InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of oksel

Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of oksel

Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of oksel Ik heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel. Wat kan dat zijn? Grote kans dat je last hebt van een talgkliercyste of atheroomcyste. Dit is een onschuldige aandoening. Het gaat hierbij om een onderhuids knobbeltje. Deze ontstaat als een haarzakje verstopt raakt. Eigenlijk is het een holte, waarin zich dode huidcellen, talg en zweet ophopen. Voorkeurslocaties zijn het hoofd, nek, oksels of op de rug en schouders. Maar je kan hem dus ook achter je oor krijgen. Je kunt het beste een talgkliercyste niet (zelf) uitknijpen. Dit om te voorkomen dat er een litteken achterblijft of dat er complicaties ontstaan. Een talgkliercyste kan desgewenst operatief verwijderd worden. Dit kan vaak gedaan worden door een huisarts.

Talgkliercyste

Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of oksel door talgkliercyste

Een talgkliercyste is een klein onderhuids bultje die zich manifesteert op je hoofd, in je gezicht, nek, romp en soms in je genitale gebied. Maar ze kunnen ook op andere plekken voorkomen, zoals achter je oor of nabij het onderste ooglid. Het is een langzaam groeiende en vaak pijnloos bobbeltje. Een talgkliercyste is een onschuldige zwelling van een verstopte talgklier, welke bij aanhoudende talgproductie groter kan worden.

Waardoor ontstaat een talgkliercyste?

In je huid zijn talloze kliertjes aanwezig die talg produceren. Soms raakt een talgkliertje verstopt, waardoor deze opzwelt tot een bolletje vol talg. Dit onschuldige fenomeen wordt dan een 'talgkliercyste' of 'atheroomcyste' genoemd.

Hoe ziet een talgkliercyste eruit?

Een talgkliercyste is een huidkleurige, gladde, mobiele, vast-elastische knobbeltje; het voelt aan als een onderhuids knikkertje of erwtje. De grootte varieert veelal van 0,5 tot 2 cm. Soms is er een centrale opening zichtbaar. De talkliercyste bevat witgelige, vettige inhoud, welke onaangenaam ruikt. De knobbel is mobiel ten opzichte van de onderlaag. Het doet normaal gesproken geen pijn.

Kunnen er complicaties optreden?

Een talgkliercyste veroorzaakt zelden problemen of complicaties. Soms treedt infectie, massale pusvorming en doorbraak naar buiten op. Bij een talgkliercyste op je hoofd kan het voorkomen dat er ter plaatse geen haar meer groeit. Dit als gevolg van destructie van de haarfollikels (haarzakjes) door chronische druk. Wanneer een verstopte talgklier ontstoken raakt, kun je dat herkennen doordat de zwelling groter en rood wordt. Ook wordt de zwelling warm en doet het pijn. De cyste kan vanzelf openbreken. Wanneer dat niet het geval is, moet je een afspraak maken met de huisarts. Deze zal er dan een sneetje in maken. Op het moment dat de ontsteking is genezen, kan de cyste door de huisarts worden weggehaald.

Hoe kun je een talkliercyste laten weghalen?

Een talgkliercyste is onschuldig en kan geen kwaad. Als je er toch last van hebt, in mechanische en/of cosmetische zin, dan kun je de cyste laten verwijderen door je huisarts. De huisarts zal je eerst een prik geven om de huid rondom de cyste te verdoven. Daarna wordt de cyste voorzichtig met medeneming van de cystewand weggesneden. De wond wordt daarna gehecht en de hechtingen moeten 5 tot 12 dagen blijven zitten, afhankelijk van de plek op je lichaam. Als je nadien last hebt van de pijn, kunt je desgewenst één of twee tabletjes paracetamol slikken (500 mg). Met de huisarts maak je een afspraak wanneer je terug moet komen om de hechtingen te laten verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnKlein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnHeb je een bultje of klein knobbeltje achter je oor, in je hals of je nek, links of rechts? Mogelijk heb je last hebt va…
Wat te doen tegen steenpuisten?Wat te doen tegen steenpuisten?Wanneer een puistje steeds groter wordt en er etter in begint te vormen, kan je gelijk denken aan een steenpuist. Lees i…
Bult op hoofd: oorzaken verheven plek, pukkel, bultje hoofdBult op hoofd: oorzaken verheven plek, pukkel, bultje hoofdBij verwonding van het hoofd, bijvoorbeeld na een val, kan er een bult op het hoofd verschijnen. Er zijn echter ook ande…
Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingKnobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingHet voelen van een knobbeltje in de oksel of onder de arm is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje de…
Talgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseTalgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseEen talgkliercyste ligt onder de huid en voelt aan als een harde knikker. Het is een glad knobbeltje dat ontstaat als ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Klaus D. Peter / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of oksel"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Jeuk hoofdhuid
Medische informatie…
Schrijf mee!