InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwi

Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwi

Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwi Jeuk in de mond, rode bultjes, misselijkheid, buikpijn, overgeven, obstipatie, zwelling in de keel: het zijn allemaal aandoeningen waar je last van kunt krijgen wanneer je een allergie voor een bepaald soort fruit hebt. Allergieën voor appel, banaan, meloen en aardbei zijn welbekend, maar welke symptomen wijze op een allergische reactie op welk fruit? En zijn er ook alternatieven wanneer je allergisch blijkt te zijn voor je favoriete fruitsoort?

Allergie voor verschillende fruitsoorten

Allergie voor fruit: oraal allergiesyndroom

Allergieën voor fruit vallen meestal onder de noemer van het Oral allergy syndrome (OAS), letterlijk het 'Oraal Allergiesyndroom'. De symptomen beperken zich vaak tot jeuk en andere irritatie aan mond en keel. Er treedt dan een overdreven reactie van het immuunsysteem op waarbij IgE-antistoffen worden aangemaakt. Dit wordt getriggerd door contact met de slijmvliezen in de mond of op de lippen. OAS laat vaak een kruis-allergische reactie laat zien met pollen. Heel vaak hebben mensen die hiermee te maken krijgen ook last van hooikoorts. Allergische reacties op fruit komen het meeste voor bij de appel, meloen, banaan en kiwi.

Een allergie voor een bepaald soort fruit kan leiden tot de volgende reacties:
  • jeuk aan het gehemelte
  • jeuk aan de tong
  • blaren in en rond de mond
  • roodheid en jeuk rond de mond
  • koortsuitslag
  • galbulten op het lichaam/rond de mond (contact-urticaria)
  • dikke/opgezette keel
  • pijn op de borst
  • benauwdheid
  • hoofdpijn
  • buikpijn/maagpijn
  • overgeven
  • diarree
  • hoesten en niezen

Appel

Wanneer je allergische bent voor appel, dan komt dit meestal omdat je allergische bent voor berkenpollen of bijvoetpollen. Ligt het aan de berkenpollen, dan heb je mogelijk ook een allergie voor perzik, peer, kersen, wortel, selderij, hazelnoten, walnoten en rauwe aardappel. Mensen die een reactie krijgen door bijvoetpollen en een allergische reactie hebben op appels komen vaak het zelfde probleem tegen bij onder andere fruitsoorten uit de familie van de Rosaceae (zoals peer, kers en abrikoos), avocado, wortel, selderij, pinda's, karwijzaad, peterselie, koriander, dille, mirre, lavas, anijs en venkel.

Mensen die allergisch zijn voor berkenpollen kunnen tijdens en na het eten van een appel hoofdzakelijk last krijgen van jeuk en een branderig gevoel in de mond, soms gepaard gaande met een zwelling van lippen en tong.

Goed nieuws voor wie toch erg van appels houdt: mensen die allergisch reageren op appels kunnen vaak wel Santana-appels eten. Bij zeker 75% blijven hierbij de bekende symptomen uit. Wetenschappers van het Wageningen University en Research Centre en het Universitair Medisch Centrum Groningen hebben bovendien het hypoallergene appelras Elise gekweekt die door een groot deel van de bevolking probleemloos gegeten kan worden.

Meloen

Wanneer je allergische bent voor meloen (cantaloupe, galiameloen, honeydew en watermeloen), dan komt dit meestal omdat je allergische bent voor ambrosia pollen. Dan heb je mogelijk ook een allergie voor bananen en tomaten. Een allergie voor meloen komt ook vaak voor bij mensen die heftig reageren op latex.

Ambrosia pollen zijn berucht onder hooikoorts-patiënten. Mensen die allergisch zijn voor ambrosia pollen kunnen tijdens en na het eten van meloen last krijgen van niesaanvallen, irritatie van de neus, rode en tranende ogen, hoofdpijn en een opgezwollen keel.

Banaan

Wanneer je allergische bent voor banaan, dan komt dit meestal omdat je allergische bent voor ambrosia pollen, die ook de boosdoener zijn bij meloen en tomaten. Mensen die allergisch zijn voor ambrosia pollen kunnen tijdens en na het eten van een banaan last krijgen van niesaanvallen, irritatie van de neus, rode en tranende ogen, hoofdpijn en een opgezwollen keel.

Bananen kunnen ook zorgen voor obstipatie. Rijpe bananen bevatten veel vezels en moeten dus geen problemen veroorzaken mits er voldoende bij gedronken wordt. Onrijpe of bakbananen bevatten echter veel niet-verteerbaar zetmeel, waardoor klachten van de darmen kunnen optreden. Dit is echter niet te categoriseren onder de allergieën.

Kiwi

Wanneer je allergische bent voor kiwi, dan komt dit meestal omdat je allergische bent voor bijvoetpollen, net zoals bij de appel. Mensen die een reactie krijgen door deze bijvoetpollen en een allergische reactie hebben op kiwi's komen vaak het zelfde probleem tegen bij appel, avocado, wortel, selderij, pinda's, karwijzaad, peterselie, koriander, dille, mirre, lavas, anijs en venkel.

Het belangrijkste allergeen in kiwi is de stof actinidine. Mensen die hierop een reactie krijgen hebben vaak last van irritatie in en om de mond, galbulten, astmatische klachten, misselijkheid, buikpijn, overgeven, licht worden in het hoofd en in zeer ernstige gevallen een anafylactische reactie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn of jeuk na het eten van fruitPijn of jeuk na het eten van fruitEen allergie voor fruit komt steeds meer voor. Bepaalde symptomen na het eten van fruit kunnen wijzen op een allergie vo…
Nikkelallergie: Weetjes en tipsHeel wat mensen hebben, misschien wel buiten hun weten om, een nikkelallergie. Dit is op zich niets ernstigs, maar men m…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.com
  • www.nederlandslaboratorium.nl
  • www.allergieplatform.nl

Reageer op het artikel "Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwi"

Reacties

Jacobs, 07-06-2017 19:27 #7
Het is interessant, maar die intoleranties kennen we wel, maar welke alternatieven zijn er?
Hoe aan vit c geraken of hoe iets anders kunnen eten? Bv in de namiddag is een halve appel toch eens leuk. Wat ipv sinaasappel? Het moet ook nog vullen en calorie-arm is mooi meegenomen.

J. Suijker, 07-05-2017 22:46 #6
Ik had ineens wat last van mijn mond na het eten van een banaan, wat ik eerder nog niet zo gemerkt heb. Ik weet wel dat ik niet tegen appel, peer, pruimen, perziken, amandelen en walnoten en kersen kan en ook niet tegen producten met veel lactose. Als ik hierboven die artikelen lees zou ik tegen bijna niks kunnen. want bij elk product waar ik niet tegen kan staan producten, waarvan ik nog niet gemerkt heb dat ik daar allergisch voor zou zijn. Wel heb ik veel klachten zoals hoofdpijn, spierpijn en obstipatie. Ik ga dat meestal te lijf met veel drinken, goed uitrusten, ontspannen, en in de ochtend een kop thee drinken en vers uitgeperste sinaasappel, en een schaaltje lactofree met muesli. een meergranenboterham met kaas (48+) en een met pruimenjam of abrikozenjam. Met aardbeien heb ik vrijwel nooit een probleem in mijn mond, Ik neem nooit verse abrikozen, wel gedroogde pls gedroogde pruimen lekker van snoepen en laxerend. van dadels heb ik ook gemerkt dat die niet zo goed vallen. Maar verder weet ik niet. Zo zie je maar dat ieder weer anders reageert. Naar mijn weten reageer ik goed op peterselie, het geeft mij zelfs het idee dat ontstekingen in de mond (die ik van ibrufen krijg) er van over gaan. Ook gebruik ik kurkuma, gember, en kruidnagel. ( overigens ook in combinatie met glühwein, maar omdat er sulfieten inzitten, wordt de gember slijmerig en is dit niet echt aangenaam meer.)

R. Vennik, 11-09-2016 19:09 #5
Er gaat een gerucht dat als je, net als ik, allergisch voor appels bent geworden door een berkenpollenhooikoorts, je de oude rassen gewoon kan eten. Is dit de waarheid? Ik zou dit graag van u willen weten. Ik heb vroeger altijd appels kunnen eten maar sinds de hooikoorts die ik plotsklaps kreeg is dit een groot gemis. Ook omdat ze ontgiftend werken. Kan ik ooit nog appels eten en wie heeft de goede rassen in de verkoop?

Rene, 14-07-2016 19:08 #4
Galameloen.
Na het eten van deze meloen… na 5 minuten een bloeddruk van 40/60 en van de wereld. Verder ziekenauto en naar het ziekenhuis.
Heeft iemand ervaring met deze fruitsoort en mogelijk aanverwante producten?

Gemma, 29-06-2016 07:57 #3
Hallo,
Ik heb ook last van fruitig allergie voor appel, peer, groene kiwi, sinaasappel en citrusvruchten komt eraan. Door berkenpollen, bijvoet graspollen etc. En groente komt, er ook aan.

Nu weet ik niet welke fruitsoorten/groente geen eiwit bevat van de berkenpol. Heeft iemand soms een tip waar ik een overzicht zou kunnen vinden met welke producten ik wel kan hebben?

Florance, 12-05-2016 16:46 #2
Ik heb ook heel erg last van een fruit allergie. Ik ben bijna voor elk fruitsoort allergisch. Echt zo stom. Ik krijg dan ook heel erg jeuk/kriebel in mijn keel en ook in mijn oor. Hoe het komt? Geen idee. Maar het is kei irritant.

Hub Veders & Elly Fijten, 19-11-2015 14:47 #1
Vandaag aten we persimmon bij ons ontbijt. Elly at het als eerste en meldde dat ze zich niet goed voelde worden en dat ze druk kreeg op de borst (niet wetend dat het aan de persimmon zou kunnen liggen). De wrange rest in de mond die soms bij persimmon voorkomt kenden we wel. Vreemd is dat het niet altijd zo is. Na enkele minuten (3-4) trok het bij haar weg. Terug aan tafel at ook Hub zijn ontbijt verder en daar zat de persimmon dieper dus die kwam nu aan de beurt. Ook hij ervoer de reactie in de mond en bij de tong en daarna voelde hij het ook in de slokdarm. Een slok thee drinken lukte zelfs niet. De benauwdheid was erg heftig, maar nu we aan elkaar konden linken, wist Hub dat het na enkele vervelende minuten wel weer goed kwam. Na 3-4 minuten was dat ook zo. We zijn wel geschrokken en zullen voorlopig geen persimmon meer eten.
Vreemd is dat als je 5 vruchten koopt er gewoon 4 prima zijn en 1 ervan het bijeffect van de wrange mond en tong zomaar ineens wel blijkt te hebben. Kopen doen we meestal bij Lidl, maar het kan ook Aldi zijn.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!