InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagels

Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagels

Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagels Je nagels brokkelen af en zijn bros. Wat kunnen de oorzaken zijn van afgebrokkelde nagels of lelijke gespleten nagels? Brokkelen je nagels af dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Soms is de oorzaak een schimmel anderzijds kan slecht onderhoud of voeding een oorzaak zijn. Voor gespleten nagels geldt hetzelfde.

Slechte nagels

Slechte nagels zien er niet alleen lelijk en onverzorgd uit, slechte nagels kunnen ook een ziekte aanduiden of een ontsteking/ingroeiende nagel tot gevolg hebben. Nagels hebben verschillende functies namelijk; bescherming van de vingertop, verbeterde gevoeligheid van de vingertop en vergemakkelijken het uitvoeren van fijne handelingen. Het is belangrijk je nagels goed te onderhouden, voor je handen kun je een manicure bezoeken en voor je voeten een pedicure.

Afbrokkelende broze nagels

Afbrokkelende broze nagels kunnen verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken van afbrokkelende en splijtende nagels zijn:

Broze afbrokkelende nagels door water en schoonmaken

Wanneer nagels veel in contact komen met water/vocht kunnen de nagels bros raken en gaan afbrokkelen of splijten. Vooral mensen die veel schoonmaakwerkzaamheden verrichten en water met schoonmaakmiddelen erin gebruiken, hebben snel last van broze nagels die op den duur beginnen te brokkelen. Afgebrokkelde en gespleten nagels lijken onschuldig maar kunnen erg vervelend zijn. Naast dat de nagels er lelijk uitzien word het lastiger kleine voorwerpen te pakken, is er kans op ontstekingen en kun je vaak blijven haken aan kleding enzovoorts. Dit probleem is gelukkig makkelijk te verhelpen door het contact met water te verminderen waardoor de nagels weer harder worden. Voor schoonmaakwerkzaamheden draag altijd handschoenen.

Broze afbrokkelende gespleten nagels door slechte voeding

Ook slechte voeding kan van invloed zijn op de kwaliteit van de nagels. Belangrijke voedingsbestanddelen voor de opbouw van gezonde nagels zijn: eiwitten, zink, ijzer, calcium en vitamine A en B.

Broze afbrokkelende nagels door een schimmelinfectie

Dit komt ook zeer veel voor. Door een schimmelinfectie wordt de nagel zwak en bros en gaat op den duur afbrokkelen en/of splijten. Het is belangrijk de schimmelinfectie te behandelen omdat deze zeer besmettelijk is en op den duur alle nagels kan aantasten. Een schimmelnagel kan zowel op de teennagels als op de handnagels voorkomen. Schimmelgels zijn dikker en hebben vaak een groenige, gelige of witte kleur. Het beste is voor de behandeling van een schimmelnagel of schimmelnagels een pedicure te bezoeken. Controleer van te voren wel goed of de pedicure gediplomeerd is, volgens de code werkt, , is aangesloten bij de brancheorganisatie voor de pedicure (Provoet) en het kwaliteitsregister voor pedicures (ProCert).

Veranderingen aan de nagels door ziekte

Ziekte kan ook een oorzaak zijn van veranderingen aan de nagels. Ziektes die van invloed kunnen zijn op de nagels zijn bijvoorbeeld: schildklierproblemen, nierproblemen, osteoporose of diabetes.

Schade aan de nagel door trauma

Door een ongeluk kan er schade aan de nagelmatrix optreden. De nagel groeit vanuit de nagelmatrix en schade aan de nagelmatrix kan een gespleten nagel tot gevolg hebben. Ook schade aan het nagelbed dat deel waar de nagel overheen groeit, kan een vergroeiing tot gevolg hebben en er zelf voor zorgen dat de nagel los komt van het nagelbed. Probeer schade aan de nagel te voorkomen. Schade en vergroeiingen maken de nagel kwetsbaar en gevoelig voor schimmels en infecties, met alle gevolgen van dien.

Andere oorzaken van gespleten of brokkelende nagels

Andere oorzaken van slechte of afbrokkelende en gespleten nagels kunnen zijn:
  • Ondervoeding
  • Chemotherapie
  • Stofwisselingsaandoeningen
  • Psoriasis
  • Lichen ruber planus
  • Eczeem
  • Melanoom (geeft ook zwarte verkleuring in de nagel)
  • Reumatoïde artritis
  • Contact met schadelijke stoffen
© 2013 - 2014 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Misvormde of broze nagelverzorgingMisvormde of broze nagelverzorgingWanneer men last heeft van broze nagels betekent dit dat de nagels te uitgedroogd zijn door teveel in het water te hebbe…
Gele nagel syndroom: oorzaak gele nagels en behandelingGele nagel syndroom: oorzaak gele nagels en behandelingHet gele nagels syndroom is een zeldzame, erfelijke aandoening, waarbij de nagels geel verkleuren. Meestal zijn alle nag…
Beauty: verzorging beschadigde nagelsVerzorgde nagels ziet er altijd beter uit dat afgekloven, ingescheurde, gerafelde nagels. Toch is de schaar niet altijd…
Nagelbijten aflerenNagelbijten aflerenOnychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te ko…
Broze nagels, hoe krijg je ze sterker?Broze nagels, hoe krijg je ze sterker?Vervelend is het wanneer je broze nagels hebt die bij het minste of geringste afbreken. Wat kun je eraan doen om je nage…

Reageer op het artikel "Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagels"

Reactie

Annemarie de Visser, 21-08-2014 18:32 #1
Ik wil jullie graag om hulp vragen, heb al een hele poos last van gebroken en dubbel groeiende nagels.
Ik weet niet meer wat te dien, heb al verschillende smeerseltjes geprobeerd, maar alles zonder resultaat.
Hoop dat jullie me wel kunnen helpen
Bvb dank AM de Visser.

Infoteur: Kropslavinken
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!