InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zware benen? Tips om trombose en flebitis te voorkomen

Zware benen? Tips om trombose en flebitis te voorkomen

Zware benen? Tips om trombose en flebitis te voorkomen Een pijnlijk en zwaar gevoel hebben in de benen kan wijzen op meerdere achterliggende oorzaken, zoals bijvoorbeeld obesitas, zwangerschap of een gebrek aan beweging. Essentieel gaat het om een opeenstapeling van bloed in de aders door een gebrekkige bloedcirculatie. Zware benen kunnen op die manier leiden tot trombose: dit is de vorming van een bloedklonter in je ader. Hierdoor kan een flebitis of aderontsteking in het been ontstaan. Wat kan je doen aan zware benen en hoe kan je trombose en flebitis voorkomen?

Zware benen: symptomen en oorzaken

De oorzaken van het voelen van een zwaar gevoel in de benen kunnen meervoudig zijn. Het essentieel probleem is een verminderde bloedcirculatie in de benen. Je benen en mogelijk ook je voeten gaan zwaar en loom aanvoelen omdat er zich teveel bloed opstapelt. Het bloed wordt niet voldoende terug naar de bovenkant van het lichaam gepompt door de beenspieren. Deze symptomen kunnen voorkomen bij mensen met obesitas, zwangere vrouwen, sporters na het doen van een fysieke inspanning, of personen die lang en veel moeten stilzitten of stilstaan.

Wat is een trombose?

Bloedklonter
Een van de mogelijke gevolgen waartoe zware benen kunnen leiden is de ontwikkeling van trombose. Trombose is een medische term voor het optreden van een bloedklonter. Bloedklonters kunnen ontstaan wanneer er een stolling van het bloed optreedt in een ader. Dit is een risico dat kan samengaan met het voelen van zware benen en moet zeker goed gecontroleerd worden door een arts. Bloedklonters voorkomen is essentieel als je aanleg hebt voor een slechte bloedcirculatie.

Pijn in de benen
Een bloedklonter kan ernstige pijn in het been veroorzaken, maar die pijn kan ook voorbijgaand zijn. Net daarom moet hier heel aandachtig mee worden omgegaan. Het hebben van een bloedklonter is een potentieel levensgevaarlijke situatie, want de bloedklonter kan door je lichaam gaan reizen en zich gaan nestelen in je longen of in je hersenen. Gevolgen kunnen in dat geval een longembolie of een herseninfarct zijn.

Flebitis in het been

Bloed geblokkeerd
Het optreden van trombose kan vrij snel zorgen voor een ontsteking van de ader waarin de bloedklonter zich bevindt. De medische term hiervoor is flebitis. Bij deze aderontsteking komt het erop neer dat de bloedklonter of bloedprop de doorgang van het bloed verspert. De bloedsomloop wordt dus geblokkeerd op de plaats waar de klonter zich bevindt.

Oppervlakkige of diepveneuze flebitis
De aderontsteking kan oppervlakkig (oppervlakkige flebitis) zijn of diep (diepveneuze flebitis): dit betekent dat de ontsteking zich respectievelijk in een kleine of een diepere ader bevindt. Vooral in het laatste geval bestaat het risico op complicaties in de longen of de hersenen doordat de bloedklonter zich door het lichaam kan verplaatsen. In dit geval is dringende medische behandeling nodig: men zal de patiënt behandelen met bloedverdunnende injecties.

Tips om trombose te vermijden

Om te vermijden dat je een trombose met flebitis in je benen ontwikkelt, is het aangeraden om op enkele dingen te letten. Deze tips kunnen je helpen om bloedklonters te voorkomen en mogelijke levensbedreigende complicaties te voorkomen. Een overzicht:
  • smeer een balsem of gel tegen vermoeide benen
  • draag een steunkous ter stimulatie van de bloedcirculatie
  • vermijd lang stilzitten en stilstaan
  • beweeg voldoende
  • vermijd strakke kledij
  • vermijd alcohol en koffie: deze drogen het lichaam uit
  • drink veel mineraalwater: dit verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed
  • neem alleen een antistollingsmiddel indien nodig

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomenBloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomenEen trombosebeen kan erg vervelend en zelfs potentieel levensgevaarlijk zijn doordat het de bloedsomloop belemmert. De b…
Pijn in de benen? Oorzaken en tips tegen pijnlijke benenPijn in de benen? Oorzaken en tips tegen pijnlijke benenLast hebben van pijnlijke benen is iets dat iedereen kan overkomen, van jong tot oud. Bij mensen die voor hun beroep vaa…
Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benenLast van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benenJe kent het gevoel wel: eindelijk is het zomer en wil je van het mooie weer gaan genieten, maar dan duiken die vervelend…
Pijnlijke benen voorkomen en genezenHeb jij al nu enige tijd last van vermoeide benen? Zware, vervelende en pijnlijke benen komen meer voor dan je wel denkt…
Flebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicatiesFlebitis (aderontsteking):Oorzaak, symptomen en complicatiesEen (oppervlakkige) aderontsteking of flebitis is een ontstekingsreactie van het lichaam waarbij een ader wordt aangetas…
Bronnen en referenties
  • http://www.medibelgium.be/service/gezondheidstest/trombosecontrole.html
  • http://www.e-gezondheid.be/wat-zijn-de-tekenen-van-flebitis/actueel/1230
  • http://www.trombosestichting.nl/patienten/behandeling/preventie-leefregels.html (bronnen geraadpleegd op 22/05/2016).

Reageer op het artikel "Zware benen? Tips om trombose en flebitis te voorkomen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-05-2016
Gepubliceerd: 23-11-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Trombosebeen
Medische informatie…
Schrijf mee!