InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?

Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?

Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn? Een klacht dat veel mensen treft is het hebben van een doof, tintelend en soms slapend of duizelig gevoel in het hoofd, het gezicht of bij de ogen. Het tintelend gevoel kan soms zo ineens opspelen. Een bijkomende klacht bij een doof of prikkelend gevoel in je gezicht is het hebben van tintelende vingers, tintelende handen of dove handen in het algemeen. Deze klachten zijn vervelend en soms ook beangstigend. Wat kan het betekenen en wat kun je doen tegen dat tintelend gevoel in je gezicht, hoofd en ledematen? Is het stress, hyperventilatie of zit er een zenuw klem?

Een slapend gevoel in mijn hoofd

Het klinkt natuurlijk heel erg raar om een slapend gevoel in je hoofd te hebben. Veel mensen bedoelen eigenlijk dat het gezicht slaapt. Het gezicht kan dan soms stram aanvoelen en is tevens ook erg gevoelig voor aanrakingen. Een raar, doof gevoel in je hoofd kan soms het gevolg zijn van een hyperventilatie. Wanneer iemand niet op een juiste manier ademhaalt kan dit een aanzet zijn tot hyperventilatie. Bij hyperventileren adem je teveel. Je lichaam ventileert (ventilatie) dan teveel (hyper). Hyperventileren is altijd een symptoom voor een onderliggende klacht of kwaal. Je moet dan denken aan een grote hoeveelheid stress, overbelasting of zelfs een paniekaanval. Deze stressoren kunnen een hyperventilatie opwekken. Wanneer men lang hyperventileert kan een slapend of doof gevoel in het hoofd opkomen. Veel mensen hebben niet door dat ze aan het hyperventileren zijn.

Licht gevoel, zweven en tintelingen

Zoals altijd zijn er meerdere oorzaken te noemen waardoor iemand een licht gevoel of een doof gevoel kan hebben in het hoofd, op het gezicht of in een bepaald gebied. Tintelingen kunnen ook veroorzaakt worden door een depressie. Mensen die in een depressieve fase zitten kunnen het gevoel hebben dat ze constant op wolken lopen. Ook het gevoel dat het hoofd te licht is hoort bij de klachten van een depressie. Een tintelend, zweverig gevoel behoort bij de aanvullende klachten. Dit gevoel gaat niet gepaard met pijn, echter is de klacht vaak zeer ernstig en erg vervelend.

Vitaminen en zwevend gevoel

Vitaminen zijn belangrijk. Niet alleen om ons tegen virussen en ander lichaamsvreemde stoffen te beschermen, ook helpen vitaminen ons een lekker en gezond gevoel te geven. Wanneer iemand onvoldoende vitaminen slikt, of wanneer iemand vitaminen niet goed opneemt in het lichaam, kan dit leiden tot vreemde klachten. Deze klachten lijken vaak op een tekort van een bepaalde stof. Sufheid, op wolken lopen en concentratieproblemen kunnen optreden wanneer iemand te weinig vitamine B12 opneemt. Deze vitamine hoort in een gezond voedingsschema, echter zijn er ook mensen die deze stof niet goed op kunnen nemen. Ze nemen wel voldoende in, maar het lichaam neemt niet genoeg op. Een ziekte die gepaard gaat met onvoldoende vitamine B12 opname is de ziekte van Addisson-Biermer. De klachten bestaan uit:
  • Sufheid
  • Concentratieproblemen
  • Doof gevoel in de voeten
  • Tintelingen en duizeligheid

Zenuwen die een doof gevoel veroorzaken

Wanneer men een doof of tintelend gevoel ervaart in het hoofd (gelaat) kan dat ook een gevolg zijn van zenuwen die niet goed zitten. Het klinkt natuurlijk een beetje vreemd dat een zenuw niet goed kan zitten. Hoe kunnen deze nou verplaatsen? Wel, zenuwen zitten door ons hele lichaam. Zenuwen zitten dus ook in het hoofd en het gezicht. Het hoofd heeft verschillende zenuwen die erg belangrijk zijn. Deze twaalf zenuwen, de craniale zenuwen, ontspringen bijna allen rechtstreeks uit de hersenen en niet zoals bijna altijd het geval is uit het ruggenmerg. De nervus trigeminus is één van de twaalf zenuwen. Deze zenuw wordt in het Nederlands de drielingzenuw genoemd en verzorgt onder andere de sensibiliteit van het gelaat. Wanneer je naar de huisarts gaat zal deze kunnen controleren op de goede werking van deze zenuw.
© 2013 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?"

Reactie

Naamnynke, 17-11-2013 19:57 #1
Hallo,

Sinds 3 jaar heb ik een zwaar gevoel in mijn hoofd, het is net alsof er een band om mijn hoofd zit en mijn kaken op slot zijn. Ik begrijp dat het psychisch kan zijn en dat het met stress te maken kan hebben. Ik voel me alles behalve prettig. Wat ik graag zou willen weten of het lichamelijke oorzaken kan hebben of het door eventueel gebruik te maken kan hebben van medicatie? Kunnen

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 18-06-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!