InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierstuwing: pijnlijke schadelijke beklemming nier, urineweg

Nierstuwing: pijnlijke schadelijke beklemming nier, urineweg

Nierstuwing: pijnlijke schadelijke beklemming nier, urineweg Te veel druk op de nieren wordt nierstuwing genoemd waarbij de urine via leiders onvoldoende wordt afgevoerd. Door de continue aanmaak van vocht met afvalstoffen krijgt dit orgaan teveel vloeistofdruk te verwerken waardoor ernstige nierpijn kan ontstaan. Wat houdt nierstuwing in en wat zijn de verschillende veroorzakers?

Nierstuwing

Kenmerken

Door lichamelijke problemen kan de doorstroming van de urinewegen dermate worden belemmerd, waardoor de druk op de nieren immens toeneemt. Het kan zeer ernstige pijnlijke klachten veroorzaken met soms complete immobilisatie van de persoon tot gevolg. De nieren ervaren teveel druk waardoor deze onder te hoge spanning komen te staan. Dit wordt ervaren als aanhoudende pijn welke eveneens in de onderrugspieren uitstralen. Toch zit de pijn dieper dan dat het bij normale spit het geval is, waarbij voornamelijk de rugspieren zijn aangedaan.

Verschil met spit

Het hebben van spit houdt in dat de nieren verkrampen in de onderrugspieren. Dit wordt veroorzaakt door toedoen van een te zout dieet. De nieren kunnen al dat zout niet aan en gaan aan omringend spierweefsel trekken. Dat heeft een stijve pijnlijke onderrug tot gevolg. Omdat die spieren eveneens aan de ruggengraat zijn verbonden kan tussen de eerste en derde wervel de tussenschijf worden ontzet waardoor spit ontstaat. De pijnlijke onderrug gaat gepaard met tintelingen in het bovenbeen doordat zenuwen onder druk zijn komen te staan. Het vermijden van zout eten, alcohol en koffie tezamen met veel waterinname kan deze aandoening verhelpen.

Aanhoudende ernstige blaasontsteking

Bij blaasontsteking heeft de persoon veelal pijnlijke klachten aan de onderbuik en mogelijk een ongemakkelijk gevoel. Hoeveel last men eraan ondervindt hangt per persoon af. Indien het mogelijk niet wordt herkend kan men er lang mee blijven rondlopen waardoor de situatie verergert. De ontsteking kan ervoor zorgen dat de doorstroming van urine verslechterd waardoor de druk op de nieren toeneemt. Uiteraard is dit het geval als de urineleider compleet dicht gaat zitten en mogelijk deels verkleeft door de ontsteking. De ontstekingsdruk op de leider leidt tot verhoogde druk op het orgaan. Ook de nieren kunnen zelf ontstoken raken waardoor nierlijden kan ontstaan.

Urineleideroperatie en schade

Urine- of nierstenen vormen vaak de aanleiding voor een urineleideroperatie. Door hoge zout- en mineraalconcentraties kunnen deeltjes gaan klonteren waardoor gruis en steentjes worden veroorzaakt. Die steentjes kunnen dermate groot zijn dat het een urineleiderblokkade oplevert gepaard gaande met een snijdende pijn. Om die steentjes te verwijderen dient de urineleider opengemaakt te worden. Om de urineleider te herstellen wordt een vervangende buis toegepast of wordt de oorspronkelijke leider te nauw dichtgenaaid. Beide kunnen aanleiding zijn voor opstuwing van urine waardoor de nieren onder hoge druk komen te staan. Veelal komen hier de klachten reeds binnen een dag na de operatie voor.

Verdrukking door zwangerschap

Door toedoen van zwangerschap groeit het kind in de baarmoeder hard. In de laatste maanden heeft het kind met vruchtwater dermate veel ruimte in beslag genomen waardoor omringend weefsel onder druk komt te staan. Zo ook de nieren en urineleider. Pijnlijke klachten kunnen bij de zwangere vrouw in het laatste stadium van de draagtijd regelmatig of continu voorkomen. Zeker bij vrouwen met een te harde buikspier kan het leiden tot inwendige verdrukking. De pijn kan soms maanden aanhouden waaraan de vrouw veel overlast heeft. Omdat de vrouw een vrucht draagt dient men op te passen met pijnstillers. Neem contact op met de huisarts welke medicatie wel of niet kan worden ingenomen.

Overgewicht

Een dikke buik mogelijk gecombineerd met harde spieren zorgt ervoor dat inwendig de darmen en overige organen onder druk komen te staan. Veel gewicht wordt in de buik opgeslagen waardoor de buik opzet en dik wordt. Bijkomstigheid is dat de inwendige druk ook overmatig groot kan zijn. Het is van belang om af te vallen door de levensstijl aan te passen. Ook het vermijden van zoute maaltijden is in dit geval noodzakelijk.

Gevolgen en gevaren

Door de aandoening kan de plaats waar de nieren in de onderrug zitten hard aanvoelen. Het kan pijn in verschillende gradaties betekenen, afhankelijk of de urineleider compleet of deels is geblokkeerd. De stuwing zorgt ervoor dat vocht met afvalstoffen het lichaam niet kunnen verlaten. Plaatselijk kan de druk dus dermate hoog op de nieren of urineleider zijn waardoor schade ontstaat. Oftewel er kunnen inwendige bloedingen ontstaan. De persoon kan daardoor bloed in de urine hebben of ook zwarte stukjes. Dit is oud gestold bloed dat geleidelijk aan met de plas het lichaam verlaat.

Heeft u langdurig een drukkend gevoel of pijnlijke steken ter hoogte van de nieren dan kan er meer aan de hand zijn. Neem contact met de huisarts op omtrent wat u verder kunt doen zodat de overlast wordt verminderd. Denk daarnaast ook aan afvallen of de inname van brandnetelthee of guldenroede om de ontsteking tegen te gaan en om de plas te bevorderen.

Lees verder

© 2014 Geinformeerd, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Pijnlijk plassen.
Gerelateerde artikelen
Pijn in de onderrug (spit) door nierproblemenPijn in de onderrug (spit) door nierproblemenDe nieren vormen de zuiveraar van het lichaam door afvalstoffen en overbodige mineralen te scheiden uit het bloed. Daarn…
Hydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakHydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls er sprake is van hydronefrose lopen de nieren vol urine. Dat komt vaak door een verstopping in de urinewegen. Hierdo…
Catheteriseren, het kunstmatig legen van de blaasCatheteriseren, het kunstmatig legen van de blaasCatheteriseren is het inbrengen van een slangetje (catheter) in de urineblaas zodat de blaas op een kunstmatige wijze ge…
Bronnen en referenties
  • http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/311205-nierstuwing.html
  • http://www.gezondenieren.nl/forums/topic/operatie-na-nierstenen-urineleiders-beschadigd-en-nierstuwing/

Reageer op het artikel "Nierstuwing: pijnlijke schadelijke beklemming nier, urineweg"

Infoteur: Geinformeerd
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaasproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!