InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de milt: oorzaken, behandeling en tips bij miltpijn

Pijn aan de milt: oorzaken, behandeling en tips bij miltpijn

Pijn aan de milt: oorzaken, behandeling en tips bij miltpijn Die stekende pijn in de zij die optreedt bij sportieve inspanningen: we hebben allemaal wel eens last gehad van "de milt". Althans, dat denken we, want de milt is in feite een orgaan met een veel gecompliceerdere rol. De milt of spleen heeft een functie in de bloedsomloop en is belangrijk voor het immuunsysteem. Een vergrote milt kan wijzen op een onderliggende aandoening of ziekte. De inwerking van een harde klap (bv. ongeval) kan dan weer leiden tot een gescheurde milt, waarna deze mogelijk operatief verwijderd moet worden. Gelukkig kan je na een spleenverwijdering je leven min of meer op dezelfde manier voortzetten. Als je de werking van de milt wilt ondersteunen kan je extra voedingssupplementen innemen. Wat zijn de symptomen van miltproblemen en welke tips zijn nuttig ter behandeling van miltpijn?

Stekende pijn in de linkerzij

We kennen allemaal wel het prikkende, pijnlijke gevoel in de zij dat we soms krijgen bij het sporten. Het gaat om een stekende pijn in de zij die we associëren met "de milt". Als we bijvoorbeeld te snel teveel inspanningen hebben gedaan, bijvoorbeeld bij het joggen, dan is dat stekende gevoel een alarmsignaal dat we het rustiger aan moeten doen. Toch heeft dit niet echt te maken met de milt; meestal gaat het om pijn door gasvorming in het spijsverteringsstelsel of door een kramp in het middenrif door overbelasting.

Milt, gal en "spleen"

Wat bedoelt men dan wel met de term "milt"? Doorheen de geschiedenis heeft de milt altijd al een mysterieuze bijklank gehad. Het was een orgaan waar men van oudsher weinig van wist en lange tijd gold het als de plek waar depressieve, sombere gevoelens geconcentreerd waren. Niet voor niets betekent het woord spleen in het Frans zoveel als "zwaarmoedigheid, verveling" en heeft het in het Engels de betekenis van "woede" of "frustratie" (in het Nederlands vergelijkbaar met "gal" in de uitdrukking zijn gal spuwen. In het Latijn is het woord voor milt: "splen", in het Grieks "splèn".

Ligging en functie

De milt ligt aan de linkerkant van het lichaam, onder je middenrif, ongeveer in het midden van je buik. Wetenschappelijk gezien maakt de milt onderdeel uit van het lymfesysteem van het lichaam. Het gaat om een soort van lymfeklier van de bloedsomloop die een zuiverende functie heeft. De milt zorgt voor de opslag van ijzer en voor de verwijdering van afvalstoffen waardoor het belangrijk is voor het immuunsysteem.

Leven zonder milt

Toch is de milt geen onmisbaar orgaan voor de mens: in sommige gevallen kan de milt operatief verwijderd worden. Dit noemt men een spleenverwijdering of splenectomie. Zonder milt kan je verder een min of meer normaal leven leiden. Wel is de afweer van het lichaam tegen bepaalde bacteriën (pneumokok, meningokok) een stuk minder na een operatieve verwijdering van de milt. Daarom wordt doorgaans eerst een vaccinatie toegediend voordat men overgaat tot een spleenverwijdering.

Symptomen en oorzaken miltpijn

Miltproblemen kunnen zich op meerdere vlakken manifesteren, maar vaak gaat een probleem aan de milt gepaard met een stekende pijn aan de linkerzijde van het lichaam. Ongeveer in het midden van de bovenbuik heb je last van een scherpe pijn die tegelijk een vol gevoel kan geven. Dit kan wijzen op splenomegalie of een vergrote milt, die kan samenhangen met een onderliggende aandoening.

Pijn milt: behandeling en tips

Inspanningspijn

De typische inspanningspijn die geassocieerd wordt met inspanningspijn kan simpel opgelost worden door te stoppen met de inspanning. Door rust zal de stekende pijn in je zij vanzelf verdwijnen.

Vergrote milt

Bij ernstige miltproblemen hangt de behandeling af van de onderliggende oorzaak. Bij een vergrote milt kan de milt uitzetten door een hele resem mogelijke aandoeningen, waarbij er een probleem met de bloedtoevoer een rol kan spelen, zoals bijvoorbeeld bij levercirrose. Het is dan ook zaak om de precieze oorzaak van de miltvergroting te bepalen zodat de juiste behandeling kan aangevat worden.

Gescheurde milt

Bijzondere aandacht verdient het fenomeen van de gescheurde milt. Bij een gescheurde milt of miltfractuur is er een scheur in de milt ontstaan waardoor er bloed kan lekken in het lichaam. Dit is een ernstige medische toestand waarbij dringende deskundige hulp vereist is. Doorgaans ontstaat een gescheurde milt door een harde klap, bijvoorbeeld bij een verkeersongeval, een schotwonde of een zware valpartij. Bij ernstige complicaties kan een miltverwijdering of splenectomie urgent en noodzakelijk zijn.

Voedingssupplementen milt

De milt kan ondersteund worden door het nemen van voedingssupplementen, waardoor je de kans op verdere problemen kan inperken. Een voorbeeld van een dergelijk voedingssupplement is Balance Pharma Milt. Dankzij dit supplement kan een verzwakte milt genieten van extra bescherming. Pijnklachten aan de milt kunnen aanvullend behandeld worden met pijnstillers (bv. paracetamol, nurofen).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gescheurde milt (miltruptuur): Symptomen en behandelingGescheurde milt (miltruptuur): Symptomen en behandelingDe milt is een relatief klein orgaantje, gelegen aan de linkerzij onder de ribben. Als de milt door één of andere oorzaa…
Pijn met ademenPijn met ademenPijn tijdens het ademhalen kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is de pijn voelbaar tijdens een diepe ademhaling en h…
Pijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tipsPijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tipsHeb je last van een zeurende, trekkende pijn in de bovenbuik, die soms overgaat naar de linkerzij? Dan kan een probleem…
Milt (opslagplaats voor bloedplaatjes)Milt (opslagplaats voor bloedplaatjes)De milt is een opslagplaats voor de bloedplaatjes in het menselijk lichaam. Bloedplaatjes zorgen ervoor dat bij een verw…
Soms steken in de zij, oorzaak en behandelingSoms steken in de zij, oorzaak en behandelingSteken in de zij kunnen continue aanwezig zijn of soms optreden. Het vaakst zien we dat dit af en toe optreedt. Dit kan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein / Wikimedia Commons
  • http://www.e-gezondheid.be/hoe-zit-het-nu-eigenlijk-met-die-milt/actueel/1773.
  • http://www.nationaalgezondheidsforum.nl/showthread.php?11706-Milt-en-miltaandoeningen-Artikels
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Milt
  • http://www.menselijk-lichaam.com/bloed-afweersysteem/miltvergroting (bronnen geraadpleegd op 14/03/2016).

Reageer op het artikel "Pijn aan de milt: oorzaken, behandeling en tips bij miltpijn"

Reactie

Ben Jansen, 21-05-2015 13:58 #1
Heb twee maal last gehad van mij rechter schouder, na therapie ging het wel weer redelijk.
De rechter schouder is beter, maar nu heb ik last van mijn onderrug, steken in mijn linker schouder, en als ik ga liggen heb ik steken in mijn linkerzijde dus het slapen is al bijna niet mogelijk!
Wat nu?
M.v.g. Ben Jansen

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zijpijn behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!