InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tips

Pijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tips

Pijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tips Pijn aan de ribben is geen lachertje: soms voelt het aan alsof er een mes in je ribben geplant wordt. Ribpijn kan sterker gevoeld worden bij hoesten, niezen of lachen. Er kunnen meerdere oorzaken aan de basis liggen van pijn aan de ribben, waarvan sommige niet rechtstreeks iets met de ribben hoeven te maken hebben. Andere oorzaken zijn wel direct te linken aan een ribprobleem, denk aan de gekneusde of de gebroken rib. Pijnstillers en ontstekingsremmers kunnen helpen om pijn in de ribstreek tegen te gaan. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van pijn in de ribstreek en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Ligging ribben

De ribben bevinden zich links en rechts aan de voorzijde van het lichaam, en strekken zich uit tot in de zij. Aan elke zijde heb je twaalf ribben; in totaal heeft ieder mens dus 24 ribben. Toch zijn er uitzonderingen: sommige mensen hebben een rib meer of minder dan 24. Alle ribben samen worden ook wel de ribbenkast of de borstkas genoemd. De functie van de ribben is om je organen beschermen tegen inwerkingen van buitenaf. Dankzij de elasticiteit van de ribben kunnen de luchtwegen bovendien effectief functioneren.

Pijn aan de ribben

Klachten aan de ribben worden gevormd door een pijnlijk, stekend gevoel in de ribstreek of een vage uitstralende pijn in de zij. Doorgaans heeft de pijn louter te maken met vanzelfsprekende oorzaken zoals een gekneusde rib, maar soms is de oorzaak moeilijker te bepalen. De ribben strekken zich uit over een groot gedeelte van het bovenlichaam zodat een aandoening aan een van de onderliggende organen soms wordt aanzien voor een probleem aan de ribben. Medisch onderzoek kan hierover uitsluitsel brengen.

Oorzaken en behandeling

Gebroken rib

Je kan een rib breken als gevolg van een impact van buitenaf, bijvoorbeeld bij een verkeersongeval of bij een blessure door fysiek contact bij sport. Een gebroken rib kan lichte of hevige pijn met zich meebrengen, afhankelijk van de patiënt. Als de breuk aan de rib geen verdere complicaties veroorzaakt, kan dit euvel vanzelf genezen na enkele maanden. Veel rusten en pijn vermijden zijn hier de boodschap. Eventueel kunnen pijnstillers als paracetamol of Nurofen de klachten draaglijk maken.

Gekneusde rib

Wanneer een rib gekneusd is, is de oorzaak een impact door een voorwerp of een val. Het zijn echter vooral de weefsels rondom de ribben die bij een ribkneuzing geraakt zijn en pijn veroorzaken. De pijn verergert doorgaans bij lachen, niezen, hoesten en bewegen. Pijnstillers kunnen ook hier verlichting van de pijn brengen. De kneuzing zal uiteindelijk na een zestal weken genezen zijn. Ook hier is het van belang om de ribben niet onnodig onder druk te zetten door te bewegen of uitbundig te lachen.

Probleem tussenribspier

Zoals de naam het al zegt bevinden zich spieren tussen de ribben, de zogenaamde tussenribspieren. Net als elke andere spier kunnen ook deze spieren ontstoken raken en pijn veroorzaken. Dit kan gebeuren door een verkeerde beweging te maken, overbelasting of intensief gebruik bij sport. Ook deze ontsteking kan erg pijnlijk zijn, maar gaat voorbij na enkele dagen of weken. Een gericht medicijn dat specifiek inwerkt op deze spier kan relatief snel zorgen voor een verdwijning van de klachten.

Ontsteking ribaanhechting

Je ribben zijn verbonden met het borstbeen en de rug via kraakbeen. Als dit kraakbeen ontstoken raakt kan er pijn optreden. Oorzaken van deze ontsteking kunnen onder meer zijn: het syndroom van Tietze, ontstekingsreuma en costochondritis. In deze gevallen kan medicatie gericht op de ontsteking zelf erg nuttig zijn. Ontstekingsremmers kunnen dan voorgeschreven worden in combinatie met pijnstillers. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een ontstekingsremmer als Ibuprofen.

Andere oorzaken

Een probleem dat niet rechtstreeks met de ribben te maken heeft, kan wel aangevoeld worden als een ribprobleem doordat de pijn in de ribben gevoeld wordt. Voorbeelden hiervan zijn o.a.:
  • longproblemen: bv. klaplong, astma, longembolie
  • angina pectoris: pijn aan de borst
  • andere hartproblemen: o.a. hartritmestoornissen

Bijkomende tips

Inhaler

Bijzonder aan problemen in de ribstreek is dat ze vaak samengaan met ademhalingsmoeilijkheden. Wie last heeft van pijn aan de ribben kan hinder ondervinden om diep adem te halen. Mogelijk wordt er bij het ademhalen een stekende pijn in de ribben gevoeld, waardoor het extra moeilijk wordt om een inspanning te leveren. Ook bij het hoesten of niezen trekken bepaalde spieren in de buurt van de ribben samen wat telkens kan zorgen voor een plotse, scherpe pijn. Om hoestprikkels tegen te gaan kan de arts eventueel codeïne voorschrijven om de patiënt letterlijk en figuurlijk wat meer ademruimte te geven. Eventueel kan je gebruik maken van een inhaler of neusstick die menthol bevat waardoor je vlotter kan ademen.

Melatonine

Ook bij het slapen kunnen pijnlijke ribben erg hinderlijk zijn doordat ze een regelmatige ademhaling pijnlijk maken. Tegelijk is het nodig dat je voldoende nachtrust hebt als je lichaam onderhevig is aan pijn. Het is door een goede slaap dat je lichaam kan herstellen en fysieke problemen bestrijden. Daarom kan het nuttig zijn om eventueel een voedingssupplement met melatonine te nemen als de pijn aan de ribben je 's nachts teveel parten speelt. Melatonine maakt het mogelijk om sneller in slaap te vallen en beter en dieper te slapen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gekneusde ribben herkennenGekneusde ribben herkennenNiet altijd wordt een gekneusde rib herkent. Vaak ook wordt een kneuzing van de rib verward met een gebroken rib. Tussen…
Gekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde ribben doen erg veel pijn. Vaak ontstaan ze als gevolg van hoesten of door sport. De behandeling door een arts…
Wat te doen bij gekneusde ribben en borstbeenWat te doen bij gekneusde ribben en borstbeenGekneusde ribben of een gekneusd borstbeen kan men oplopen door een ongeluk, een val of klap maar ook door bijvoorbeeld…
Gekneusde rib door hoestenGekneusde rib door hoestenEen gekneusde rib door het hoesten. Het kan helaas voorkomen, vooral bij grote hoestbuien of langdurige hoestaanvallen.…
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Bronnen en referenties
  • http://www.salusi.nl/pijn-ribben-oorzaken-ribklachten/
  • https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening/80/gekneusde-of-gebroken-rib
  • http://www.fysiotherapieinformatie.nl/sb/gekneusde-rib/
  • http://www.medischforum.nl/onderwerp/32955 (bronnen geraadpleegd op 07/03/2016)

Reageer op het artikel "Pijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tips"

Reacties

Manuella Goossens, 14-02-2016 17:26 #3
Ik heb een ontsteking op mijn kraakbeen heel pijnlijk, wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 15-02-2016
Beste,

Om een correcte diagnose te stellen en over te gaan tot een behandeling van een ontsteking is medisch advies noodzakelijk. Alleen zo kan men met zekerheid een beeld krijgen van het probleem. Aangeraden is dus om contact op te nemen met uw arts.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Renilde Duif, 20-08-2015 11:10 #2
Ik heb een gekneusde rib laten behandelen door mijn fysiotherapeut met resonantietherapie direct op de ribben. Daarna heeft hij mij ingetapet. Het resultaat is geweldig!

Marja Luth, 19-10-2014 14:52 #1
Help!? Mijn dochter loopt al 5 jaar met pijn in haar rib, na veel onderzoek en behandeling in de pijnpoli, is ze nog steeds geen stap verder, er is nu kalkafzetting in haar rib geconstateerd, heeft iemand een idee hoe dit behandeld kan worden? Ze is ten einde raad… graag een reactie, hebben we nog hoop dat het ooit goed komt?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zijpijn behandelen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!