InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Micropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandeling

Micropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandeling

Micropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandeling Bij een micropenis is er sprake van een kleine penis die bij een volwassen man kleiner is dan 3,8 centimeter en bij een baby kleiner dan 1,9 centimeter. Hoewel er niet altijd een duidelijke oorzaak is te vinden, is er meestal wel sprake van een afwijking, zoals een tekort aan testosteron of een afwijking in de chromosomen. Meestal treedt deze aandoening op samen met een andere aandoening. Wat zijn de oorzaken van een micropenis en wat kun je hieraan laten doen?

Wat een micropenis inhoudt

Er wordt gesproken over een micropenis (een zeer kleine penis) als deze bij een pasgeboren jongen kleiner is dan 1,9 centimeter en bij een volwassen man kleiner is dan 3,8 centimeter. Dit geldt bij een slappe penis, gemeten vanaf het schaambeen tot aan het topje waarbij de penis wordt uitgetrokken tot een maximale lengte. Dit staat ongeveer gelijk aan een penis in stijve toestand. De normaal gevormde penis is kleiner dan de normale grootte die bereikt wordt voor een kind. Deze aandoening komt bij 0,6 procent van de mannen voor.

Normale grootte penis

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde lengte van een volwassen man ongeveer 14,3 centimeter is in erectie. Toch zijn er onderlinge grote verschillen. Een stijve penis met de lengte van 11 t/m 21 centimeter is normaal. Ook zal de penislengte in een rusttoestand variëren. Zo kan een man met een kleine penis in rust een bovengemiddelde lengte bereiken in erectie. Omgekeerd kan ook voorkomen. Als een penis onder de 5 tot 10 centimeter is in erectie, spreekt men over een kleine penis. Mocht de penis nog kleiner zijn, spreekt men over een micropenis.

Oorzaak

Hoewel er niet altijd een duidelijke oorzaak wordt gevonden, zijn er vaak wel bepaalde aandoeningen waarmee een micropenis gepaard gaat, zoals een afwijking in de chromosomen, een ongevoeligheid voor het mannelijk hormoon, een gebrek aan het mannelijke hormoon testosteron of een afwijking aan het centraal zenuwstelsel. Ook kan er sprake zijn van een ontwikkelingsstoornis is het tweede en derde trimester van de groei van de embryo. Als er een afwijking is in het niveau van hormonen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de geslachtsorganen, kan dit te maken hebben met de hypofyse of hypothalamus in je hersenen.

Diagnose

Als de ouders dit op jonge leeftijd bij hun zoon ontdekken, kan er een behandeling worden opgesteld. Zo kan er bijvoorbeeld testosteron worden toegediend om de groei van de geslachtsorganen te bevorderen. Hierdoor kan er op volwassen leeftijd een normale grootte van de penis ontstaan. Mocht je er op volwassen leeftijd het vermoeden hebben dat er sprake is van een micropenis, ga dan naar de huisarts. Een specialist kan bepalen wat er precies aan de hand is en mogelijk kan er gekeken worden naar een behandeling.

Functioneren micropenis

De penis functioneert meestal gewoon waarbij de man opgewonden kan raken en een erectie kan krijgen. Verder kan het moeilijkheden geven met de geslachtsgemeenschap vanwege het kleine formaat van de penis. Toch is een bevredigende seksuele relatie gewoon mogelijk. Veel mannen hebben moeite zichzelf te accepteren en ze worden regelmatige gepest. Vooral op jongere leeftijd tijdens gezamenlijk douchen na het sporten wordt er op het formaat van de penis gelet. In sommige gevallen is er sprake van een laag aantal zaadcellen of zelfs onvruchtbaarheid.

Behandeling

Sommige mannen komen in aanmerking voor een operatieve penisvergroting. Bij deze mannen heeft een testosteronbehandeling geen zin. Tijdens de ingreep kan er huid van de onderarm worden weggenomen die gebruikt wordt om de penis te verlengen. De oorspronkelijke penis wordt aan de oppervlakte geplaatst, waardoor het gevoel zoveel mogelijk intact blijft. Vervolgens wordt er in de kunstmatige penis een urineleider en een opblaasbaar zwellichaam geplaatst zodat een erectie mogelijk wordt.

Geslachtsverandering

In het verleden werd er vaak gekozen om een jongen met een micropenis als baby te opereren, waarbij de penis volledig werd verwijderd. De uiterlijke geslachtskenmerken werden van een meisje en het kind werd opgevoed als een meisje. Later bleek dat de meeste personen erg ongelukkig waren met deze keuze op volwassen leeftijd. Het is beter om een jongen met micropenis op te voeden als jongen. Uit onderzoek blijkt dat het beter is om niet te kiezen voor een geslachtsverandering. De penisreconstructie behoort tegenwoordig steeds meer tot een reële mogelijkheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aangeboren genitale afwijkingen bij de manBij de meeste mannen zijn geen genitale afwijkingen aanwezig. Bij sommige mannen is er echter sprake van een aangeboren…
Ziekte van Peyronie: symptomen, oorzaak en behandelingZiekte van Peyronie: symptomen, oorzaak en behandelingDe Ziekte van Peyronie symptomen bestaan uit een abnormale afwijking in de vorm van de penis, waardoor die in een hoek a…
Afscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandelingAfscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandelingMen spreekt van afscheiding uit de penis wanneer heldere of troebele vloeistof uit de penis komt. Zowel de dikte als de…
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
Wat zijn erectieproblemenWat zijn erectieproblemenEen stijve penis noemen we een erectie. Soms wil de penis niet of niet helemaal stijf worden tijdens het vrijen. Dit hoe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Micropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandeling"

Reacties

Chantal, 20-05-2017 20:18 #4
Beste Johan, je hebt gewoon een kleine penis. Een micropenis is kleiner dan 3,8cm. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes Chantal

Rob, 23-02-2016 20:00 #3
Ik heb ook een giga kleine, maar mij interesseert het niet, nooit gedaan ook.

Henk, 01-08-2014 10:19 #2
Best wel klein en micro, lijkt me echt vervelend inderdaad. Mijn penis is slap altijd vrij klein. 7/8 cm maar hij is in stijve toestand "groot" met 23 cm en de meeste dames schrikken er van ghehe maar ze vinden 't fantastisch! Ben blij met m'n geheime wapen!

Johan, 13-05-2014 02:02 #1
Ik heb zelf een hele kleine penis. In stijve toestand meet hij bijna zeven centimeter. Het ergste is de schaamte die ik altijd heb gevoeld. Als volwassen man voel je je echt minderwaardig. Maar ik vraag me af of ik nu een micropenis heb of gewoon een heel klein piemeltje.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Anatomie
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!