InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Is je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressie

Is je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressie

Is je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressie Wat te doen als je partner depressief is? Dat is een vraag waar zelden een eenvoudig antwoord op te geven is. Depressie is vaak iets dat plots en onverwachts in een relatie toeslaat en waar je je moeilijk op kan voorbereiden. Toch zijn er enkele tips die je kunnen helpen om te vermijden dat je relatie zelf in gevaar komt. Want omgaan met een depressieve partner is iets heel delicaats en vergt meer energie van jullie liefde dan je zou denken. Welke tips zijn nuttig om met een depressieve partner om te gaan en je relatie te doen standhouden?

Depressie in een relatie

Partners in een relatie worden geacht om mekaar te steunen als het wat minder gaat. Als er gezondheidsproblemen, ziekte of andere problemen opduiken is het noodzakelijk dat je als partner de ander bijspringt. Dit is ook van toepassing op het alsmaar vaker voorkomende probleem van depressie: als een van de twee depressief is en zich niet meer zoals voorheen op de relatie kan richten, is het nodig dat de ander een tandje bijsteekt. Sterk is de liefde die een jarenlange depressie kan overleven.

Partner depressief: relatieproblemen

Toch is dit niet altijd makkelijk voor de partner van de depressieve persoon: er komt vaak emotionele druk bij kijken die voor bijkomende spanningen kan zorgen. Zelfs het voortbestaan van de relatie zelf kan op het spel gezet worden door depressie. De partner moet noodgedwongen de lacune opvullen die door de ander werd ingenomen en om dit te kunnen is erg veel energie en moed nodig. Dit is mentaal zo zwaar dat ook de partner na verloop van tijd met stress te maken kan krijgen wat voor relatieproblemen kan zorgen.

Allebei depressief

Wat soms onderschat wordt, is dat ook de andere partner gevaar loopt op het krijgen van een depressie. Daarom is het belangrijk dat je zelf zoveel mogelijk je normale routine volgt terwijl je voor je depressieve partner zorgt. Geef jezelf de ruimte en vergeet niet aan jezelf te denken: blijf sociale contacten onderhouden, praat met vrienden en neem de tijd voor ontspanning als je kan. Zelf sterk blijven is cruciaal om de depressie van je partner te helpen genezen én tegelijkertijd je relatie overeind te houden.

Omgaan met depressieve partner: tips

Informatie

Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen over depressie als ziekte. Dit zal je helpen je partner beter te begrijpen en beter voor hem of haar te kunnen zorgen. Lees boeken en brochures en verdiep je in de materie. Wat je zeker niet moet doen is de depressie minimaliseren; dit kan de situatie zelfs verergeren.

Schuldvraag

Schuld zoeken is vaak verleidelijk als het gaat om het zoeken naar de oorzaak van een depressie. Wie of wat ligt aan de basis van de depressie? Is het de depressieve partner of de ander? Dit zijn vragen die niet zomaar eenduidig te beantwoorden zijn en die je beter vermijdt. Voor een depressie is zelden of nooit een schuldige aan te wijzen omdat het zo een complexe aandoening is. Daarentegen is het aangeraden om veel geduld te hebben met de depressieve persoon. Heb dus vooral geduld en vermijd de vraag naar schuld.

Psycholoog

Als je geliefde naar een psycholoog of behandelende arts gaat is het soms aan te raden om mee te gaan en samen de problemen te bespreken. Dit hangt af van de arts, van de toestand van je partner en van de ernst van de depressie. Je kan bijvoorbeeld aan de arts vragen wat je het beste doet om met de depressie van je partner om te gaan.

Ruimte

Iemand die depressief is heeft doorgaans extra ruimte nodig om te kunnen overleven. Overstelp je partner dan ook niet met overdreven aandacht maar zoek naar een evenwicht tussen afstand bewaren en zorgen verstrekken. Maar laat je partner zich niet terugtrekken in zijn wereldje; probeer open te zijn in het uiten en begrijpen van jullie gevoelens. Dit verhindert dat jullie relatie verder onder druk komt te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressie: wat zijn de symptomenDepressie is meer dan de mentale ziekte die speelt met emoties en de depressieve persoon een permanent gevoel van ongelu…
Gevolgen van een depressie voor de patiënt en zijn omgevingGevolgen van een depressie voor de patiënt en zijn omgevingDepressie is een ziekte die ernstig dient genomen te worden en waarvan de gevolgen niet altijd te overzien zijn. Bij een…
Bipolaire stoornis (manisch depressief)Bipolaire stoornis (manisch depressief)Een bipolaire stoornis is een stoornis waarbij je veel stemmingswisselingen hebt. Een ander woord hiervoor is manisch de…
Bronnen en referenties
  • http://www.depressie.org/depressie/tips%20omgeving.htm
  • http://www.psyq.nl/Programma/Depressie/familie-en-vrienden-depressie (bronnen geraadpleegd op 29/05/2016).

Reageer op het artikel "Is je partner depressief? Tips voor je relatie bij depressie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ziektes en relaties
Medische informatie…
Schrijf mee!