InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontstoken tandvlees (gingivitis)

Ontstoken tandvlees (gingivitis)

Is uw tandvlees mooi roze en bloedt het nooit? Dan heeft u gezond tandvlees! Bij de meeste mensen is dit echter helaas niet het geval. Lees hieronder wat de kenmerken zijn van gingivitis, wat de oorzaken zijn en wat men eraan kan doen om het te genezen én te voorkomen.

Wat is gingivitis?

Gingivitis is een veel voorkomende en milde tandvleesaandoening waardoor het tandvlees gaat zwellen en soms bloedt. Ook komt een vieze smaak of slechte adem vaak voor. Het is een milde aandoening en hoeft niet altijd pijnlijk te zijn, waardoor u soms niet eens merkt dat u het heeft. Als gingivitis echter wordt verwaarloosd kan het leiden tot een ernstige tandvleesontsteking (paradontitis) en uiteindelijk zelfs tandverlies. Het is makkelijk om de verzorging van uw tandvlees te vergeten, maar als u uw gebit mooi wilt houden en zolang mogelijk u eigen tanden wilt behouden, dan moet u uw tandverzorging goed onder de loep nemen. Tandenpoetsen alleen is niet genoeg. Lees verder en ontdek hoe gingivitis te genezen en te voorkomen.

Wat zijn de oorzaken van gingivitis?

Gingivitis wordt veroorzaakt door een slechte mondhygiëne. Door het niet of te weinig poetsen kan tandplak verharden in tandsteen. Tandplak is een zacht, kleverig laagje met bacteriën wat als een nauwelijks zichtbare film over de tanden ligt. Als u niet regelmatig uw tanden poetst, zal tandplak verkalken naar tandsteen dat zich aan uw tanden en kiezen hecht. Vaak gebeurt dit in de rand van het tandvlees.

Hoe komt u van gingivitis af?

Dagelijks flossen

Het wordt aanbevolen om ten minste eenmaal per dag te flossen om voedseldeeltjes die vastzitten tussen uw tanden te verwijderen. Vergeet niet om zacht te flossen en doe het niet gehaast. Als u het flossdraad met te veel druk lang het tandvlees haalt, kan het behoorlijk gaan bloeden. Spoel na het flossen uw mond met water.

Poets uw tanden

Poets uw tanden na het flossen. Poets minstens tweemaal per dag, of beter nog, poets na elke maaltijd (wacht even een half uurtje). Het poetsen met een elektrische tandenborstel wordt aangeraden omdat hier niet te veel druk mee wordt gegeven en het tandvlees goed gemasseerd wordt. Vergeet niet de tandenborstel of opzetborstel tijdig te vervangen. Minimaal eens per drie maanden. Schraap ook uw tong schoon met een tongschraper of met de achterzijde van uw tandenborstel.

Gebruik een antibacteriële mondspoeling
Een antibacteriële mondspoeling (bijvoorbeeld Corsodyl) kan u helpen van gingivitis af te komen. Het doodt de bacteriën in uw mond, waardoor ophoping van tandplak en tandsteen wordt voorkomen. U kunt het beste eerst uw tandarts vragen of antibacteriële spoeling geschikt is voor u.

Laat tandheelkundige reparaties doen

Als kronen, implataten etcetera niet goed passen kunnen zij het tandvlees irriteren en gingivitis veroorzaken. Maak een afspraak met uw tandarts en laat de problemen verhelpen.

Professionele reiniging van het gebit

Als er al een opeenhoping van tandsteen op uw tanden aanwezig is, zal handmatig poetsen niet helpen om dit te verwijderen. Maak een afspraak met een mondhygiënist om uw tanden goed te laten reinigen. De mondhygiënist heeft de juiste tools om dit te doen. Na een grondige reiniging kan de gingivitis worden behandeld. Dit kan echter alleen wanneer u thuis ook uw mond goed verzorgd. Vraag uw mondhygiënist of tandarts wat de beste manier is om te poetsen en te flossen.
© 2013 - 2017 Ma-lin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontstoken tandvlees behandelenOntstoken tandvlees behandelenOntstoken tandvlees is nooit leuk. Het is pijnlijk, bloedt snel en je kunt kiezen verliezen in het laatste stadium. Gelu…
Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandelen, gingivitis, bloedend tandvlees en pijn. Meer dan de helft van de bevolking he…
Ontstoken tandvleesOntstoken tandvleesMet een goede mondhygiëne houdt je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Je voorkomt daardoor dat je geen ontstoken t…

Reageer op het artikel "Ontstoken tandvlees (gingivitis)"

Infoteur: Ma-lin
Gepubliceerd: 02-12-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!