartKrant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Albumine
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ttxt/trommelstokvingers-clubbed-fingers.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Trommelstokvingers
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ptxt/pachydermoperiostosis.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Crohn

Reageer op het artikel "Horlogeglasnagels, opgezet vingerkootje: hart- en longziekte"

Infoteur: Geinformeerd
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!