InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vliegangst. Hoe werkt het?

Vliegangst. Hoe werkt het?

Vliegangst. Hoe werkt het? Je droomt al jaren van een prachtig reis naar een ver oord. Lekker ontspannen op een tropisch eiland. Of je wilt zo graag je familie eens bezoeken aan de andere kant van de wereld. Er is echter een probleem: je durft niet te vliegen. Vliegangst, wat is het en wat kun je er tegen doen?

Wat is vliegangst?

Vliegangst is, zoals de naam al aangeeft, angst om te vliegen. De angst behoort tot de specifieke fobieën en wordt geschaard onder de angststoornissen. Je hebt last van vliegangst wanneer je een duidelijk overdreven of onredelijke aanhoudende angst hebt die is toe te schrijven aan het vliegen of de voorbereiding op een vlucht. Mensen die vliegangst hebben, zijn zich bewust van het feit dat hun angst overdreven of onredelijk is, maar kunnen een paniekaanval evengoed niet altijd voorkomen.

Vliegangst komt betrekkelijk vaak voor. Niet minder van 40 procent van de volwassen kampt met een vorm van vliegangst. Vaak wordt de angst om te vliegen gecombineerd met andere fobieën zoals claustrofobie, hoogtevrees of sociale angsten. Zo'n 14 procent van de volwassenen stapt niet in een vliegtuig vanwege hun angst. Vrouwen lijden overigens meer aan vliegangst dan mannen, waarbij vrouwen vooral vaker claustrofobisch zijn en angst hebben om neer te storten, terwijl mannen meer last hebben van hoogtevrees of zich niet prettig voelen bij het loslaten van de controle.

Wat kan ik doen tegen vliegangst?

Iedereen die lijdt aan vliegangst kan zelf een aantal stappen ondernemen om met een beter gevoel op te stijgen. Vooral mensen die een wat lichtere vorm van vliegangst hebben, kunnen aan de hand van een paar praktische tips al veel rustiger in de vliegtuigstoel zitten. Langzaam in- en uitademen kan al een verschil maken. Ook helpt het om wat afleiding te zoeken. Neem bijvoorbeeld een boek mee of een kruiswoordpuzzel. Zoek het juist weer niet in kalmerende middelen of medicijnen. Wanneer ze niet werken, zal je reactie alleen maar heviger worden.

Het is een goede optie om je voor de reis te laten inlichten over de techniek van het vliegtuig. Laat je gerust eens voorlichten door iemand die verstand heeft van vliegen en vliegtuigen. Zoek eens op wat turbulentie nu precies is en hoe vliegtuigen hiertegen beschermd zijn. Het vliegtuig is een kostbaar vervoersmiddel, gemaakt van de nieuwste technologieën. Natuurlijk is er bij de bouw van het toestel rekening gehouden met extremere weersomstandigheden. Tevens wordt het toestel voor een na iedere vlucht aan een inspectie onderworpen. Wanneer je een beetje begrijpt hoe een vliegtuig werkt, zullen veel twijfels al zijn weggenomen.

Professionele hulp bij vliegangst

Voor mensen die niet genoeg hebben aan een paar handvatten, is ook professionele behandeling van vliegangst mogelijk. Bij deze behandeling staat gedragstherapie of cognitieve gedragstherapie centraal. Zo leer je je geleidelijk aan over te geven aan 'het idee van vliegen'. Vaak wordt deze therapie aangevuld met ontspanningstechnieken en wordt er informatie vertrekt over luchtvaart. Deze behandeling hoeft helemaal niet lang te duren. In veel gevallen is één sessie van ongeveer 2 tot 4 uur genoeg om iemand van zijn vliegangst af te helpen. Daarnaast is de behandeling zeer succesvol. Liefst negen op de tien mensen stapt na behandeling het vliegtuig in.
© 2013 - 2017 Vluggejapie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.allesovervliegangst.nl/irrieele-angst

Reageer op het artikel "Vliegangst. Hoe werkt het?"

Infoteur: Vluggejapie
Gepubliceerd: 17-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!