InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nachtelijke krampen in de benen? Oorzaken, behandeling, tips

Nachtelijke krampen in de benen? Oorzaken, behandeling, tips

Nachtelijke krampen in de benen? Oorzaken, behandeling, tips Pijnlijke beenkrampen die vooral s nachts optreden: de meesten onder ons hebben er wel eens last van gehad. Het gaat om een nachtelijke kuitkramp waardoor je wakker wordt van de pijn. Je slaap kan dan ook danig verstoord geraken door die vervelende nachtelijke kuitkrampen. Je kan er ook last van krijgen in je voeten. Mogelijk ligt een magnesiumtekort aan de basis van dit fenomeen, waar overigens ook vrij veel zwangere vrouwen last van hebben. Een spiergel, magnesiumsupplementen en voldoende water drinken overdag kunnen het probleem verhelpen. Wat zijn de oorzaken van deze nachtelijke beenkrampen en welke tips kunnen nuttig zijn ter behandeling ervan?

Krampen in benen s nachts

Voor ieder van ons is een goede slaap noodzakelijk om overdag naar behoren te kunnen functioneren en de dingen te kunnen doen die we willen doen. Als die slaap verstoord wordt dan merken we dan ook meteen de gevolgen. Een van de problemen die de kwaliteit van de slaap kunnen verminderen zijn spierkrampen in de benen. Door samentrekkingen van de spieren in je kuiten zal je wakker worden van de pijn en je s ochtends vaak moe voelen.

Symptomen

Het fenomeen van nachtelijke kuitkrampen manifesteert zich in pijnlijke samentrekkingen van de beenspieren. Het gaat om een pijn die de spieren lijkt aan te vallen waardoor je vanzelf naar je been gaat grijpen. Voor sommige mensen voelt het aan alsof de kramp de spier lijkt te verscheuren. Soms strekken deze nachtelijke krampen zich uit tot in de voeten. In sommige gevallen is er een zwelling voelbaar in het been. Na enkele minuten gaan deze krampen doorgaans vanzelf over, ook al heb je het gevoel dat het nooit over zal gaan.

Oorzaken nachtelijke beenkrampen

Beenkrampen die vooral s nachts optreden kunnen te maken hebben met verschillende oorzaken. Een magnesiumtekort of een te laag vochtgehalte kunnen een belangrijke rol spelen. Vooral wanneer je s zomers te veel vocht hebt verloren en te weinig water hebt gedronken kan je last hebben van krampen. Je hebt bijvoorbeeld veel gezweet tijdens een sportinspanning overdag en je hebt daarna je vochtreserves niet voldoende aangevuld. Ook diarree maakt dat je veel vocht verliest, wat mogelijk kan leiden tot plotse krampen 's nachts. Door vaak naar het toilet te gaan speelt je lichaam veel vocht kwijt, waardoor het aangeraden is om ter compensatie hiervan zoveel mogelijk water te drinken als je diarree hebt. Ook zwangere vrouwen hebben vaak last van nachtelijke beenkrampen.

Behandeling nachtelijke krampen: tips

Spier strekken

Sommige mensen zijn gebaat met het langzaam uitstrekken van de getroffen spier. Bijt even op de tanden en strek je spier zover mogelijk uit: dit kan de pijn verminderen. Maar dit is niet altijd de gewenste oplossing: soms is de kramp zo pijnlijk dat er niets anders op zit dan enkele minuten af te wachten.

Voeten hoger dan je hoofd

Om nachtelijke krampen tegen te gaan kan je gebaat zijn met een aangepaste slaaphouding waarbij je je benen een stuk hoger legt dan de rest van je lichaam. Het is een klein trucje dat je goed kan helpen. Wanneer je voeten hoger liggen dan je hoofd kan de hoeveelheid bloed in de benen beter in balans worden gebracht waardoor de kans op nachtelijke beenkrampen vermindert.

Voldoende water overdag

Overdag is het belangrijk dat je voldoende vocht binnenkrijgt, zeker in de warme zomermaanden. Door het zweten verlies je veel vocht waardoor je spieren en organen minder zuurstof krijgen om goed te functioneren. Krampen zijn in dat geval alarmsignalen die je waarschuwen dat je best meer water drinkt overdag.

Magnesium of hydrokinine

Magnesium is erg belangrijk voor de spieren en bij een tekort hieraan kunnen spieren gaan samentrekken. Krampen zijn dan het logische gevolg. Probeer je niveau aan magnesium weer aan te vullen met aangepaste voedingsproducten en eet voldoende fruit en groenten. Een bloedanalyse door je huisarts kan uitsluitsel brengen over de ernst van het magnesiumtekort, waarna deze magnesiumsupplementen kan voorschrijven. Ook de spierverslapper hydrokinine kan helpen om krampen te bestrijden.

Spiergel of spray

Het aanbrengen van een verzachtende spiergel of -crème kan verlichting van de klachten brengen. Een crème of balsem kan ervoor zorgen dat de bloedcirculatie gestimuleerd wordt waardoor de krampen stilaan zullen verdwijnen. Ook wanneer krampen gepaard gaan met onrustige benen kan een spray soelaas bieden. Enkele voorbeelden van effectieve middeltjes tegen nachtelijke beenkrampen zijn:
  • Natusor Beenkrampen Gel
  • New Care Benen
  • Dr. Fix Onrustige Benen Spray

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nachtelijke spierkrampNachtelijke spierkrampSoms heb je van die nachten dat je je draai niet kan vinden in je slaap. Je woelt en je woelt, maar die ideale slaapposi…
Pijnlijke beenkramp tijdens de zwangerschapZwangerschap is met van alle ongemakken voorzien. Pijnlijke krampen in de benen zijn daar een van. Je kunt er echter mee…
Krampen in de benen voorkomen en verlichtenKrampen in de benen voorkomen en verlichtenKrampen in de benen kunnen te wijten zijn aan vermoeidheid, spierzwakte, dehydratatie, epileren of harsen, overgewicht,…
Beenkrampen: oorzaken en wat te doen?Beenkrampen: oorzaken en wat te doen?Bij kramp trekken je spieren onwillekeurig krachtig samen en dit doet pijn. Kramp kan overal ontstaan en het kan verschi…
Werking en bijwerkingen van InhibinWerking en bijwerkingen van InhibinInhibin helpt preventief tegen nachtelijke spierkramp en restless legs. Nachtelijke spierkrampen en rusteloze benen kunn…
Bronnen en referenties
  • http://www.nachtelijkespierkramp.nl/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/pijn-kramp-en-andere-beenklachten/wakker-worden-door-spierkramp (bronnen geraadpleegd op 04/01/2016).

Reageer op het artikel "Nachtelijke krampen in de benen? Oorzaken, behandeling, tips"

Reacties

Gappy, 11-08-2017 11:25 #3
Ook ik had regelmatig last van beenkramp. Toen heb ik op een gegeven moment een zacht kussen tussen mijn knieën gedaan wanneer ik ga slapen en ik houd dat gedurende gehele nacht er tussen. Nu heb ik al langer dan een jaar geen kramp meer, maar ik slaap wel steeds met dat kussen tussen mijn knieën.

Takiarika, 19-11-2015 15:04 #2
Vergeet niet dat trombose ook een oorzaak van beenkrampen (tevens ook arm krampen) kan zijn! Dit kan fataal zijn dus let er goed op.

Kt Chiang, 08-12-2014 14:04 #1
Ik wil een reactie kwijt op dit artikel, wat je er tegen kunt doen lijkt me nu heel eenvoudig!
Toen ik de klachten kreeg(gratis) wist ik niets en moest ik het nazoeken op internet.
Er is geleken dat de heren huisartsen wel bloedonderzoeken doen, maar daar niet de juiste conclusies aan verbinden. Keer op keer hoor ik van een ander persoon die aan deze krampen lijdt dat de huisarts heeft gezegd dat het niet aan magnesium tekort kan liggen, omdat het onderzoek uitwijst dat er genoeg van aanwezig is of iets dergelijks. Ook bij werd dat gezegd, nee meneer uw magnesium is perfect. Na een paar dagen van Inhibin gebruik, met positieve resultaten, mailde ik mijn huisarts en vertelde hem over mijn ervaring met Inhibin en dat ik daar zo blij van werd.
Toen probeerde hij mij daar vanaf te brengen, ongelooflijk waarom? Heeft dat te maken met een medicijnen intrest, of een belangen verstrengeling? Ik weet het niet meer, ik weet wel dat, het middel Inhibin een middel is dat ik iedereen met deze vorm van krampen kan aanbevelen!

Hoogachtend
KT Chiang

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Krampen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!