InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidatrofie: paarse, blauwe plekken bij dunner wordende huid

Huidatrofie: paarse, blauwe plekken bij dunner wordende huid

Huidatrofie: paarse, blauwe plekken bij dunner wordende huid Door het ouder worden, bij inname van Prednison maar ook door aandoeningen sterven huidcellen versneld af, waardoor de huid relatief dun wordt en meer gevoelig is voor wondjes. Het zorgt ervoor dat de persoon snel blauwe plekken heeft en sneller pigmentverkleuringen (rode tot paarse vlekken) optreden. Wat houdt huidatrofie in, waardoor wordt de dunne huid veroorzaakt en wat voor gevolgen heeft het voor de huid?

Huidatrofie

Afsterven van huidcellen

Naarmate we ouder worden neemt de snelheid waarbij huidcellen afsterven toe, waardoor de dikte van de huid in toenemende mate afneemt. Oudere personen zullen dan ook eerder rimpels en plooien hebben, doordat de huid minder op spanning staat. De mate van het afsterven van huidcellen kan ook worden veroorzaakt door huidatrofie. Dit staat voor de uitholling van de huid door het afsterven van de cellen. Sommige lichamelijke aandoeningen of medicijnen leiden tot een verminderde hoeveelheid huidcellen, waardoor verkleuringen optreden en de huid meer kwetsbaar is.

Zichtbare kenmerken van de huid

Door toedoen van een dunner wordende huid, zal het minder weerstand hebben tegen stoten. Het zorgt ervoor dat de huid snel een blauwe plek krijgt. Men heeft zich amper gestoten of er komt reeds een blauwe plek voor. Daarnaast treden huidverkleuringen op, doordat de werking van pigmentering is aangetast. De huid kan rode of paarse vlekken hebben. Daarnaast is de dunnere huid teer en dus eerdere gevoelig voor sneetjes en wondjes. Uiteraard zal de persoon bij vlekken in het gezicht zelf esthetische problemen ervan ondervinden en mogelijk zal de aandoening gemaskeerd worden. Daarnaast worden aderen en pezen meer zichtbaar, waarnaast ook bepaalde pigmenten extra voorkomen of juist pigmenten verdwijnen.

Invloed van Prednison

Prednison wordt toegepast als paardenmiddel om de meest erge aandoeningen te verhelpen, indien andere medicatie niet helpt. Nadeel van het medicament is dat het lichaam er heftig op kan reageren. Meest typerende is wel dat de persoon aanzienlijk kan aankomen, waardoor men er opgeblazen uitziet en de huid opgerekt is. Bijkomstigheid is eveneens dat Prednison de structuur van de huid aantast, waardoor de huiddikte minder wordt. Oftewel de huid sterft deels sneller af, waardoor men extra gevoelig is voor blauwe plekken. Door de verandering van de huid waarbij ook de huid onder spanning staat, komen vaak striae voor. Dit zijn lang gerekte huid breukjes, waarbij de huid meestal een rode of paarse verkleuring heeft. Wordt er gestopt met de inname van het medicijn, dan neemt de zwelling af en zal de dikte van de huid geleidelijk aan herstellen. Uiteraard neemt dat tijd in beslag, waarbij het ook de vraag is of de oorspronkelijke huiddikte terugkomt. De striae zullen daarbij niet wegtrekken, terwijl de gevoeligheid voor blauwe plekken afneemt.

Mate van voorkomen huidatrofie

Strikt genomen kan de aandoening invloed hebben op alle plekken van het lichaam. Toch is het meest opvallend als het op de handen of in het gezicht voorkomt. Door de dunnere huid en pigment verandering kleurt men in vlekken rood of paarsachtig op. Het is vergelijkbaar met een wijnvlek, echter in dit geval komen adertjes dichter aan het oppervlak te liggen en pigmenten de verkleuring geven. De vlekken kunnen daarbij een grillig patroon hebben, waarbij de kleurintensiteit eveneens met de dikte van de huid ter plaatste kan variëren. Daarbij heeft men sneller kans om wondroos in het gezicht op te lopen.

Aandoeningen welke het veroorzaken

Naast medicinale invloed kan het ook worden veroorzaakt door aandoeningen. Dit worden atrofische huidaandoeningen genoemd, waarbij verschillende redenen er aanleiding voor kunnen zijn. Denk aan een verminderde bloeddoorstroming, waardoor huid minder snel wordt aangemaakt en de huid dunner wordt. Ook te weinig voeding, een geïrriteerde huid of hormonale problemen kunnen er aanleiding voor zijn. Daarbij kan het gaan om littekenweefsel, huidfibrose maar ook aandoeningen zoals atrofodermie van Pasini en Pierini. Meest extreem is de atrofische sclerodermie van de huid, waarbij bindweefsel onder de huid is verhard. De huid zal dan dun zijn en strak staan.

Behandeling

De aandoening is vaak niet te behandelen. Wordt het veroorzaakt door de inname van Prednison, dan kan de huid geleidelijk aan weer herstellen nadat met de medicatie is gestopt. Dit is bijvoorbeeld anders indien er sprake is van sclerodermie. Het is in de meeste gevallen van belang om de conditie met de behandelend arts te bespreken. Door een goede behandeling van de achterliggende oorzaak kan een verslechtering van de omstandigheid worden tegengegaan. Denk aan de stimulering van de bloedsomloop door te stoppen met roken, het beperken van alcoholinname, stimuleren van de stofwisseling of toediening van ontbrekende hormonen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Striae. Ontstaan, behandelen en voorkomen!Veel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap te maken met striae, ook wel zwangerschapsstriemen genoemd. Maar ook andere…
Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenSnel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenHoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe…
Hematomen, blauwe plekkenEen blauwe plek is het meest voorkomende type bloeduitstorting. Blauwe plekken worden veroorzaakt door je bijvoorbeeld e…
Rode vouwlijnen en striae: paarse lijnen op buik en benenRode vouwlijnen en striae: paarse lijnen op buik en benenRode vouwlijnen zijn vervelend en ongewenst. Veel mensen kampen met deze lijnen en willen er graag zo snel mogelijk van…
Striae, wat is het?Striae is een herkenbaar probleem voor veel vrouwen. Het kan zelfs een reden zijn om niet meer naar het zwembad te gaan.…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/atrophia-cutis/gids/329
  • http://www.medicinfo.nl/%7B2b677f74-cf89-42e3-8fb1-bbe348ff5bb5%7D
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Prednison.aspx?mId=10704&rId=387

Reageer op het artikel "Huidatrofie: paarse, blauwe plekken bij dunner wordende huid"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!